Norsk Scania

Litra tar i bruk elektriske Scania

Del

RUDSHØGDA: Litra har fått levert sin første batterielektriske Scania krokbil, og den neste er klar i løpet av noen uker.

ELEKTRISK: Litra har fått levert den første av to nye elektriske krokbiler fra Scania. De to bilene er Scania sin toppmodell 45 R med den største batteripakken på 624 kWh. Bilene skal gå for Litra Bulk og nummer to skal leveres om noen uker.
ELEKTRISK: Litra har fått levert den første av to nye elektriske krokbiler fra Scania. De to bilene er Scania sin toppmodell 45 R med den største batteripakken på 624 kWh. Bilene skal gå for Litra Bulk og nummer to skal leveres om noen uker.

De to nye Scania 45 R krokbilene er de to første serieproduserte elektriske lastebilene som Litra-konsernet tar i bruk i sine selskaper. Litra-selskapene er representert over hele Norge og i alle de nordiske landene med en bilpark på rundt 650 tunge kjøretøy.

De to første elektriske Scaniaene som nå settes i drift, er krokbiler. Litra-selskapene har i størst mulig grad standardisert sine kjøretøy, og brorparten av krokbilene i selskapet er bygget med 24-tonns Multilift krok.

Begge de to nye krokbilene har den samme kroken, og det er Urianstad rep og karosseri som har montert påbygget. Det spesielle med disse påbyggene er at de bygget med uttak for kran og lift påbygg, i tillegg til flere ulike funksjoner på krokkassene som brukes.

Lokal kjøring

Selv om disse to Scaniaene er de første serieproduserte elektriske lastebilen hos Litra, har de i to år kjørt med to elektriske trekkvogner fra et annet merke. Disse går i langtransport, mens de nye elektriske bilene skal gå på mer lokal kjøring i Innlandet.

SPENTE: Rune Valleraune (t.v.) og Henrik Kolsrud i Litra er spente og forventningsfulle når de nå tar i bruk sine første serieproduserte elektriske lastebiler.

Den første av disse to nye elektriske bilene skal gå i lokal trafikk og hovedsak kjøre bioavfall fra Nortura på Rudshøgda til Biosirk Norge hvor det gjenvinnes. I tillegg brukes bilen til andre transportoppdrag i Mjøs-regionen. Neste bil som komme i løpet av kort tid skal i drift for en annen oppdragsgiver med distribusjon av dyrefor.

Vil kutte

Litra er en av transportørene i Norge med den største flåten av lastebiler på biogass. Mellom 80 og 90 av bilene de har i dag, kjører på klimavennlig biogass, og med elektriske lastebiler er de klare for å ta ytterligere ett steg videre mot det grønne skiftet.

NYE LADERE: Ved hovedkontoret på Rudshøgda i Innlandet har Litra utvidet fra to til fire hurtigladere. De to nye ladepunktene fra Kempower har ladeledninger med kjøling og kan levere opp til 400 kW.

- Vi har ønsker fra oppdragsgivere om å kjøre elektrisk. I tillegg er vår visjon og målsetning å bidra best mulig til det grønne skiftet, sier Henrik Kolsrud, teknisk sjef og ansvarlig for innkjøpene av bilparken i Litra-selskapene.

Utvidet ladeanlegg

Litra har hatt egne ladepunkter rett ved sitt eget hovedkontor på Rudshøgda. Nå har de utvidet ladeanlegget med to nye raskere ladepunkter levert av Kempower.

De gir 600 kWh og 400kWh og gjør at de nye elektriske Scaniaene kan lades med full hastighet.

LOKALT: De to nye elektriske Scania krokbilene skal gå loklat i Innlandet for Litra. Den første skal kjøre bioavfall fra Nortura sitt anlegg vegg i vegg med Litras hovedkontor.

Ved siden av anlegget på Rudshøgda har Litra etablert egne ladeanlegg i Malvik i Trøndelag og på Sem i Vestfold, begge disse steder med doble 400 kWh ladere fra Kempower

Stor Scania-kunde

Norsk Scania og Litra har et langt og solid partnerskap bak seg gjennom mange år. Anslagsvis 70 prosent av den totale bilflåten er levert av Scania pr. i dag. Den seneste tiden har det vært en stor overvekt av V8-motoren med 660 hestekrefter som har blitt levert til Litra. Det har vist seg å være et svært godt alternativ med ytelser og krefter som gir i tillegg gir god drivstofføkonomi.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

ELEKTRISK: Litra har fått levert den første av to nye elektriske krokbiler fra Scania. De to bilene er Scania sin toppmodell 45 R med den største batteripakken på 624 kWh. Bilene skal gå for Litra Bulk og nummer to skal leveres om noen uker.
ELEKTRISK: Litra har fått levert den første av to nye elektriske krokbiler fra Scania. De to bilene er Scania sin toppmodell 45 R med den største batteripakken på 624 kWh. Bilene skal gå for Litra Bulk og nummer to skal leveres om noen uker.
Last ned bilde
SPENTE: Rune Valleraune (t.v.) og Henrik Kolsrud i Litra er spente og forventningsfulle når de nå tar i bruk sine første serieproduserte elektriske lastebiler.
SPENTE: Rune Valleraune (t.v.) og Henrik Kolsrud i Litra er spente og forventningsfulle når de nå tar i bruk sine første serieproduserte elektriske lastebiler.
Last ned bilde
NYE LADERE: Ved hovedkontoret på Rudshøgda i Innlandet har Litra utvidet fra to til fire hurtigladere. De to nye ladepunktene fra Kempower har ladeledninger med kjøling og kan levere opp til 400 kW.
NYE LADERE: Ved hovedkontoret på Rudshøgda i Innlandet har Litra utvidet fra to til fire hurtigladere. De to nye ladepunktene fra Kempower har ladeledninger med kjøling og kan levere opp til 400 kW.
Last ned bilde
LOKALT: De to nye elektriske Scania krokbilene skal gå loklat i Innlandet for Litra. Den første skal kjøre bioavfall fra Nortura sitt anlegg vegg i vegg med Litras hovedkontor.
LOKALT: De to nye elektriske Scania krokbilene skal gå loklat i Innlandet for Litra. Den første skal kjøre bioavfall fra Nortura sitt anlegg vegg i vegg med Litras hovedkontor.
Last ned bilde
Last ned bilde

Dokumenter

Følg pressemeldinger fra Norsk Scania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Scania

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye