Kollektivtrafikken i endring – automatisering krever nye mål
Kollektivtrafikken har alltid reflektert samfunnet. En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser hvordan målene for kollektivtrafikken har utviklet seg gjennom etterkrigstiden – og peker på at innføringen av automatiserte kjøretøy kan utløse det neste store skiftet i norsk transportpolitikk.

– Vi står foran mange politiske valg som vil få betydning. Automatisering utfordrer de gamle skillene mellom privat og offentlig transport, mellom kollektiv og delt, og reiser grunnleggende spørsmål om kollektivtrafikkens rolle i framtidens mobilitetssystem, sier Jørgen Aarhaug, en av rapportens forfattere.
Fra gjenreisning til automatisering
Etter andre verdenskrig var kollektivtrafikken ryggraden i transportsystemet, drevet av knapphet på ressurser og behovet for effektiv mobilitet. Senere ble den et motstykke til bilens negative konsekvenser – et sentralt verktøy for miljøpolitikk, byutvikling og trafikksikkerhet.
Nå kan situasjonen være i endring på nytt. Automatisering og digitalisering utfordrer de etablerte rollene og målene. Det forrige skiftet som kan være sammenlignbart er knyttet til at privatbilen ble allemannseie. Viktige spørsmål som må avklares er knyttet til hvem som skal eie, regulere og tilby mobilitet i framtiden.
Automatisering – løsning eller utfordring for nullvekstmålet?
Rapporten viser at automatiserte kjøretøy kan trekke utviklingen i to motsatte retninger.
- Kommersielle robottaxier kan føre til mer trafikk og svekke målene om nullvekst, bærekraft og sosial inkludering.
- Sterkt regulerte, delte løsninger kan støtte opp under miljømålene – men krever mer offentlig styring og finansiering.
Rapporten er tilgjengelig her: Mot nye mål : En gjennomgang av målene for kollektivtrafikken med utgangspunkt i Oslo og Akershus - Transportøkonomisk institutt
Kontakter
Emilie MejlænderKommunikasjonssjef, TØI
Tel:99475889egm@toi.noJørgen AarhaugSeniorforsker
Tel:+4748957228Jorgen.Aarhaug@toi.noOm TØI
Transportøkonomisk institutt (TØI) er Norges nasjonale senter for transportforskning. Vi utvikler og formidler kunnskap som bidrar til et mer bærekraftig, sikkert og effektivt transportsystem – til nytte for både samfunn og næringsliv.
TØI driver uavhengig, anvendt forskning og samarbeider tett med myndigheter, næringsliv og forskningsmiljøer for å sikre at forskningsresultatene tas i bruk i praksis.
Instituttet ble etablert i 1964 og har siden 1986 vært en selvstendig stiftelse. TØI mottar basisbevilgning fra Norges forskningsråd.
Følg pressemeldinger fra Transportøkonomisk Institutt Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Transportøkonomisk Institutt Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Transportøkonomisk Institutt Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning
Én av fire som dør i trafikken bruker ikke bilbelte10.10.2025 15:40:49 CEST | Pressemelding
Til tross for at nesten alle bruker bilbelte i Norge, viser en ny TØI-rapport at rundt 25 prosent av alle som omkommer i trafikkulykker i bil, lastebil eller buss, ikke hadde bilbeltet på.
Sykkeltunnel gir flere på sykkel – bybanen endret lite7.10.2025 13:00:34 CEST | Pressemelding
Ny TØI-rapport viser at bedre infrastruktur gir størst effekt på endring av reisevaner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom