Transportøkonomisk Institutt Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

Sykkeltunnel gir flere på sykkel – bybanen endret lite

Del

Ny TØI-rapport viser at bedre infrastruktur gir størst effekt på endring av reisevaner.

Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging

Fyllingsdalstunnelen og den nye sykkelstamveien i Bergen har gjort det enklere og raskere å sykle – og ført til en tydelig økning i sykkelbruk. En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at andelen som sykler har økt med opptil seks prosentpoeng blant dem som har hatt størst tidsgevinst.

– Når forholdene legges til rette, endrer folk atferd. Det er strukturelle tiltak – ikke holdningskampanjer – som virker best, sier senior TØI-forsker Aslak Fyhri.

Sykkelboom

Fyhri viser til tre hovedpunkter fra den ferske rapporten:

  • Sykkelboom: Sykkelandelen har økt markant der reisetiden er kortet ned.
  • Bybanen gir mindre effekt: Til tross for 16 % flere påstigninger på linje 2, har den nye bybanetraséen ikke ført til mindre bilbruk.
  • Trygghet og komfort teller: Tunneler som beskytter mot regn, trafikk og bratte bakker gjør at flere opplever sykling som et reelt alternativ.

Økt komfort for gange og løp

Mange bruker også tunnelen til trening om vinteren, takket være godt dekke og gode lysforhold.

– Når vi så på tellingene stusset vi først over at antallet passerende fotgjengere faktisk var tre ganger høyere om vinteren enn om sommeren. Men så skjønte vi at komforten, med tartandekke i stedet for asfalt – gjør at mange bruker tunnelen til løpetrening om vinteren, sier Fyhri.

Ingen reduksjon i bilbruk

Utvidelsen av Bybanen til Fyllingsdalen har derimot hatt liten målbar effekt på folks reisevaner. Selv om flere reiser med Bybanen, er det ikke registrert reduksjon i bilbruk blant dem som bor nærmest linjen.

Forskerne finner stabile, positive holdninger til sykling og kollektivtransport, men økt støtte til de konkrete tiltakene. Et eksperiment med målrettet informasjon viste ingen endring i atferd – noe som bekrefter at fysiske forbedringer i infrastrukturen har langt.

Rapport:
Der ingen skulle tru at nokon kunne sykle – Effekter av bybanetrasé og sykkeltunnel til Fyllingsdalen

Nøkkelord

Kontakter

Om TØI

Transportøkonomisk institutt (TØI) er Norges nasjonale senter for transportforskning. Vi utvikler og formidler kunnskap som bidrar til et mer bærekraftig, sikkert og effektivt transportsystem – til nytte for både samfunn og næringsliv.

TØI driver uavhengig, anvendt forskning og samarbeider tett med myndigheter, næringsliv og forskningsmiljøer for å sikre at forskningsresultatene tas i bruk i praksis.

Instituttet ble etablert i 1964 og har siden 1986 vært en selvstendig stiftelse. TØI mottar basisbevilgning fra Norges forskningsråd.

Følg pressemeldinger fra Transportøkonomisk Institutt Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Transportøkonomisk Institutt Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Transportøkonomisk Institutt Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye