Dyrevernere forvandlet McDonald’s-restaurant til kyllingfarm
McDonald’s-restauranten ved Storgata i Oslo ble lørdag ettermiddag gjort om til en kyllingfarm av dyrevernere. Dyrevernorganisasjonen Anima ønsker å sette søkelys på hvordan fast-foodkjeden behandler kyllingene de selger, og krever at giganten faser ut turbokylling og gir fuglene mer plass.

McDonald’s Storgata i Oslo ble i dag omgjort til en kyllingfarm av dyrevernorganisasjonen Anima og omtrent 50 frivillige. Tallet 3528 preget bybildet, som ifølge Anima er antall kyllinger som ville levd i restauranten om det var en kyllingfarm. Organisasjonen krever at McDonald’s dropper turbokylling og gir fuglene mer plass.
– McDonald's er en skamplett i norsk næringsliv. De tviholder på turbokylling og trange forhold, selv når hele dagligvarebransjen og en rekke andre store bedrifter har forpliktet seg til bedre dyrevelferd, sier Niklas Fjeldberg, administrerende direktør i Anima.
Slik lever turbokyllingen
Turbokyllingen, teknisk kjent som Ross 308, er avlet til å vokse fra 50 gram til over 2 kilo på kun 35 dager. Ifølge anima fører denne ekstreme veksten til alvorlige problemer som gangvansker, hjerte- og organsvikt. Følgende tall fra organisasjonens beregninger ville preget virkeligheten for kyllingene:
-
700 kyllinger ville hatt betydelige skader på føttene
-
677 kyllinger ville hatt smerter når de går eller står oppreist
-
229 kyllinger ville dødd eller blitt kassert før slakt
– McDonald’s har et valg: Enten fortsette å maksimere profitt på bekostning av dyrs lidelse, eller lytte til forbrukerne og ta ansvar. Vi gir oss ikke før de dropper turbokylling og gir fuglene mer plass, fastslår Fjeldberg.
McDonald’s-kyllingene holdes fortsatt under trange forhold, selv om kjeden skryter av globale retningslinjer for dyrevelferd, mener Anima. Disse retningslinjene har "mange ord og svært lite handling," sier Fjeldberg.
Bakgrunn:
Anima jobber for å forbedre forholdene for konvensjonelle industrikyllinger ved å innføre den internasjonale standarden European Chicken Commitment (ECC). Standarden sikrer blant annet saktere voksende kyllinger og mer plass. Flere av Norges største bedrifter har allerede forpliktet seg til å utfase turbokylling og implementere ECC-standarden. Blant dem er store kjeder som Rema 1000, Oda, 7-Eleven, Narvesen, Strawberry Hotels, Scandic Hotels, Circle K og Max Burgers.
McDonald’s er stolt av å ha globale retningslinjer for kyllingvelferd. Det er retningslinjer med mange ord og svært lite handling. McDonald’s-kyllinger er fortsatt turbokyllinger, holdt under trange forhold.
Turbokyllinger, mer teknisk kjent som Ross 308 i Norge, er avlet frem til å vokse fra rundt 50 gram til over 2 kilo på bare 35 dager. Den ekstreme veksten fører til alvorlige velferdsproblemer, som gangvansker, hjerte- og organsvikt, pustevansker og smertefulle sår på beina. De har svært lite plass og holdes ofte opp mot 40 000 fugler i én kyllinghall, der rundt 18 kyllinger må dele én kvadratmeter.
Nøkkelord
Kontakter
Niklas FjeldbergAdministrerende direktørAnima
Tel:466 72 688niklas.fjeldberg@animanorge.noBilder









Om Anima
Anima - Stopp dyremishandling er en organisasjon som jobber for å stoppe dyremishandling på nasjonalt og internasjonalt nivå gjennom blant annet redningsaksjoner av dyr i nød, informasjonsvirksomhet, samarbeid med næringslivet, politisk arbeid og fredelige kampanjer. Anima er en del av den internasjonale dyrevernorganisasjonen “Anima International” som har avdelinger i Norge, Danmark, England, Polen, Bulgaria og Frankrike.
Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Stryk: Nyåpnet McDonald’s møtt av surt smil28.8.2025 11:26:29 CEST | Pressemelding
Protestskilt med sure smileys og budskapet «mega-trist kyllingvelferd» skapte oppsikt da McDonald's åpnet dørene til en ny restaurant i Oslo. Dyrevernorganisasjonen Anima kritiserer fastfoodgiganten for å ha løpt fra sitt løfte om å fjerne turbokyllinger fra menyen.
«Not lovin’ it»: McDonald’s får landets største dyrevernkampanje mot seg15.7.2025 05:02:00 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima har over de neste to ukene sin hittil største annonsekampanje. Budskapet retter seg mot McDonald’s bruk av turbokyllingen Ross 308.
Dyrevenner henger konfronterende plakater i over 70 McDonald's-restauranter3.6.2025 08:27:18 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima konfronterer denne uken McDonald's med plakater i over 70 restauranter landet rundt. Anima anklager kjeden for å forsømme dyrevelferd ved å ukritisk bruke turbokylling, til tross for at et stort flertall av nordmenn er imot. Aksjonen krever at McDonald's dropper turbokylling.
Rekordsum: 7 millioner til kampanje mot McDonald’s3.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
I dag utgir Anima en ny rapport som viser at både produsenter og dagligvarekjedene er enige: Turbokylling skal fases ut. Imens dagligvareaktørene går stødig i den riktige retningen er det en bedrift i Norge som ikke har et problem med å selge den kontroversielle kyllingen: McDonald’s. En ny landsdekkende kampanje vil ta opp kampen mot fastfood-giganten.
Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker29.4.2024 06:17:00 CEST | Pressemelding
I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom