Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Overveldende støtte til aldersgrense på sosiale medier

Del

Nesten 9 av 10 mener det er en god idé med aldersgrenser på sosiale medier, viser ny undersøkelse. Nkom støtter å øke aldersgrensen for bruk av sosiale medier til 15 år.

86 prosent av befolkningen mener det «er en god ide at norske myndigheter innfører aldersgrense på bruk av sosiale medier for eksempel TikTok, Snapchat og Instagram» ifølge undersøkelsen gjennomført av Respons analyse for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

– Når nesten 9 av 10 støtter aldersgrense, er det et tydelig signal fra befolkningen om at de ønsker tydeligere regulering og bedre vern for barn og unge på nett, sier Kamilla Sharma som er avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Andelen kvinner som støtter en aldersgrense på sosiale medier er høyere enn menn. 89 prosent av alle de spurte kvinnene vil innføre aldersgrense, mens 82 prosent av mennene mener det samme. 7 prosent er uenig, mens det samme antallet har svart vet ikke.

Nkom støtter 15-årsgrense

Undersøkelsen er gjennomført i juni 2025 og kommer samtidig som regjeringen jobber med en lovendring som foreslår å heve aldersgrensen for når barn kan samtykke til å gi fra seg personopplysninger fra 13 til 15 år. Hensikten er blant annet å styrke barns personvern.

Nkom støtter i sin høringsuttalelse forslaget om å øke denne aldersgrensen.

– Denne endringen er et viktig grep for å styrke barns digitale rettigheter og personvern i en tid hvor barn eksponeres for stadig mer målrettet innsamling, profilering og manipulerende design på internettplattformene, sier Kamilla Sharma som er avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

15-årsgrensen bør også gjelde for de som allerede har gitt samtykke, mener Nkom.

Les høringsuttalelsen her.

Strengere plikter for internettplattformer

Bedre beskyttelse av barn og unge på nett er også ett av formålene med forslaget til digitaltjenestelov, basert på Digital Services Act (DSA), som Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har koordineringsansvaret for.

Det europeiske regelverket pålegger de største internettplattformene, blant annet TikTok, SnapChat og Instagram, strengere plikter til å beskytte barn og unge på sine plattformer.

Det er blant annet forbudt for plattformene å drive atferdsbasert målrettet annonsering mot mindreårige.

–  Barn har i mindre grad enn voksne evne til å forstå hvordan deres atferd på nett brukes til å tilpasse innhold, og er dermed særlig utsatt for denne type påvirkning. DSA skal gi dem økt beskyttelse mot dette, sier Sharma.

Les høringsuttalelsen her 

Les mer om undersøkelsen her.

Nøkkelord

Kontakter

Kamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet

Tel:40400099ksh@nkom.no

Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye