Harald A. Møller AS: - Dårlige nyheter for forbrukere og klima
Arbeiderparti-regjeringen legger med sitt foreslåtte statsbudsjett opp til en avgiftsøkning på rundt 50.000 kroner for en vanlig familiebil.

– Dette er dårlige nyheter både for forbrukerne og for klimaet. Dersom Arbeiderpartiet får viljen sin, bremser de arbeidet med å ta de mange utdaterte og fossile bilene av norske veier, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
Hekneby legger til:
– Nå må vi feste vår lit til at opposisjonen kan bidra til et mer elbilvennlig budsjett, noe SV maktet gjennom forrige stortingsperiode. I verste fall kan budsjettet bidra til å styrke konkurranskekraften til fossile biler, noe som egentlig skulle vært helt uhørt.
Reaksjonene kommer etter at regjeringen i sitt statsbudsjett foreslår å senke innslagspunktet for MVA-beregning for nye elektriske personbiler til 300.000 kroner. Ned fra dagens nivå, hvor det ikke beregnes MVA på beløp under 500.000 kroner.
Om regjeringens forslag til statsbudsjett vedtas slik det ble presentert i dag, kommer familiebilen Volkswagen ID.4 med typisk norsk utstyrsnivå og firehjulstrekk til å gå opp nærmere 50.000 kroner i avgifter, med utgangspunkt i en nå-pris på rett over 500.000 kroner. Så varsles det også i statsbudsjettet en plan om å helt fase ut MVA-fordelen for elektriske personbiler fra 2027.
Myndighetene har gjennom flere år jobbet for at man fra 2025 utelukkende skal selge fullelektriske personbiler i det norske nybilmarkedet. Dette målet kan nå sies å ha blitt oppnådd, med elbilandeler på nærmere hundre prosent. Hekneby minner om at dette kun er et delmål:
– Premisset om at vi i 2025 er i mål med elbilpolitikken er galt, fordi brorparten av bilene på norske veier fortsatt er fossile. Når kun rundt en tredjedel av personbilene i den norske bilparken er elektriske, gjenstår det fortsatt mye jobb. En så rask og kraftig opptrapping innebærer kort oppsummert mer utslipp, og mindre sikkerhet, på norske veier, sier Hekneby.
Harald A. Møller er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, Škoda og CUPRA, i tillegg til Volkswagen Nyttekjøretøy, og har gjennom et drøyt tiår vært en aktiv pådriver for at 2025-målet skal kunne nås. Det fikk massiv oppmerksomhet over hele verden da Harald A. Møller besluttet at Volkswagen personbil skulle bli et fullelektrisk merke i Norge allerede fra 1. januar 2024.
Med det faset importøren også ut den folkekjære modellen Volkswagen Golf.
Arbeiderparti-regjeringens forslag til statsbudsjett skal nå behandles i Stortinget, før et ferdig budsjett vedtas nærmere jul.
– Bilbransjen har vært en aktiv pådriver for elektrifiseringen, og gått fra å være en del av problemet til å bli en del av løsningen. Vi har krysset fingrene for en klimaambisiøs regjering som samtidig viste at de forstod næringslivets behov for forutsigbarhet i rammevilkårene. Nå er vi skuffet over dagens forslag til statsbudsjett, som både straffer forbrukerne og bremser den grønne omstillingen av den norske bilparken, sier Hekneby.
I tillegg til avgiftsnivået for nybilkjøpere på personbilsiden, var Harald A. Møller spent på regjeringens politikk for å få enda mer fart på elbilveksten i varebilmarkedet.
Regjeringen foreslår avgiftslettelser for lette elektriske varebiler.
– Dette er tross alt positivt, og det er viktig at arbeidet med å elektrifisere varebilmarkedet vedvarer, sier Hekneby.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Rognlien SkovliDirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Møller Mobility Group
Tel:+47 911 15 986oyvind.skovli@moller.noBilder


Følg pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Møller Mobility Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Delårsberetning 1. tertial: Økt omsetning for Møller Mobility Group25.6.2025 11:00:42 CEST | Pressemelding
Delårsberetningen for 1. tertial viser en økning i omsetning på 25 prosent for Møller Mobility Group sammenlignet med samme periode i fjor. Resultat før skatt endte på 283 millioner kroner, en nedgang på 90 millioner kroner sammenlignet med fjoråret.
Hun er Møller Mobility Groups nye leder i Baltikum3.3.2025 12:01:30 CET | Pressemelding
Izida Gerkena blir ny leder for Møller Mobility Groups virksomhet i Baltikum, når hun 1. april tar over etter Tore Nilsen Breen som Head of Baltic Operations.
Ny kommunikasjonsdirektør i Møller Mobility Group27.2.2025 12:30:19 CET | Pressemelding
Øyvind Rognlien Skovli (41) blir ny direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Møller Mobility Group. Han kommer fra tilsvarende rolle i Harald A. Møller AS.
Solid resultat i et krevende marked25.2.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Møller Mobility Group leverer et resultat før skatt på 1.266 MNOK i 2024, en reduksjon på 18 prosent fra resultatet på 1.549 MNOK i 2023. Omsetningen er på 39,4 milliarder kroner, en økning på 2 prosent fra i fjor. Resultatgraden ble 3,2 prosent mot 4 prosent fra 2023.
Ny direktør for Volkswagen personbil21.1.2025 11:30:39 CET | Pressemelding
Simona Trombetta blir ny direktør for Volkswagen personbil i Harald A. Møller AS. Trombetta kommer fra Bertel O. Steen AS og rollen som direktør for Kia Bil Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom