Nasjonalmuseet

Zambisk-norsk stjerneskudd åpner utstilling i Nasjonalmuseet

Del

I sin første store museumsutstilling lar Anawana Haloba stemmen og kroppen bære historiene i et uttrykk som både kan utfordre og berøre publikum. 

Anawana Haloba i sitt studio, 2025.
Anawana Haloba i sitt studio, 2025. Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

14. november åpner utstillingen «Anawana Haloba. Jeg vil si deg noe» i Lyshallen i Nasjonalmuseet.
Den zambisk-norske kunstneren er en sentral samtidskunstner – og befinner seg nå i en viktig fase av sin internasjonale karriere.

– Vi er svært stolte av å kunne presentere Anawana Haloba, og særlig på et tidspunkt der hun bryter gjennom internasjonalt, sier Nasjonalmuseets direktør Ingrid Røynesdal.

I utstillingen presenteres et utvalg av verk fra Halobas kunstnerskap bestående av multimediainstallasjoner som taler til direkte til sansene gjennom lyd, bevegelse og materialitet.

– Denne utstillingen samler trådene i mitt kunstnerskap og temaene jeg har utforsket gjennom mange år. Lyshallen har gitt meg muligheten til å utvikle det eksperimentelle i de romlige installasjonene mine, sier Anawana Haloba. 

Skulpturene i verket «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» (2025) synger kunstnerens egen libretto, og er laget av tradisjonelle instrumenter og gjenstander som brukes i både seremonielle ritualer og matlaging. Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik

Om krig og urett
I utstillingen kan publikum oppleve installasjoner som kombinerer video, lyd og skulptur. Haloba utfordrer også publikum til å reflektere. I mange av verkene tar hun opp tidsaktuelle diskusjoner som omhandler krig og urett.

– Anawana Haloba er opptatt av helt konkrete og dagsaktuelle temaer som krigen i Ukraina, konfliktene i Kongo og Sudan, og som hovedtema folkemordet i Gaza, sier seniorkurator Andrea Kroksnes.
 
Kroksnes har samarbeidet tett med Haloba de siste to årene, og har fulgt hennes arbeid og kunstneriske reise i nesten tjue år.

– Kolonihistorie står sentralt som tema i kunstnerskapet hennes, og i flere verk undersøker hun muntlige tradisjoner fra det sørlige Afrika. Her spiller stemme, språk- og musikktradisjoner en hovedrolle. Det er stort at Nasjonalmuseet nå presenterer hennes første store museumsutstilling, sier hun.

En bablende snabel i lateks er del av verket «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» (2025). Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik

Syngende skulpturer og dryppende saltkrystaller
I det helt nye verket På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera (2025) henter Haloba inspirasjon fra Zambias rike folkeoperatradisjon. Verket er en videoinstallasjon med syngende skulpturer. Her utfordrer og overskrider hun den klassiske operatradisjonen fra Italia.  

–I sin libretto til operaen skriver hun om folkemordet i Gaza, og flere aktuelle konflikter,  fra åtte forskjellige kvinnelige perspektiver. Hun kaller denne librettoen Liberato, en frihetssang, et rop og en hymne til frihet og fred, sier Kroksnes og utdyper;

– De ulike kvinnestemmene representerer posisjoner fra hennes eget hode, sier hun, men de er samtidig uforenlige. På denne måten berører hun hvordan de komplekse, uforståelige og uutholdelige realitetene i verden ikke lar seg redusere til slagord eller enkle posisjoner, men krever nyanser og empatisk lytting. 

I installasjonen Tett på (2013-2016) henger store saltkrystaller fra taket og oppløses sakte. Rytmen fra de fallende dråpene veves sammen med ord på to ulike urfolksspråk som har slitt med å overleve som følge av at de koloniale utdanningssystemene fortrengte lokale tradisjoner.

Halobas arbeidsmåter er forankret i dyptgående historisk refleksjon over det sørlige Afrikas enorme mytologiske univers og områdets tradisjoner. Arbeidsmåtene utgjør en form for kulturell «gjenoppfinnelse» som favner både blandet opphav, åpenhet, dialog og hybride identiteter.

Detalj av «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» under produksjon (2025). Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Formidling og katalog
Med utstillingen følger et rikholdig formidlingsprogram. Blant annet inviterer Nasjonalmuseet og Film fra Sør til visning av den prisvinnende dokumentaren Dahomey, etterfulgt av en panelsamtale om tilbakeføringen av afrikansk kunst og museenes rolle i en postkolonial tid.

I slutten av november kommer forfatter, kritiker og akademiker Namwali Serpell for å holde et foredrag om zambisk estetikk gjennom arbeidet til Anawana Haloba og andre zambiske kulturutøvere. Serpell kan også oppleves på Litteraturhuset, der hun holder et foredrag om Toni Morrison og Afrika.

I mars neste år lanseres katalogen fra utstillingen. Dette blir den første katalogen om Halobas kunstnerskap, med tre internasjonale bidragsytere i tillegg til Nasjonalmuseets egen kurator.

I verket «Begråtelser» (2006-2010) slikker kunstneren opp saltkorn med tungen. Saltet er ladet med mening: Det finnes i kroppen og i tårene, det brukes til konservering, og det er et symbol på motstand. Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik

Fakta
Kurator utstilling: Andrea Kroksnes
Kurator formidling: Eunice Nanzala Schumacher
Sted: Nasjonalmuseet – Lyshallen
Tid: 14. november 2025–19. april 2026

Biografi
Anawana Haloba (f. 1978) er en sentral samtidskunstner med høy aktualitet som er i en viktig fase av sin internasjonale karriere. Hun har deltatt på en rekke internasjonale gruppeutstillinger og biennaler. I 2025 vises hun på Berlinbiennalen for samtidskunst, og hun er nominert til Artes Mundi-prisen og Lorck Schive Kunstpris. Haloba er valgt til Bergen Kunsthalls festspillkunstner ved Festspillene i Bergen i 2026.

Haloba arbeider med mange ulike medier, blant annet skulptur, video, performance, lyrikk og lyd. Lyshallen i Nasjonalmuseet er en arena der det eksperimentelle ved Halobas romlige installasjoner kan framheves.

I videoinstallasjonen «Jeg vil si deg noe» (2010–11) nynner kunstneren den kjente folkesangen «This Land Is Your Land» samtidig som hun skriver ord på hendene, vasker det av, og skriver igjen. Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

En bablende snabel i lateks er del av verket «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» (2025).
En bablende snabel i lateks er del av verket «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» (2025).
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik
Last ned bilde
Detalj av «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» under produksjon (2025).
Detalj av «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» under produksjon (2025).
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Last ned bilde
Anawana Haloba, «Jeg vil si deg noe» (utsnitt fra video), 2010–11.
Anawana Haloba, «Jeg vil si deg noe» (utsnitt fra video), 2010–11.
Last ned bilde
I videoinstallasjonen «Jeg vil si deg noe» (2010–11) nynner kunstneren den kjente folkesangen «This Land Is Your Land» samtidig som hun skriver ord på hendene, vasker det av, og skriver igjen.
I videoinstallasjonen «Jeg vil si deg noe» (2010–11) nynner kunstneren den kjente folkesangen «This Land Is Your Land» samtidig som hun skriver ord på hendene, vasker det av, og skriver igjen.
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik
Last ned bilde
Anawana Haloba i sitt studio.
Anawana Haloba i sitt studio.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Last ned bilde
Anawana Haloba i studio, 2025.
Anawana Haloba i studio, 2025.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Last ned bilde
Detalj av «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» under produksjon (2025).
Detalj av «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» under produksjon (2025).
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Last ned bilde
Anawana Haloba i sitt studio, 2025.
Anawana Haloba i sitt studio, 2025.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Last ned bilde
Skulpturene i verket «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» (2025) synger kunstnerens egen libretto, og er laget av tradisjonelle instrumenter og gjenstander som brukes i både seremonielle ritualer og matlaging.
Skulpturene i verket «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» (2025) synger kunstnerens egen libretto, og er laget av tradisjonelle instrumenter og gjenstander som brukes i både seremonielle ritualer og matlaging.
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik
Last ned bilde
Skulptur i installasjonen «På leting etter Mukamusaba – En ekperimentell opera» (2025)
Skulptur i installasjonen «På leting etter Mukamusaba – En ekperimentell opera» (2025)
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Last ned bilde
Skulptur i installasjonen «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» (2025).
Skulptur i installasjonen «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» (2025).
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Last ned bilde
Skulptur i installasjonen «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» (2025).
Skulptur i installasjonen «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» (2025).
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Last ned bilde
Detalj av «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» under produksjon (2025).
Detalj av «På leting etter Mukamusaba – En eksperimentell opera» under produksjon (2025).
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Last ned bilde
Store saltkrystaller som henger fra taket, oppløses sakte, og vannet drypper ned i metallskåler og keramiske potter i verket «Tett på» (2010–2016).
Store saltkrystaller som henger fra taket, oppløses sakte, og vannet drypper ned i metallskåler og keramiske potter i verket «Tett på» (2010–2016).
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik
Last ned bilde
I verket «Begråtelser» (2006-2010) slikker kunstneren opp saltkorn med tungen. Saltet er ladet med mening: Det finnes i kroppen og i tårene, det brukes til konservering, og det er et symbol på motstand.
I verket «Begråtelser» (2006-2010) slikker kunstneren opp saltkorn med tungen. Saltet er ladet med mening: Det finnes i kroppen og i tårene, det brukes til konservering, og det er et symbol på motstand.
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik
Last ned bilde

Om oss

Nasjonalmuseet har ansvaret for å utvikle, forvalte, forske på, tilgjengeliggjøre og formidle Norges største samling av kunst, arkitektur og design.

Bildet viser Nasjonalmuseets fasade.

Følg pressemeldinger fra Nasjonalmuseet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonalmuseet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonalmuseet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye