Hudd

Hudd støtter Støres nordiske initiativ

Del

Norske Hudd støtter Støres ønske om et nordisk løft for tryggere sosiale medier – og lanserer nå i Danmark, med Sverige som neste stopp i november.

Med straks 160 000 brukere i Norge viser Hudd at sosiale medier kan bygges på nordiske verdier: mindre støy, mer fellesskap – uten en forretningsmodell hvor man overvåker og selger personlige data.

Hudd skal representere det ekte. Her illustrert med innloggingsskjermen og verifiseringsprosessen
Hudd skal representere det ekte. Her illustrert med innloggingsskjermen og verifiseringsprosessen

– Vi trenger ikke bare aldersgrenser – vi trenger bedre alternativer

Statsminister Støre ønsker et felles nordisk rammeverk for sosiale medier, blant annet med en 15-års aldersgrense, som del av arbeidet mot ungdomskriminalitet og utrygge digitale miljøer.

Hudd-gründer Eigil Arff Tarjem mener initiativet er viktig – men at løsningen må handle om mer enn forbud.

– Aldersgrenser kan hjelpe, men vi må først og fremst bygge digitale rom som fortjener tillit. Barn og unge skal kunne være sosiale på nett uten å bli manipulert eller misbrukt. Da må vi tilby alternativer som setter mennesker – ikke algoritmer – i sentrum, sier Tarjem.

Skapt fordi sosiale medier ikke lenger er sosiale

Bakgrunnen for Hudd er enkel: dagens sosiale medier har beveget seg bort fra sitt opprinnelige formål.

– I dag ser vi hvordan falske profiler, AI-generert innhold og manipulerende algoritmer har gjort det vanskelig å vite hva som er ekte. Dette skaper både mistillit og mistrivsel. Hudd ble utviklet for å snu trenden – for å hjelpe mennesker å finne tilbake til ekte, lokale fellesskap, sier Tarjem.

I Hudd bestemmer brukeren selv hva de vil se, alt vises kronologisk, og personlig data brukes aldri til å selge oppmerksomhet videre.

Målet er å hjelpe folk å samle det som faktisk betyr noe: venner, familie, idrettslag, foreldregrupper, foreninger, lokal kultur og arrangementer – uten unødvendig støy.

Nordisk utfordring krever nordiske løsninger

Hudd støtter Støres forslag om felles nordisk samarbeid.

– Vi må ikke overlate den digitale oppveksten til amerikanske selskaper alene. Det er på tide at Norden tar et felles grep – og viser at sosiale medier kan bygges på verdier som trygghet, åpenhet og fellesskap, sier Tarjem.

– Hvis barna våre ikke skal rekrutteres til skadelige miljøer på nett, må de ha trygge steder å høre til. Vi må skape digitale rom som forsterker det menneskelige fellesskapet, ikke svekker det, legger han til.

Jonas Floberg Åkre og Eigil Arff Tarjem i Hudd Petter Klund, Akershus Amtstidende

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Jonas Floberg Åkre i Hudd presenterer Hudd
Jonas Floberg Åkre i Hudd presenterer Hudd
Hudd AS
Last ned bilde
Jonas Floberg Åkre, kommunikasjonssjef i Hudd viser frem Hudd-appen
Jonas Floberg Åkre, kommunikasjonssjef i Hudd viser frem Hudd-appen
Last ned bilde
Last ned bilde

Lenker

Fakta om Hudd

  • Hudd har kun ekte brukere, ingen algoritmer og ingen salg av personlig data.

  • Lansert i Norge i 2024
  • Over 160 000 brukere13 kommuner og 12 000 lokale fellesskap

  • Mer enn 500 lokale virksomheter, idrettslag og foreninger er aktive på plattformen

  • Lansert i Danmark i oktober 2025, og Sverige lanseres i november 2025

  • Norskutviklet plattform bygget på tillit, trygghet og ekte kommunikasjon

Følg pressemeldinger fra Hudd

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hudd

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye