Felles internasjonal satsing for vinteren på Innlandet

Del

Avinor og Rada Reiseliv etablerer en ny reiselivssatsing for å bringe internasjonale turister til Innlandet. Det nyetablerte Rada trafikkråd skal sammen med sentrale aktører i Innlandet og Avinor jobbe målrettet for at en av Norges fineste regioner kommer ettertrykkelig på kartet i store internasjonale markeder.

Avinor og Rada Reiseliv skal vise internasjonale turister det beste Innlandet har å by på.
Avinor og Rada Reiseliv skal vise internasjonale turister det beste Innlandet har å by på. Foto: Esben Haakenstad

– Rada Reiseliv SA er svært glade for initiativet som kom fra Avinor og for det samarbeidet vi har etablert. Sammen skal vi synliggjøre bredden av opplevelser i Rada-regionen, fra Stange i sør til Dovre og Lesja i nord, for vintergjester som allerede har Norge på ønskelisten. Dette er en mulighet til å vise frem både levende bymiljøer, unike kulturopplevelser og ekte fjell- og alpinteventyr innenfor kort reisevei, og samtidig styrke regionens posisjon som et helårig reisemål, sier reiselivsdirektør i Rada reiseliv Sten Hansson.

Sammen med Avinor har det nyetablerte regionale reiselivsselskapet begynt arbeidet med å definere hvordan det nye trafikkrådet skal jobbe og hvem det er hensiktsmessig at skal delta.

– Destinasjonsutvikling handler ikke bare om flere flyruter, men om å bygge smartere forbindelser og styrke verdikjeden i reiselivet. Når vi kobler Avinor og Oslo lufthavn tettere til lokale transporttilbud, overnatting, aktiviteter og opplevelser, skaper vi bedre tilgjengelighet, helårs arbeidsplasser og økt verdiskaping i hele regionen, sier Hansson.

Økt etterspørsel etter Innlandet

Internasjonal posisjonering av Rada-regionen vil stå svært sentralt i arbeidet til trafikkrådet. Avinor opplever at det er en stadig større interesse for Norge og Østlandet som et reisemål om vinteren, og mener det ligger et stort potensial i et tett og godt samarbeid med regionen.

– Vi har allerede etablert et samarbeid med Alpinco som eier og driver Hafjell og Kvitfjell med formål om å bringe flere turister inn til deres anlegg. Allikevel merker både vi og dem at det ligger et stort uforløst potensial i at hele regionen samler seg rundt bordet og jobber sammen, slik at vinterturismen i regionen kommer flere til gode, sierJoachim Westher Andersen, leder for HUB- og partnerskapsutvikling i Avinor.

Autentisk vinter er etterspurt

Gjennom dialog med internasjonale flyselskap og turoperatører merker han og ruteutviklerne i Avinor en stor etterspørsel etter den genuine vinteropplevelsen.

– Dette er en region som virkelig kan ta genuint eierskap til vinter, ski, alpint og alt det flotte man kan gjøre i Innlandet på vinteren. Innlandet har vinter i sitt DNA, og nå er det på høy tid at vi forteller verden om den fantastiske regionen som ligger rett ved siden av landets hovedflyplass. Infrastruktur, tjenestetilbud, og alt som gjør en destinasjon komplett ligger på plass. Nå er det på tide at alle de som driver i regionen får tjent på dette. Men da er det en ting som gjelder, og det er samarbeid, mener Westher Andersen.  

Samarbeid er nøkkelen til suksess

Dette budskapet stiller også Rada reiseliv seg bak.

– Det gir mer kraft når vi kan møte internasjonale turoperatører, og markedsføre oss som en felles region. Nå skal vi sette oss ned med kommuner og bedrifter i regionen, og lage noen felles mål mot felles markeder, og definere tydelig tiltak for å komme dit, sier Hansson.

Han presiserer at det er mye arbeid som ligger foran dem, men at det positive er at regionen som destinasjon allerede har så mye flott å tilby.

- Dette initiativet støtter opp under både den regionale og nasjonale retningen for norsk reiseliv. Ved å samle kreftene og samarbeide kan vi løfte fram hele regionen som en attraktiv og tilgjengelig del av Norge, til glede for både gjester, næringsliv og lokalsamfunn, avslutter han.

Fakta om Rada Reiseliv SA

Etablert: 1. januar 2025
Bakgrunn:
Selskapet er resultatet av en sammenslåing av Visit Lillehammer, Visit Mjøsa og Nasjonalparkriket.
Omfang:
Representerer 14 kommuner fra Stange i sør til Dovre og Lesja i nord.
Region:
Hamar, Lillehammer og Gudbrandsdalen
Eierskap:
Ikke-kommersielt selskap eid av reiselivsaktørene og kommunene i regionen.
Formål:
Å styrke samarbeid, vertskap og bærekraft i hele besøksnæringen, og være en drivkraft for utvikling, kunnskap og helhetlig markedsføring i regionen.

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye