Nådde eget utslippsmål halvannet år før fristen
OSLO: ASKO sitt eget klimamål er at all transport ut til ASKOs kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026. ASKO OSLO har allerede oppfylt målet, og alle deres lastebiler er nå helelektriske og utslippsfrie.

ASKO OSLO var det første av ASKO-selskapene som hadde en forsiktig start med sin første elektriske distribusjonsbil. Bilen fikk mye oppmerksomhet, og daværende statsminister Erna Solberg (H) var en av de første som prøvekjørte bilen da den ble tatt i bruk høsten 2016.
I februar 2020 fikk ASKO OSLO levert verdens to første batterielektriske lastebiler fra Scania. Nå er hele bilparken på 19 egne lastebiler og 9 innleide elektrifisert. Etter hvert som dieselbilene har vært modne for utskifting, har de blitt erstattet av elektriske lastebiler. På forsommeren i år fikk de levert de første bilene av Scanias nyeste generasjon elektriske lastebiler, og den siste leveransen er fire trekkvogner.
Milepæl
- For oss i ASKO OSLO er dette en viktig milepæl. Vi er stolte over å ha nådd ASKOs eget mål om å kutte alle utslipp fra transport halvannet år før tidsfristen, sier Trond Morten Pettersen, transportsjef i ASKO OSLO. Dermed er det stor sannsynlighet at ASKO OSLO er verdens første store dagligvaregrossist som er 100% elektrisk på lastebiltransport.
Han trekker fram det gode samarbeidet ASKO har hatt sammen med Scania, SKAB og Thermo King som helt vesentlig for at de har kunne lykkes med sin elektrifiserte reise. I tillegg har selvfølgelig de økonomiske støtteordningene fra ENOVA vært et viktig bidrag, og Pettersen mener de er viktige for å fortsette elektrifiseringen av transportbransjen.
- Vi er stolte og glade for å være en leverandør til ASKO. For Scania er det viktig å ha kunder som satser på og tilrettelegger for det grønne skiftet og en utslippsfri transportkjede. Det er helt nødvendig for å nå klimamålene, sier Ulf Christensen, salgsdirektør i Norsk Scania.

Store kutt
ASKO OSLO leverer varer til 200 dagligvarebutikker i NorgesGruppens kjeder KIWI, MENY, SPAR og JACOBS i Oslo og deler av Akershus. Totalt kjøres bilene 1,5 millioner kilometer årlig, og CO2 reduksjonen ved å kjøre elektrisk i stedet for diesel er 1700 tonn årlig.
- Våre erfaringer med elektriske lastebiler er at å kombinere klimahensyn med effektiv logistikk er fullt mulig, sier Trond Morten Pettersen. Energiforbruket på en elektrisk lastebil er i tillegg halvparten av en tilsvarende dieselbil.
Game changer
Utviklingen av elektriske lastebiler har gått svært fort. ASKO OSLO har 15 single biler med containerflak og fire trekkvogner. Med biler av den første generasjonen hadde de ikke nok strøm til å nå rundt de lengste rutene uten å lade på turen. I vår tok fikk de levert den første av siste generasjon elektriske lastebiler fra Scania som ble satt inn på denne kjøringen.
Disse bilene har Scanias største batteripakke med over dobbel kapasitet og ladehastighet som er nesten tredobbel i forhold til bilene som har vært brukt frem til nå. Det har gitt en helt ny hverdag for sjåførene.

Den aller siste leveransen av elektriske lastebiler fra Scania til ASKO OSLO er fire trekkvogner med den nye enmotors drivlinjen med 400 kWh i effekt og en firetrinns girkasse. Disse bilene har en batteripakke på 416 kWh og har dermed 325 cm i akselavstand. De siste containerbilene som ble levert rett før sommeren, har samme batterier og ladeinfrastruktur, men en elmotor på 230 kW og totrinns girkasse.
Egenprodusert strøm
ASKO hadde etablert sine første to ladepunkter før de første elektriske bilene kom i 2020. Frem til nå har de hatt 16 ladepunkter, og nå utvides kapasiteten med ytterligere fire som også har større kapasitet.
All strømmen som brukes på ASKO OSLO sine lastebiler, produseres på de 15.000 kvadratmeterne med solseller som dekker tak- og fasadeflatene på bygningsmassen på Kalbakken.

Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Lanserer nye drivlinjer for buss16.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. Den nye drivlinjeplattform, basert på Super-lastebilmotoren, leveres i forbrennings- og plug-in hybridkonfigurasjoner for busser for å møte ulike behov og krav. Det gir betydelig redusert drivstofforbruk og tilgang til nullutslippssoner for langdistanseoperatører.
Elektriske Scania busser på vei til Norge19.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
ANBUD: Scania skal levere sine første helelektriske busser i Norge. De nye bussene skal settes i trafikken i Vestfold neste sommer.
Lengst i nord på strøm30.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
VADSØ: Masternes Gjenvinning AS har tatt i bruk en elektrisk Scania 25 L renovasjonsbil for å hente husholdningsavfall i Vadsø kommune i Finnmark.
Første av sju nye brannbiler23.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
ASKER: Asker & Bærum Brann og Redning har fått levert den første av sju nye Scania brannbiler som kommer utover høsten og på nyåret.
Scania lanserer MCS-lading16.6.2025 11:05:06 CEST | Pressemelding
Scania lanserer Megawatt Charging System (MCS) hurtigladeløsning på messen EVS38 – som blir en ny æra for tunge elektriske transporter. MCS er opptil to ganger raskere enn dagens CCS2-standard.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom