En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.

– Norske veier skal være trygge å ferdes på – også for russen. Nå øker vi trafikksikkerheten i russebussene. Det vil si at neste års russekull ikke kan bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsdepartementet ga Statens vegvesen i oppdrag å se på mulige innstramminger i regelverket for bruken av ståplasser og sidevendte seter under kjøring i slike busser. Statens vegvesens forslag har vært på høring, og nå er det bestemt at fra og med 1. januar 2026, er det ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Forskriftsendringene gjelder både norske og utenlandske busser. Statens vegvesen vil nå fastsette forskriftsendringene.
– Derfor har vi vært bekymret for bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Disse plassene kan være farlige i kollisjoner eller ved kraftig bremsing, og derfor gjør vi de endringene vi gjør nå, sier Nygård.
|
Regjeringen har lenge varslet at de ønsker å gjøre noe med trafikksikkerheten i russebussene. 25. mars 2024: Samferdselsdepartementet gir Statens vegvesen i oppdrag å se på et forbud mot bruk av sidevendte seter og ståplasser under kjøring.
20. desember 2024: Forslaget om å forby bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring sendes på høring |
Ikke trafikksikre busser
Busser med sidevendte seter og ståplasser har lenge vært de mest populære russebussene. Dette har ført til at gamle og teknisk utdaterte busser fortsatt kjører rundt på norske veier.
Hvert år kontroller Statens vegvesen russebusser langs veien. I 2025 ble 39 russebusser/russebiler kontrollert, og av disse fikk 23 bruksforbud og 10 ble anmeldt til politiet. I tillegg skrev Statens vegvesen 26 skriftlige mangelrapporter.
– Dette er oppsiktsvekkende resultater, og det underbygger behovet for innstramminger. Vi kan ikke lenger sende ungdommen vår ut i trafikkfarlige busser, sier Nygård.
Ikke et smutthull med utenlandske busser
Mange russebusser blir bygget om utenfor Norge, blant annet i Sverige. Under årets utekontroller av russebusser, fikk alle de fire svenskregistrerte bussene som ble kontrollert bruksforbud og én ble politianmeldt.
– Det er viktig at alle vet at endringene som trer i kraft fra 1. januar 2026 også vil gjelde utenlandsregistrerte busser. Det er ikke et smutthull å kjøpe eller leie busser fra utlandet for å kunne bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring, sier samferdselsministeren.
Statens vegvesen har god dialog med svenske myndigheter om svenskregistrerte russebusser som bygges om og godkjennes i Sverige.
|
Endringene som trer i kraft 1. januar 2026:
I tillegg er bruk av sidevendte seter og ståplasser tillatt under kjøring med følgende typer buss:
|
Ikke trafikksikre busser
Busser med sidevendte seter og ståplasser har lenge vært de mest populære russebussene. Dette har ført til at gamle og teknisk utdaterte busser fortsatt kjører rundt på norske veier.
Hvert år kontroller Statens vegvesen russebusser langs veien. I 2025 ble 39 russebusser/russebiler kontrollert, og av disse fikk 23 bruksforbud og 10 ble anmeldt til politiet. I tillegg skrev Statens vegvesen 26 skriftlige mangelrapporter.
– Dette er oppsiktsvekkende resultater, og det underbygger behovet for innstramminger. Vi kan ikke lenger sende ungdommen vår ut i trafikkfarlige busser, sier Nygård.
Ikke et smutthull med utenlandske busser
Mange russebusser blir bygget om utenfor Norge, blant annet i Sverige. Under årets utekontroller av russebusser, fikk alle de fire svenskregistrerte bussene som ble kontrollert bruksforbud og én ble politianmeldt.
– Det er viktig at alle vet at endringene som trer i kraft fra 1. januar 2026 også vil gjelde utenlandsregistrerte busser. Det er ikke et smutthull å kjøpe eller leie busser fra utlandet for å kunne bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring, sier samferdselsministeren.
Statens vegvesen har god dialog med svenske myndigheter om svenskregistrerte russebusser som bygges om og godkjennes i Sverige.
|
Endringene som trer i kraft 1. januar 2026:
I tillegg er bruk av sidevendte seter og ståplasser tillatt under kjøring med følgende typer buss:
|
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Anne Iren Fagerbakke blir ny jernbanedirektør14.11.2025 11:34:31 CET | Pressemelding
Anne Iren Fagerbakke er i statsråd i dag tilsett som ny direktør for Jernbanedirektoratet. Stillinga er eit åremål på seks år. Fagerbakke kjem frå stillinga som direktør for mobilitet og kollektivtransport i Vestland fylkeskommune.
Nettsiden autopass.no skal bli mer kundevennlig14.11.2025 07:52:12 CET | Pressemelding
Snart skal bompengeselskapene selv drifte nettsiden som tilbyr informasjon og tjenester om bompenger og bompengebetaling.
Bompengebrikker: Endrer regelverket for å sikre bedre AutoPASS-avtaler for brukerne7.11.2025 14:05:00 CET | Pressemelding
Samferdselsdepartementet har vedtatt en endring av utstederforskriften. Endringen presiserer at brukeren skal tilbys en avtale der gebyr for bompengebrikke kun dekker kostnaden utstederselskapene har hatt til å kjøpe brikken og sende den til brukeren. Kravet vil gjelde for utstederselskap med en vesentlig markedsandel i Norge.
Høring: Ny postlov skal sikre trygge og fremtidsrettede posttjenester7.11.2025 09:02:40 CET | Pressemelding
– Vi får stadig færre brev i posten og stadig færre papiraviser blir levert. Samtidig sendes det mange flere pakker. Regjeringen vil sørge for at folk i hele landet fortsatt får gode og forutsigbare posttjenester og foreslår nå endringer i postloven. Det vil være postombæring en dag i uken sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Første spadestikk på E39 Veibustkrysset i Møre og Romsdal3.11.2025 13:30:00 CET | Pressemelding
E39 Veibustkrysset har vore eit ulykkesutsett kryss, og har lenge vore ein flaskehals for trafikken av og på E39. No skal vegen blir tryggare og få betre framkome. Måndag 3. november sette statssekretær Tom Kalsås det første spadestikket for utbetringar av vegen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom