Coop Norge

Coop har dagligvarebransjens beste omdømme

Del

Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.

Philipp Engedal, administrerende direktør, Coop Norge SA
Philipp Engedal, administrerende direktør, Coop Norge SA Foto: Espen Solli

I den årlige omdømmeundersøkelsen «Store Norske Bedrifter 2025» fra Ipsos havner Coop på åttendeplass av over 90 bedrifter. Med dette har Coop det klart beste omdømmet blant dagligvareaktørene, med god margin til NorgesGruppen og Reitan.

- Vi er svært glade for å se at kundene våre, som er de som eier oss, fortsetter å ha et godt inntrykk av Coop. Dette er en anerkjennelse av innsatsen som legges ned hver eneste dag av dyktige ansatte i butikkene og resten av organisasjonen, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.

69 prosent av de spurte har et meget godt eller ganske godt totalinntrykk av Coop. Dette plasserer Coop i kategorien for virksomheter med «godt omdømme» i undersøkelsen.

Ipsos framhever i årets rapport at eierform har stor betydning for hvordan virksomheter oppfattes. «Flere av de høyest rangerte bedriftene har et tydelig samfunnsoppdrag eller en eierform som signaliserer at de er til for fellesskapet, ikke bare for aksjonærer», skriver Ipsos. Analyseselskapet peker på at bedrifter som er statlig eid eller organisert som samvirker, i mindre grad oppfattes som rent profittdrevne.

– Coop eies av 2,3 millioner medlemmer gjennom sine samvirkelag, og eierformen skiller oss fra våre nærmeste konkurrenter. Det gjør at det ikke er noen tvil om at vi er til for å gi forbrukerne best mulig tilbud av dagligvarer og byggevarer til lavest mulig priser, sier Engedal.  

Coops omdømme i Ipsos-undersøkelsen er svakere enn tidligere år, noe som forklares med et omdømmefall for hele dagligvare- og detaljhandelsbransjen. Andelen av befolkningen med et godt inntrykk av bransjen faller med ti prosentpoeng fra 44 prosent i 2025 til 34 prosent i 2025.

– Dyrtiden har de siste årene gitt en intens offentlig debatt om matpriser og tilliten til samtlige aktører blir selvsagt påvirket av dette. Vi forstår at mange nordmenn opplever dyrtiden som utfordrende, og derfor gjør vi vårt ytterste for å holde prisene lavest mulig. De seneste prisundersøkelsene i media viser at vi lykkes bedre med dette enn de nærmeste konkurrentene, sier Engedal og fortsetter:

- Resultatene fra Ipsos tyder på at kundene verdsetter at vi deler overskuddet med dem, og har tillit til at vi ikke utnytter prisøkningene til egen gevinst. Dette bekreftes også av undersøkelser myndighetene har gjennomført.

Om Ipsos sin «Profilundersøkelse»:

Profilundersøkelsen kartlegger omdømmet til store norske bedrifter, og gjennomføres i år for 34. gang. I årets undersøkelse måler Ipsos befolkningens holdning til 90 av landets største bedrifter.

Respondentene blir bedt om å evaluere hver bedrift basert på følgende skala: meget godt inntrykk, ganske godt inntrykk, hverken godt eller dårlig inntrykk, litt dårlig inntrykk og meget dårlig inntrykk.

Kontakter

Om Coop

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,6 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye