Virke: Tidenes julehandel
Årets julehandel blir tidenes største, det viser Virkes prognose, som anslår at vi skal handle for 150 milliarder kroner i november og desember. Det tilsvarer en økning på 5,5 prosent fra i fjor.

Etter flere år med trangere kår, ser julehandelen nå ut til å få et løft. Virke venter at hver enkelt av oss i snitt vil bruke 26 700 kroner i løpet av november og desember. Det betyr at en husholdning med to voksne og to barn i snitt vil bruke over 100 000 kroner. Virkes forbrukerundersøkelse viser at ni av ti nordmenn planlegger å gi julegaver i år.
– Julen byr på skikkelig handleglede. Nordmenn har romsligere økonomi sammenlignet med tidligere år, og det vil merkes. Vi har hatt en god lønnsvekst, og med lavere prisstigning og to rentenedsettelser kan vi både gi og kose oss litt ekstra. Det er en god følelse før jul, både for folk og for butikkene, sier Marianne Bjarstad, direktør for handel i Virke.
Av totalforbruket på 150 milliarder kroner antyder prognosene at vi vil bruke 76 milliarder i desember og 73,3 milliarder i november. Økningen skyldes først og fremst at vi kjøper mer. Det betyr mer penger til gaver, opplevelser, mat og festligheter.

Oslo topper listen
Prognosen spår at Oslo troner øverst på julehandelen, med et forbruk på 32 788 kroner per person, hele 22,8 prosent over landssnittet. Rett bak følger Vestfold (30 242 kroner) og Akershus (29 682 kroner).
– Det kommer ikke som noen overraskelse at kortet tæppes hyppig i Karl Johan. Oslo byr på et fantastisk, bredt og tilgjengelig shoppingtilbud i internasjonal særklasse. Folk kommer til Oslo for å handle gaver, klær, mat og pynt, sier Bjarstad.
Årets viktigste handel
For mange butikker er julemånedene helt avgjørende. Leketøysbutikker, bokhandlere og gullsmeder opplever sine klart beste måneder mot slutten av året.
– I desember fylles butikkene av forventning - på begge sider av disken. Barna teller dager, og voksne fyller handleposene med historier, opplevelser og minner. Mange som driver butikk opplever det som både meningsfullt, lærerikt og hyggelig å bidra til julestemningen, sier Bjarstad.
Leketøysforretningene omsetter over 3,6 ganger mer i desember enn resten av året, bokhandlerne 2,4 ganger mer, og ur- og gullmakere dobbelt så mye.
Jul både på nett og i butikk
Netthandelen fortsetter å øke kraftig, og ventes å nå 42,4 milliarder kroner, en vekst på 13 prosent fra i fjor. Likevel skjer fortsatt mesteparten av handelen i fysiske butikker, syv av ti kroner legges igjen der.
– Folk liker å se, kjenne og oppleve. Samtidig er det viktig å være til stede på begge arenaer, både i butikk og på nett. Tilstedeværelse på nett er ikke lengre en luksus, men en nødvendighet for å treffe alle kundegrupper, sier Bjarstad.
Nøkkelord
Kontakter
Marthe Hestenes HåkonsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+4790050770marthe.hakonsen@virke.noPressetelefon
Tel:476 00 888Dokumenter
Om oss
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom