Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.

Nye tall fra Norstat viser at interessen er både stabil og sterk: Hver uke spiser over 20 prosent av oss havregrøt – det tilsvarer mer enn 800 000 nordmenn. Grøten er særlig populær blant yngre kvinner, der nesten 3 av 10 under 40 år nyter havregrøt minst én gang i uken.
Havregrøt har dermed tatt steget fra å være tradisjonspreget og «gammeldags» til å bli et trendy, sunt og hverdagsnært måltid som treffer tidsånden.
– Folk velger havregrøt fordi den er enkel, råvarebasert og krever få ingredienser. Den er samtidig både rimelig og næringsrik, og derfor passer den godt inn som noe mange ønsker seg i hverdagen: mat som er bra for oss og som er lett å lykkes med, sier Terese Glemminge Arnesen, senior ernæringsrådgiver i MELK.
Korn + melk = den perfekte kombinasjon
Det er mange som lager grøten på vann, og nylig gikk også en nordmann til topps i verdensmesterskapet i grøtkoking med nettopp havre og vann - medbragt fra Norge. Men kokt på melk blir grøten både mer smakfull og mer næringsrik.
– Korn og melk utfyller hverandre på en helt unik måte. Korn gir fiber, særlig betaglukaner, som bidrar til å senke kolesterolet. Melk bidrar med jod, kalsium og vitamin B12 – næringsstoffer man ikke får fra korn alene. Sammen gir de et fullverdig protein, og det gjør grøten til et smartere valg i hverdagen, sier Glemminge Arnesen.
Tradisjon som har blitt trend
Grøt har vært en del av norsk matkultur i årtusener, både til høytid og til hverdags. Nå har den fått et tydelig comeback, særlig blant unge voksne, som setter pris på mat som gir metthet, trygghet og fleksibilitet. Den kan dessuten enkelt varieres med topping som epler, bær, nøtter eller yoghurt.
– I en tid hvor mange kjenner på både matpriser, tidspress og ernæringsforvirring, er det kanskje ikke så rart at havregrøt treffer spesielt unge kvinner. Den er sunn og bærekraftig, og lett å sette sitt eget preg på med ulike toppinger, sier Glemminge Arnesen.
Alle |
Kvinner < 40 år |
Menn < 40 år |
Kvinner 40 år+ |
Menn 40 år+ |
|
Ukentlig |
20 % |
29 % |
20 % |
21 % |
16 % |
Månedlig |
22 % |
16 % |
26 % |
23 % |
20 % |
Sjeldnere |
40 % |
44 % |
38 % |
37 % |
42 % |
Aldri |
18 % |
11 % |
16 % |
19 % |
22 % |
Undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. 1051 respondenter. September 2025.
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Unge jenter dropper melk og frokost17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Færre unge jenter spiser frokost og drikker melk. Det kan gjøre at de får i seg for lite av næringsstoffene som trengs for å bygge sterke bein.
Matpress gjør mange unge stresset8.10.2025 11:00:41 CEST | Pressemelding
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom