Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.

Medietilsynet har sendt sitt høringssvar til Barne- og familiedepartementet og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet om forslaget til lov om aldersgrense for bruk av sosiale medier.
– Vi støtter regjeringens initiativ for å sikre en trygg digital oppvekst for barn og unge, men mener at loven bør utformes på en måte som bedre ivaretar barns grunnleggende rettigheter og tilpasser seg den teknologiske utviklingen, sier fungerende direktør Hanne Sekkelsten.
Innføring av aldersgrense kan være et egnet risikoreduserende tiltak
Medietilsynet vurderer at flere sosiale medier har egenskaper som innebærer en særlig risiko for barn og unge. Medietilsynets undersøkelser viser at barn eksponeres for betydelige mengder skadelig og ulovlig innhold på sosiale medier. Vi støtter derfor innføringen av en 15-årsgrense på sosiale medier som et risikoreduserende tiltak. Samtidig mener Medietilsynet at loven i større grad bør fokusere på tjenestenes funksjonaliteter som kan utgjøre en risiko for barn, fremfor en generell aldersgrense. Dette vil sikre en mer fleksibel og forholdsmessig regulering som bedre ivaretar barns rett til informasjon, ytringsfrihet, privatliv og organisasjonsfrihet.
Medietilsynet understreker også at en aldersgrense ikke alene vil ivareta statens plikt til å beskytte barn og unge, og at en eventuell aldersgrense må suppleres med andre tiltak for å sikre barn en trygg digital barndom.
Lovforslaget reiser flere rettslige utfordringer, blant annet knyttet til jurisdiksjon og håndhevingsmuligheter. Medietilsynet har derfor også spilt inn at det ville vært hensiktsmessig å i større grad se en lov om aldersgrense på sosiale medier i sammenheng med gjennomføringen av DSA i Norge.
– Vi støtter utviklingen av felleseuropeiske løsninger som ivaretar personvernet, og mener at Norge bør samarbeide med EU om dette, sier Sekkelsten.
Vårt høringssvar kan du lese her.
Medietilsynet har også levert sitt høringssvar til Justis- og beredskapsdepartementets forslag om endringer i personopplysningsloven om aldersgrense for barns samtykke ved bruk av informasjonssamfunnstjenester. Medietilsynet støtter å øke aldersgrensen i personopplysningsloven fra 13 til 15 år.
Nøkkelord
Kontakter
Stian Barsnes-Simonsenkommunikasjonssjef
Tel:922 82 241stian.barsnes.simonsen@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom