Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.

Rundt åtte prosent av norske elever får spesialundervisning i grunnskolen. Men hva kjennetegner disse barna? Og hvordan henger språk, atferd og hjemmemiljø sammen?
Det har Louie Lei Wang og forskere ved Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering ønsket å finne ut av.
Oppmerksomhet og språk henger sammen
Forskerne har analysert data fra den store Mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa).
Over 36.000 åtteåringer inngår i materialet, hvorav 1.424 barn mottok spesialundervisning i norsk.
Forskerne undersøkte sammenhengen mellom ulike faktorer, som språk, atferd, foreldrebakgrunn og foreldrestil.
Det som overrasket Wang mest, var hvor vanlig ADHD-symptomer, som uoppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsivitet, var i gruppen med spesialundervisning.
— Når barn får ekstra oppfølging i norsk, tenker mange at problemet først og fremst ligger i språket. Men vi fant at kommunikasjonsferdigheter og ADHD-symptomer er de to viktigste faktorene, forteller Wang.
Negativ spiral
Høyere grad av ADHD-symptomer var forbundet med lavere kommunikasjonsevner, som igjen hadde en tydelig sammenheng med språkvansker.
Dette kan ifølge Wang gi en mulig forklaring på hvorfor noen barn utvikler språkvansker.
— Barn som har problemer med oppmerksomhet, kan ha vanskeligere for å delta i kommunikasjon med foreldre og lærere, noe som igjen forstyrrer samhandlinger som er helt avgjørende for god språkutvikling, sier han.
Tydelig beskjed til støtteapparatet
Wang mener funnene gir viktige signaler til lærere og PP-rådgivere.
— Vi anbefaler å kartlegge barnas ADHD-symptomer, selv om språkvansker er hovedutfordringen. Språktester bør også ta hensyn til barns oppmerksomhet, for eksempel ved å gjøre oppgavene kortere, slik at den målte språkferdigheten påvirkes minst mulig av oppmerksomhetsnivået, sier han
Gutter får oftere spesialundervisning – men ikke fordi de er gutter
Et kjent fenomen i norsk skole er at flere gutter enn jenter får spesialundervisning.
Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet er gutter overrepresentert i alle trinn.
Årsaken til dette kan ifølge forskeren være to ting: Enten at det finnes en skjevhet i utvelgelsesprosessen, slik at gutter lettere får hjelp fordi de er gutter, eller at gutter faktisk har høyere risiko for å utvikle vansker.
— Hvis det første er riktig, trengs en revisjon av prosessen. Hvis det andre er riktig, fungerer systemet som det skal – nemlig ved at hjelpen gis basert på vansker, ikke kjønn, forklarer Wang.
Funnene i studien viser at det handler om det siste. Kjønn i seg selv påvirker ikke hvem som får hjelp.
— Overrepresentasjonen av gutter skyldes at de i større grad har språk- og atferdsvansker, ikke at skolen vurderer dem annerledes. Det er betryggende at vurderingene ser ut til å være basert på behov, og ikke kjønn, sier Wang.
Hvorfor er dette viktig?
Spesialundervisning er en omfattende ordning i norsk skole.
Ifølge Utdanningsdirektoratet fikk åtte prosent av elevene i grunnskolen spesialundervisning i 2022, og andelen har vært stabil de siste årene. Til sammenlikning ligger andelen på rundt 15 prosent i USA.
Stortingsmeldinger om tidlig innsats i skolen peker på at språk- og lesevansker er en av de største risikofaktorene for senere frafall, arbeidsledighet og psykiske helseplager. Dermed blir det avgjørende å forstå hvilke faktorer som henger sammen med disse utfordringene.
Wang forteller at studien gir et tydelig signal: Barn med spesialundervisning trenger helhetlige tiltak som både fanger opp språk og atferd, og ikke bare én av delene.
Om studien
«Parental and child factors in children with special education» ble publisert i september 2025 i Scandinavian Journal of Educational Research.
Forfattere: Louie Lei Wang, Mari Vaage Wang, Astrid Marie Jorde Sandsør, Ratib Lekhal, Monica Melby-Lervåg.
Studien er en del av forskningsprosjektet SpedAims SOS, som undersøker hva som karakteriserer barn som får spesialundervisning, og hvordan det går med disse barna sammenliknet med barns som får ingen eller annen form for støtte i undervisningen.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder


Om SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Er det fornuftig bruk av skattepenger å sende forskere på konferanser?28.10.2025 06:45:00 CET | Leserinnlegg
Flybilletter, hotellovernattinger, middager og ikke minst en ganske dyr konferanseavgift. Det koster å sende forskere på konferanse i utlandet. Er det verdt det?
Mer dybdelæring, men elevene mangler entusiasme16.10.2025 08:47:26 CEST | Pressemelding
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
— Hvorfor skal jeg gidde å fortsette dette livet?8.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
Åtte prosent av barn og unge sliter psykisk. — Jeg var redd hele tiden. Jeg var lei meg absolutt hele tiden. Men jeg klarte ikke å sette ord på det. Ingen spurte hvordan jeg hadde det. Ingen så meg, forteller Mikkel.
Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet7.10.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom