Én av fire som dør i trafikken bruker ikke bilbelte
Til tross for at nesten alle bruker bilbelte i Norge, viser en ny TØI-rapport at rundt 25 prosent av alle som omkommer i trafikkulykker i bil, lastebil eller buss, ikke hadde bilbeltet på.

En fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at manglende og feil bruk av bilbelte fortsatt koster liv på norske veier. Studien, som er utført på oppdrag fra Statens vegvesen, viser at selv om 97 prosent av bilførere og 89 prosent av tungbilførere bruker bilbelte, er én av fire trafikkdrepte uten belte.
– Tallene viser at bilbeltet fortsatt er ett av de viktigste og mest effektive sikkerhetstiltak, sier Alena Katharina Høye, seniorforsker ved TØI og prosjektleder for studien.
Rapporten, basert på data fra Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) for perioden 2017–2023, omfatter 429 dødsulykker der førere og passasjerer i bil, lastebil og buss omkom. Analysen viser at rundt 11 personer hvert år kunne ha overlevd dersom de hadde brukt bilbelte, og ytterligere 5 prosent kunne hatt bedre overlevelsessjanse om de hadde brukt beltet riktig.
– De som dør uten bilbelte er ofte unge, friske og risikovillige menn, forklarer Høye. – Ulykkene skjer gjerne på lavtrafikkerte tofeltsveier utenfor tettsteder, der farten er høy og sjansen for å overleve liten uten belte.
Feil bruk av bilbelte forekommer oftest blant eldre, kvinner og personer med helseutfordringer. Ifølge rapporten sitter mange med bilbeltet for løst eller feil plassert, for eksempel over magen i stedet for hoftene.
– Feil bruk er nesten like farlig som å droppe bilbeltet helt, sier Høye. – For eldre og personer med helseproblemer kan riktig tilpasning av bilbeltet være avgjørende for å overleve en ulykke.
Rapporten peker på flere tiltak for å øke bilbeltebruken:
- flere politikontroller og strengere håndheving,
- økte bøtesatser for manglende bilbeltebruk,
- informasjon og praktisk hjelp til eldre og personer med helseutfordringer for å bruke beltet riktig.
– Det finnes ikke ett enkelt tiltak som løser problemet, understreker Høye. – Men fordi de som dropper bilbeltet har så høy ulykkesrisiko, kan selv små endringer gi stor effekt på antallet drepte.
Rapporten «Omfang og konsekvenser av manglende og feil bilbeltebruk» (TØI-rapport 2107/2025) er skrevet av Alena Katharina Høye, Ingeborg Storesund Hesjevoll og Tor Olav Nævestad på oppdrag fra Statens vegvesen.
Nøkkelord
Kontakter
Alena Katharina HøyeSeniorforsker
Tel:+4748898074alena.hoye@toi.noOm TØI
Transportøkonomisk institutt (TØI) er Norges nasjonale senter for transportforskning. Vi utvikler og formidler kunnskap som bidrar til et mer bærekraftig, sikkert og effektivt transportsystem – til nytte for både samfunn og næringsliv.
TØI driver uavhengig, anvendt forskning og samarbeider tett med myndigheter, næringsliv og forskningsmiljøer for å sikre at forskningsresultatene tas i bruk i praksis.
Instituttet ble etablert i 1964 og har siden 1986 vært en selvstendig stiftelse. TØI mottar basisbevilgning fra Norges forskningsråd.
Følg pressemeldinger fra Transportøkonomisk Institutt Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Transportøkonomisk Institutt Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Transportøkonomisk Institutt Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom