Aldersgrense på sosiale medier: Et plaster på et mye større sår
7. oktober går fristen ut for høringen om lov om aldersgrense for sosiale medier.
Hudd, en norsk sosial plattform med over 150 000 brukere, støtter forslaget om 15-års aldersgrense – men advarer mot å tro at alderen alene løser problemet.
– Det egentlige problemet er forretningsmodellen bak de store plattformene, sier Jonas Floberg Åkre, CCO i Hudd.

Hva betyr det egentlig?
De største sosiale mediene har en forretningsmodell som er ganske enkel:
-
Jo mer du scroller, jo mer tjener de.
-
Derfor er algoritmene laget for å holde deg inne lengst mulig.
-
De viser deg det som gjør deg sint, redd eller hektet, fordi det gir mest klikk.
Konsekvensen er mer skjermtid enn ønsket, mer passiv scrolling, mer polarisering – og økt spredning av falske bilder, videoer og tekster, ofte laget av kunstig intelligens.
– I en tid hvor tid og skjermtid er knapp ressurs, er det fryktelig dumt at vi skal bruke den på medier som er laget for å sløse den bort, sier Åkre.
Hva Hudd foreslår
I sitt høringssvar ber Hudd departementet om å:
-
Skille tydelig mellom høyrisiko og lavrisiko plattformer.
– Høyrisiko er de som lever av algoritmer og salg av personlig data.
– Lavrisiko er plattformer der folk tar aktive valg, uten manipulasjon og hvor personvernet står sterkt.
-
Regulere hardt de høyrisiko-plattformene.
– Krav til reell aldersverifisering.
– Åpenhet rundt algoritmer.
– Stille krav til bedre moderering og falsk informasjon. -
Fremme trygge alternativer.
– Hudd har hatt frivillig 15-årsgrense siden starten, med BankID/Vipps-verifisering.
– Ingen algoritmer, ingen salg av personlig data, ingen falske kontoer.
– Vi viser at det går an å bygge sosiale medier på en helt annen måte – med fellesskap, oversikt og trygghet i sentrum. Norge kan lede an, sier Åkre.
Fakta
-
Høringsfristen for lov om aldersgrense for sosiale medier går ut 7. oktober.
-
Hudd har levert høringssvar der de støtter aldersgrense, men ber om at forretningsmodell blir et sentralt risikokriterium.
-
Plattformen har 150 000 verifiserte brukere, 11 000 fellesskap og er tatt i bruk av 11 kommuner.
- Lanserer snart i Danmark og Sverige

Nøkkelord
Kontakter
Jonas Floberg ÅkreCCOHudd AS
Ansvarlig for PR og kommunikasjon
Lenker
Følg pressemeldinger fra Hudd
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hudd
Norske kommuner flytter til Hudd29.9.2025 10:53:56 CEST | Pressemelding
Viktig informasjon og nyheter fra norske kommuner drukner i sosiale medier. På Hudd får de endelig plass – trygt, oversiktlig og uten algoritmer. Stadig flere kommuner tar nå i bruk den norske plattformen, og KLP er med som en av de første annonsørene.
Hudd runder 150 000 brukere – lanserer webversjon og utfordrer Facebook16.9.2025 10:09:31 CEST | Pressemelding
150 000 nordmenn har allerede valgt det norske sosiale mediet Hudd – bygget for ekte mennesker, uten manipulerende algoritmer og som tar personvern på alvor. Nå tar plattformen neste steg med webversjon og internasjonal lansering.
Snapchat og Meta trener KI på innholdet ditt – Hudd lover å aldri gjøre det29.8.2025 13:08:01 CEST | Pressemelding
Etter NRKs sak i dag om at Snapchat trener kunstig intelligens på brukernes innhold uten samtykke, markerer Hudd tydelig avstand. – Vi vil aldri bruke innholdet ditt til KI-trening eller videresalg, sier gründer Eigil Arff Tarjem.
Aldersgrense på sosiale medier? Fine ord, men globalt luftslott12.8.2025 10:31:11 CEST | Pressemelding
På partilederdebatten under Arendalsuka fikk vi et av kveldens tydeligste øyeblikk: Spørsmålet var enkelt – Bør det bli aldersgrense på 15 år for TikTok, Snapchat og Instagram? 8 av 9 partier svarte ja. FrP sa nei, med begrunnelsen om at «barna finner omveier uansett».
Betal eller del mer data: Reaksjonene på Metas grep gir rakettfart til norsk alternativ31.7.2025 08:34:43 CEST | Pressemelding
I løpet av de siste ukene har Meta tatt to kontroversielle grep: De har begynt å bruke private meldinger i Messenger til å trene kunstig intelligens – og de har igjen sendt pushvarsel og gitt muligheten for å betale for å slippe personifisert reklame. Det har fått mange til å reagere. Nå melder den norske sosiale plattformen Hudd om en eksplosiv økning i nye brukere. – Det er en femdobling i antall som blir med på Hudd hver eneste dag, sier kommunikasjonssjef Jonas Floberg Åkre. – Dette skjer over hele landet. Folk er ferdige med manipulasjon og misbruk av data. De vil ha kontroll og Hudd gir dem det.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom