Norske Felice Capasso kåret til Verdens Beste Bartender 2025 under prestisjefulle World Class Global Finals
For 16. året på rad samlet Diageo World Class bartendere fra 51 land til konkurranse om den mest ettertraktede tittelen i bransjen.

TORONTO, 2. oktober 2025: Felice Capasso fra Norge ble tildelt den karrieredefinerende tittelen World Class Global Bartender of the Year 2025 under en av verdens ledende cocktailkonkurranser, som i år ble arrangert i Toronto. Felice konkurrerte mot finalister fra 51 markeder på seks kontinenter og ble kåret til vinner av en internasjonal jury bestående av bransjens ledende eksperter, under den årlige feiringen av global cocktailkultur.
Felice Capasso, bartender ved Nedre Løkka Cocktailbar i Oslo og grunnlegger av Sesto Senso Academy – et senter for utdanning innen vin og brennevin – skilte seg ut ved å levere en rekke signaturserveringer som viste hans lidenskap for bartenderyrket. Som vinner mottar han trofé, en betalt reise til neste års Global Finals, mentorstøtte fra ledende bartendere, samt et år med fullt finansiert reise til Diageos markeder verden over. Han vil også opptre som gjestebartender ved toppbarer, lede opplæring og arrangere eventer.
I konkurransen ble deltakerne utfordret i flere krevende oppgaver:
- I en av oppgavene måtte deltakerne gjenskape klassiske gin-drinker med whisky som base – her presenterte Felice drinken Top Notes, inspirert av klassikeren French 75.
- I en annen utfordring hentet han inspirasjon fra et originalt AI-kunstverk og utviklet en aperitiff som fanget opp urfolks tradisjoner og opprinnelsen til brennevinet.
- I en tredje, multisensorisk oppgave utviklet han et spesialdesignet platecover inspirert av sangen That’s Amore, kombinert med hans egen signaturcocktail Between Us.
Felice Capasso uttalte:
«Å vinne World Class er mer enn en drøm – det er et mål jeg har jobbet utrettelig for. Dette viser at hvis du virkelig vil noe, jobber hardt og aldri gir opp, kan du oppnå det. Med denne seieren følger også et ansvar, som jeg tar på største alvor: å fremme utdanning innen brennevin og inspirere andre bartendere som ønsker å utvikle seg i bransjen.»
Kevin Delaney, Global Head of World Class, kommenterte:
«World Class er den ultimate feiringen av menneskene som er selve hjertet i utelivsbransjen. De beste bartenderne kombinerer høyeste håndverk med forståelse for dagens og morgendagens trender. Gjennom programmet har vi støttet og utviklet over 450 000 bartendere, og kvelden i dag markerer høydepunktet for dette unike fellesskapet. Vi ønsker Felice velkommen inn i Diageo-familien og gratulerer alle deltakerne med imponerende innsats.»
Konkurransen ble vurdert av et bredt panel av eksperter, inkludert Eric Van Beek fra prisvinnende Handshake Speakeasy i Mexico City, Monica Berg – medeier av Londons Tayēr + Elementary – og Ago Perrone, barsjef ved Connaught Bar i London.
Ago Perrone sa:
«World Class er en helt spesiell anledning, hvor vi samler noen av verdens mest kreative og dedikerte bartendere. Konkurransen driver innovasjon og inspirerer nye generasjoner. Hvert år blir nivået tøffere, noe som viser utviklingen i bransjen. Gratulerer til Felice med en fremragende prestasjon og lykke til videre i karrieren!»
Nøkkelord
Kontakter
Thea HammerskovHead of Corporate Relations, NordicsDiageo
Tel:+45 2064 4268thea.hammerskov@diageo.comBilder

Om Diageo
Diageo er en global leder innen alkoholholdige drikkevarer med merkevarer som Johnnie Walker, Smirnoff, Baileys, Tanqueray og Guinness. Selskapet opererer i nærmere 180 land og er børsnotert i London (DGE) og New York (DEO).
Om World Class
World Class har som mål å inspirere folk til å drikke bedre, ikke mer. Programmet engasjerer, utdanner og gir mennesker verktøy til å ta informerte valg, og har bidratt til å utvikle karrierene til hundretusener av bartendere over hele verden.
Om Felice Capasso
Felice har i flere år ledet barer ved prestisjefulle hoteller og cocktailbarer, samtidig som han har arbeidet som utdanningsleder og merkevarekonsulent for anerkjente brennevinsprodusenter. Hans interesse for smaker og aromaer ble vekket tidlig, og ledet ham inn i barbransjen.
Følg pressemeldinger fra DIAGEO NORWAY AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DIAGEO NORWAY AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DIAGEO NORWAY AS
Nå kommer næringsinnhold, allergener og ingredienser på flasken!31.8.2023 10:28:24 CEST | Pressemelding
Diageo vil gi våre kunder og forbrukere den informasjonen, de verktøyene og ressursene som trengs for å kunne gjøre informerte og ansvarlige valg. Diageo har derfor sett på nye metoder for å gi kundene og forbrukerne informasjon på en enkel og praktisk måte. Diageo Europa introduserer derfor nå en ny digital informasjonsplattform – Consumer Information Platform (CIP) - slik at kundene får all den informasjonen de ønsker. På den måten gir vi grundigere informasjon samt oppnår målene som ble vedtatt av Spirits Europe i 2019.
Diageo Norway og Hansa Borg & Solera Beverage Group utvider samarbeidet i Norge31.3.2023 12:00:00 CEST | Pressemelding
Diageo er glade for å kunngjøre et nytt eksklusivt distribusjonspartnerskap sammen med Hansa Borg & Solera Beverage Group – en av de ledende distributørene i Norge. Samarbeidet vil samle to industriledere for å gi kundene best mulig service og et bredt spekter av premiumprodukter, inkludert kjente merker som Baileys, Johnnie Walker og Smirnoff.
Eksklusiv distribusjonsavtale på ferdigdrink til Hansa Borg og Solera25.10.2022 14:29:24 CEST | Pressemelding
Diageo har underskrevet en partneravtale med Hansa Borg Bryggerier og Solera Norge om salg, distribusjon og markedsføring av Diageos ferdigdrinkportefølje med virkning fra 1. januar 2023.
Nordmann kåret til verdens beste bartender15.9.2022 17:30:40 CEST | Pressemelding
Norske Adrian Michalcik er kåret til verdens beste bartender. Han vant mot 50 bartendere under den internasjonale prestisjekonkurransen Diageo World Class Global Bartender of the Year.
DIAGEO LANSERER NY TIÅRS HANDLINGSPLAN FOR BÆREKRAFT24.11.2020 12:03:49 CET | Pressemelding
Innen 2030 skal Diageos «SOCIETY 2030: SPIRIT OF PROGRESS»-plan gjøre det mulig for selskapet å: Nå ut til én milliard mennesker med budskap om moderasjon via våre merkevarer, oppnå netto nullutslipp av karbon fra egen drift, øke representasjonen av ledere med ulik etnisk bakgrunn til 45 %, og bruke 30 % mindre vann i produktene våre.