Logg deg på tenåringen din i høstferien
For mange tenåringer betyr høstferien mer tid alene, mer skjerm – og mer påvirkning fra et digitalt landskap som aldri tar ferie. Vi foreldre må være med, ikke som kontrollører, men som støttespillere.

På sosiale medier finner ungdom både inspirasjon, tilhørighet og underholdning. Men her møter de også kroppspress, kommersielle aktører, desinformasjon og algoritmer som styrer hva de ser og hvordan de føler seg.
Når skjermen påvirker psyken
Mange tenåringer opplever negative hendelser på sosiale medier – som ekskludering, sårende kommentarer, kontakt fra fremmede eller uønsket innhold. Ifølge Medietilsynet har én av tre ungdommer sett hatmeldinger eller voldelig innhold, og én av ti har sett selvskading eller narkotikasalg. For ungdom med sårbarhet fra før, kan slike opplevelser forsterke psykiske utfordringer.
Sosiale medier kan gi en følelse av tilhørighet, men også av utenforskap. Mobbing skjer ikke bare i skolegården, men også i gruppechatter og gjennom ekskluderinger.
Mange ungdommer forteller at de blir slitne av skjermen, men klarer ikke logge av. Hjernen får aldri hvile, og FOMO – frykten for å gå glipp av noe – gjør det ekstra vanskelig.
Nyheter, rus og glorifisering
Mange ungdommer får nyhetene sine via TikTok og Snapchat. Dette i en tid der de er i ferd med å utvikle sin forståelse av samfunnet. Det betyr at de tar inn verdensbilder, kriser og konflikter – ofte uten kontekst eller kildekritikk. Sosiale medier er ikke redaktørstyrt og ungdom trenger hjelp til å forstå hva som er reelt og hva som er manipulert.
I tillegg florerer det videoer som glorifiserer rus, festing og risikofylt atferd. Salg av rusmidler skjer oftere enn mange voksne tror, og kommersielle aktører presser på med idealer og trender som kan være skadelige.
Vi må snakke med tenåringen, spørre om de har sett noe som gjorde inntrykk. Ikke med pekefinger, men med nysgjerrighet.
Fem måter å logge på tenåringen din i høstferien:
- Spør nysgjerrig, ikke kontrollerende
Hva liker du å se på TikTok og Snap? Hvem følger du? Hva får deg til å le, lære eller tenke? - Snakk om influensere og trender
Hvem og hva påvirker deg? Hva tror du influensere vil oppnå? - Snakk om det ubehagelige
Har du sett noe skremmende eller trist? Hva gjorde det med deg? - Vær en trygg voksen – også digitalt
Du trenger ikke være ekspert på TikTok og Snap. Du trenger bare å være til stede. Vise interesse. Være tilgjengelig. Sørge for at tenåringen kommer til deg hvis hen trenger. - Gi alternativer til SoMe
Sett grenser for tidsbruk på sosiale medier og tilby tenåringen alternativer. En tur, en samtale, spill, eller en film. Høstferien trenger ikke være fancy eller dyr, det viktigste er at du viser at du vil være sammen.
Tips: Sjekk ut snakkekortene til Blå Kors om sosiale medier for å få i gang samtalen!
Sosiale medier tar ikke ferie – og det bør ikke vi som foreldre heller. La oss logge oss på tenåringen vår, og bidra til at høstferien blir en tid for trygghet og samtale.
Nøkkelord
Kontakter
Katrin SolbakkenKommunikasjons- og markedsdirektør
Tel:90155615katrin.solbakken@blakors.noCamilla LundeLeder forebygging Blå KorsBlå Kors
Tel:93036914camilla.lunde@blakors.noJonas Drabløs RøislandKommunikasjonsrådgiver
Tel:95859557jonas.roisland@blakors.noFølg pressemeldinger fra Blå Kors
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Blå Kors
Tenåringsforeldre bekymret for barnas psykiske helse1.7.2025 10:15:03 CEST | Pressemelding
Halvparten av tenåringsforeldrene er bekymret for barnas psykiske helse, viser en ny undersøkelse fra Blå Kors. Samtidig søker stadig flere ungdommer hjelp for psykiske utfordringer gjennom Blå Kors sin chat-tjeneste.
En av fire barn og unge gruer seg til sommerferien16.6.2025 07:06:00 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra Blå Kors viser at nesten en av fire barn og unge gruer seg til ferier. Hovedårsakene er at de ikke har noe å gjøre, noen å være med, dårlig økonomi eller andre utfordringer i familien. Blå Kors oppfordrer voksne til å løfte blikket og bidra til inkludering når de ser et barn stå utenfor fellesskapet.
Ny undersøkelse fra Blå Kors: Halvparten av barn og unge bruker penger i dataspill5.6.2025 12:55:07 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse fra Blå Kors viser en kobling mellom dataspill og økt interesse for pengespill blant barn og unge. Samtidig er det mange barn og som ikke har snakket med foreldrene sine om pengebruk i spill. – Det er helt avgjørende at vi foreldre forstår hva barna faktisk møter i spillverdenen, sier Magnus Eidem avdelingsleder i Blå Kors spilleavhengighet.
Norske tiendeklassinger topper europeisk statistikk: 28 prosent opplever at kokain er lett tilgjengelig30.5.2025 16:30:34 CEST | Pressemelding
Ny europeisk forskningsundersøkelse fra ESPAD viser at 28 prosent av norske tiendeklassinger mener kokain er lett tilgjengelig. Undersøkelsen viser også at 2,3 prosent av norsk ungdom har brukt kokain det siste året, sammenlignet med 1,7 prosent i Europa. Blå Kors er bekymret for utviklingen og etterlyser forebyggende tiltak.
Økende trend: Flere pasienter med kokainavhengighet9.5.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Nye tall fra Blå Kors viser at bruk av kokain øker blant pasienter i behandling. På bare to år har andelen økt fra 28 prosent i 2022 til 37 prosent i 2024. Samtidig viser en undersøkelse at en av fire unge opplever at kokain er like vanlig som alkohol på fest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom