Samferdselsdepartementet

En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring

Del

Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.

Illustrasjonsfoto av russebuss.
Illustrasjonsfoto av russebuss. Foto: Statens vegvesen

– Norske veier skal være trygge å ferdes på – også for russen. Nå øker vi trafikksikkerheten i russebussene. Det vil si at neste års russekull ikke kan bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsdepartementet ga Statens vegvesen i oppdrag å se på mulige innstramminger i regelverket for bruken av ståplasser og sidevendte seter under kjøring i slike busser. Statens vegvesens forslag har vært på høring, og nå er det bestemt at fra og med 1. januar 2026, er det ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Forskriftsendringene gjelder både norske og utenlandske busser. Statens vegvesen vil nå fastsette forskriftsendringene.

– Derfor har vi vært bekymret for bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Disse plassene kan være farlige i kollisjoner eller ved kraftig bremsing, og derfor gjør vi de endringene vi gjør nå, sier Nygård.

Regjeringen har lenge varslet at de ønsker å gjøre noe med trafikksikkerheten i russebussene.

25. mars 2024: Samferdselsdepartementet gir Statens vegvesen i oppdrag å se på et forbud mot bruk av sidevendte seter og ståplasser under kjøring.

16. mai 2024: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sender brev til infrastruktur- og bostadsminister i Sverige, Andreas Carlson, for å se på hvordan Norge og Sverige kan løse de særnorske utfordringene med russebusser

20. desember 2024:

Forslaget om å forby bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring sendes på høring

Ikke trafikksikre busser

Busser med sidevendte seter og ståplasser har lenge vært de mest populære russebussene. Dette har ført til at gamle og teknisk utdaterte busser fortsatt kjører rundt på norske veier.

Hvert år kontroller Statens vegvesen russebusser langs veien. I 2025 ble 39 russebusser/russebiler kontrollert, og av disse fikk 23 bruksforbud og 10 ble anmeldt til politiet. I tillegg skrev Statens vegvesen 26 skriftlige mangelrapporter.

– Dette er oppsiktsvekkende resultater, og det underbygger behovet for innstramminger. Vi kan ikke lenger sende ungdommen vår ut i trafikkfarlige busser, sier Nygård.

Ikke et smutthull med utenlandske busser

Mange russebusser blir bygget om utenfor Norge, blant annet i Sverige. Under årets utekontroller av russebusser, fikk alle de fire svenskregistrerte bussene som ble kontrollert bruksforbud og én ble politianmeldt.

– Det er viktig at alle vet at endringene som trer i kraft fra 1. januar 2026 også vil gjelde utenlandsregistrerte busser. Det er ikke et smutthull å kjøpe eller leie busser fra utlandet for å kunne bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring, sier samferdselsministeren.

Statens vegvesen har god dialog med svenske myndigheter om svenskregistrerte russebusser som bygges om og godkjennes i Sverige.  

Endringene som trer i kraft 1. januar 2026:

  • Bruk av sidevendte seter og ståplasser under kjøring med buss er ikke tillatt.

  • Unntak for bruk av slike plasser i nyere busser (førstegangsregistrert 16. november 2016 eller senere) som er EU-typegodkjent eller enkeltgodkjent etter angitte tekniske sikkerhetskrav (FN-regulativ) i følgende tilfeller:

    • persontransport med buss i rute

    • buss for tog

    • annen løyvepliktig transport til og fra større arrangement åpent for allmenheten, når transporten skjer i regi av fylkeskommunalt administrasjonsselskap eller arrangør

    • når en virksomhet transporterer egne tilsatte til og fra arbeidsplassen eller hoteller o.l. transporterer egne gjester

    • i buss klasse III (Konferansebuss med salong) på vilkår av at sjåføren har yrkessjåførkompetanse.

I tillegg er bruk av sidevendte seter og ståplasser tillatt under kjøring med følgende typer buss:

  • Veteranbuss/bevaringsverdig kjøretøy i hastigheter inntil 50 km/t når kjøringen skjer som en del av motorhistoriske samlinger og lignende arrangement

  • Buss godkjent som utrykning

Ikke trafikksikre busser

Busser med sidevendte seter og ståplasser har lenge vært de mest populære russebussene. Dette har ført til at gamle og teknisk utdaterte busser fortsatt kjører rundt på norske veier.

Hvert år kontroller Statens vegvesen russebusser langs veien. I 2025 ble 39 russebusser/russebiler kontrollert, og av disse fikk 23 bruksforbud og 10 ble anmeldt til politiet. I tillegg skrev Statens vegvesen 26 skriftlige mangelrapporter.

– Dette er oppsiktsvekkende resultater, og det underbygger behovet for innstramminger. Vi kan ikke lenger sende ungdommen vår ut i trafikkfarlige busser, sier Nygård.

Ikke et smutthull med utenlandske busser

Mange russebusser blir bygget om   utenfor Norge, blant annet i Sverige. Under årets utekontroller av russebusser, fikk alle de fire svenskregistrerte bussene som ble kontrollert bruksforbud og én ble politianmeldt.

– Det er viktig at alle vet at endringene som trer i kraft fra 1. januar 2026 også vil gjelde utenlandsregistrerte busser. Det er ikke et smutthull å kjøpe eller leie busser fra utlandet for å kunne bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring, sier samferdselsministeren.

Statens vegvesen har god dialog med svenske myndigheter om svenskregistrerte russebusser som bygges om og godkjennes i Sverige.  

Endringene som trer i kraft 1. januar 2026:

  • Bruk av sidevendte seter og ståplasser under kjøring med buss er ikke tillatt.

  • Unntak for bruk av slike plasser i nyere busser (førstegangsregistrert 16. november 2016 eller senere) som er EU-typegodkjent eller enkeltgodkjent etter angitte tekniske sikkerhetskrav (FN-regulativ) i følgende tilfeller:

    • persontransport med buss i rute

    • buss for tog

    • annen løyvepliktig transport til og fra større arrangement åpent for allmenheten, når transporten skjer i regi av fylkeskommunalt administrasjonsselskap eller arrangør

    • når en virksomhet transporterer egne tilsatte til og fra arbeidsplassen eller hoteller o.l. transporterer egne gjester

    • i buss klasse III (Konferansebuss med salong) på vilkår av at sjåføren har yrkessjåførkompetanse.

I tillegg er bruk av sidevendte seter og ståplasser tillatt under kjøring med følgende typer buss:

  • Veteranbuss/bevaringsverdig kjøretøy i hastigheter inntil 50 km/t når kjøringen skjer som en del av motorhistoriske samlinger og lignende arrangement

  • Buss godkjent som utrykning

Om oss

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye