Statens vegvesen

Dette er reglene for kjetting og vinterdekk på tunge kjøretøy

Del

Vinteren er på vei flere steder i landet og det er derfor viktig å kjøre riktig skodd fremover.

Riktige dekk er helt avgjørende for sikkerheten din og de andre bilistene på veien.
Riktige dekk er helt avgjørende for sikkerheten din og de andre bilistene på veien. Terje Pedersen / NTB

Har du ikke skiftet til vinterdekk på lett lastebil, lastebilen eller vogntoget, så kan tiden være inne nå.

Som sjåfør er du til enhver tid ansvarlig for at kjøretøyet er riktig skodd etter forholdene. Fra 1.november skal mønsterdybden i dekkene være minst 5 millimeter og kjetting skal også være med. For Nordland, Troms og Finnmark kreves det minst 5 millimeter mønsterdybde mellom 16. oktober og 30. april.

Fra og med 15. november er det krav til at vinterdekkene er merket med 3 peak mountain snowflake på drivaksler og fremre styreaksler.

– Et vinterdekk for tunge kjøretøy er et dekk av typen «Mud and snow» eller «3 peak mountain snowflake». Vinterdekkene kan være med eller uten pigger, sier Roy Harald Holm i Statens vegvesen.

Tenk sikkerhet

Er det vinterføre må kjøretøyet ha vinterdekk med eller uten pigger også utenfor tidsperiodene nevnt ovenfor.

– Riktige dekk er helt avgjørende for sikkerheten din og de andre bilistene på veien. Det er viktig å huske på at riktig merking og mønsterdybde på dekkene ikke er en garanti for godt nok veigrep, sier Holm.

Dersom du kan forvente snø- eller isdekke, skal du ha med kjetting uansett tid på året.

– Husk at på alle tunge kjøretøy er vinterdekk påbudt i de angitte tidsperiodene. Å ferdes i overgangen mellom høst og vinter vil alltid være mer krevende enn sommerkjøring. Vi oppfordrer derfor dere alle om å kjøre oppmerksomt, sier Holm.

Vi er føre var

Viser prognosene at det blir væromslag, og det nærmer seg nullføre, er entreprenørene våre ute og salter på forhånd, også når det er plussgrader. Selv om det er plussgrader i lufta, kan det være minusgrader på vegen. Salt senker frysepunktet på vannet sånn at vegen ikke blir isete.

– Selv om det er plussgrader i lufta, kan det være minusgrader på bakken. Er det fuktig i lufta, så fryser vannet på vegen og det kan bli veldig glatt. Dette kan også gjelde i skyggepartier på en ellers fin dag. Og husk at forholdene kan endre seg raskt, avslutter Holm.

Les mer om kravene til kjetting og vinterdekk på tunge kjøretøy på https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/dekk-og-kjetting/dekk-pa-tunge-kjoretoy/

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Trafikant og kjøretøy(Besvares mellom kl. 08 - 15.30)

* Føreropplæring
* Førerkort
* Kjøretøy
* Utekontroll
* Trafikkstasjoner
* Tilsyn med trafikkskoler, verksteder og parkeringstilbydere

Tel:940 10 401pressetk@vegvesen.no

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye