Virke: Tidenes julehandel

Del

Årets julehandel blir tidenes største, det viser Virkes prognose, som anslår at vi skal handle for 150 milliarder kroner i november og desember. Det tilsvarer en økning på 5,5 prosent fra i fjor.

Julen byr på skikkelig handleglede. Vi skal bruke mest i Oslo
Julen byr på skikkelig handleglede. Vi skal bruke mest i Oslo GettyImages

Etter flere år med trangere kår, ser julehandelen nå ut til å få et løft. Virke venter at hver enkelt av oss i snitt vil bruke 26 700 kroner i løpet av november og desember. Det betyr at en husholdning med to voksne og to barn i snitt vil bruke over 100 000 kroner. Virkes forbrukerundersøkelse viser at ni av ti nordmenn planlegger å gi julegaver i år. 

– Julen byr på skikkelig handleglede. Nordmenn har romsligere økonomi sammenlignet med tidligere år, og det vil merkes. Vi har hatt en god lønnsvekst, og med lavere prisstigning og to rentenedsettelser kan vi både gi og kose oss litt ekstra. Det er en god følelse før jul, både for folk og for butikkene, sier Marianne Bjarstad, direktør for handel i Virke.  

Av totalforbruket på 150 milliarder kroner antyder prognosene at vi vil bruke 76 milliarder i desember og 73,3 milliarder i november. Økningen skyldes først og fremst at vi kjøper mer. Det betyr mer penger til gaver, opplevelser, mat og festligheter. 

Marianne Bjarstad, direktør for handel i Virke, forteller om årets julehandel Virke

Oslo topper listen

Prognosen spår at Oslo troner øverst på julehandelen, med et forbruk på 32 788 kroner per person, hele 22,8 prosent over landssnittet. Rett bak følger Vestfold (30 242 kroner) og Akershus (29 682 kroner). 

–  Det kommer ikke som noen overraskelse at kortet tæppes hyppig i Karl Johan. Oslo byr på et fantastisk, bredt og tilgjengelig shoppingtilbud i internasjonal særklasse. Folk kommer til Oslo for å handle gaver, klær, mat og pynt, sier Bjarstad.  

Årets viktigste handel

For mange butikker er julemånedene helt avgjørende. Leketøysbutikker, bokhandlere og gullsmeder opplever sine klart beste måneder mot slutten av året.

– I desember fylles butikkene av forventning - på begge sider av disken. Barna teller dager, og voksne fyller handleposene med historier, opplevelser og minner. Mange som driver butikk opplever det som både meningsfullt, lærerikt og hyggelig å bidra til julestemningen, sier Bjarstad. 

Leketøysforretningene omsetter over 3,6 ganger mer i desember enn resten av året, bokhandlerne 2,4 ganger mer, og ur- og gullmakere dobbelt så mye. 

Jul både på nett og i butikk

Netthandelen fortsetter å øke kraftig, og ventes å nå 42,4 milliarder kroner, en vekst på 13 prosent fra i fjor. Likevel skjer fortsatt mesteparten av handelen i fysiske butikker, syv av ti kroner legges igjen der. 

– Folk liker å se, kjenne og oppleve. Samtidig er det viktig å være til stede på begge arenaer, både i butikk og på nett. Tilstedeværelse på nett er ikke lengre en luksus, men en nødvendighet for å treffe alle kundegrupper, sier Bjarstad. 

Nøkkelord

Kontakter

Dokumenter

Om oss

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye