En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.

– Norske veier skal være trygge å ferdes på – også for russen. Nå øker vi trafikksikkerheten i russebussene. Det vil si at neste års russekull ikke kan bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsdepartementet ga Statens vegvesen i oppdrag å se på mulige innstramminger i regelverket for bruken av ståplasser og sidevendte seter under kjøring i slike busser. Statens vegvesens forslag har vært på høring, og nå er det bestemt at fra og med 1. januar 2026, er det ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Forskriftsendringene gjelder både norske og utenlandske busser. Statens vegvesen vil nå fastsette forskriftsendringene.
– Derfor har vi vært bekymret for bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Disse plassene kan være farlige i kollisjoner eller ved kraftig bremsing, og derfor gjør vi de endringene vi gjør nå, sier Nygård.
|
Regjeringen har lenge varslet at de ønsker å gjøre noe med trafikksikkerheten i russebussene. 25. mars 2024: Samferdselsdepartementet gir Statens vegvesen i oppdrag å se på et forbud mot bruk av sidevendte seter og ståplasser under kjøring.
20. desember 2024: Forslaget om å forby bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring sendes på høring |
Ikke trafikksikre busser
Busser med sidevendte seter og ståplasser har lenge vært de mest populære russebussene. Dette har ført til at gamle og teknisk utdaterte busser fortsatt kjører rundt på norske veier.
Hvert år kontroller Statens vegvesen russebusser langs veien. I 2025 ble 39 russebusser/russebiler kontrollert, og av disse fikk 23 bruksforbud og 10 ble anmeldt til politiet. I tillegg skrev Statens vegvesen 26 skriftlige mangelrapporter.
– Dette er oppsiktsvekkende resultater, og det underbygger behovet for innstramminger. Vi kan ikke lenger sende ungdommen vår ut i trafikkfarlige busser, sier Nygård.
Ikke et smutthull med utenlandske busser
Mange russebusser blir bygget om utenfor Norge, blant annet i Sverige. Under årets utekontroller av russebusser, fikk alle de fire svenskregistrerte bussene som ble kontrollert bruksforbud og én ble politianmeldt.
– Det er viktig at alle vet at endringene som trer i kraft fra 1. januar 2026 også vil gjelde utenlandsregistrerte busser. Det er ikke et smutthull å kjøpe eller leie busser fra utlandet for å kunne bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring, sier samferdselsministeren.
Statens vegvesen har god dialog med svenske myndigheter om svenskregistrerte russebusser som bygges om og godkjennes i Sverige.
|
Endringene som trer i kraft 1. januar 2026:
I tillegg er bruk av sidevendte seter og ståplasser tillatt under kjøring med følgende typer buss:
|
Ikke trafikksikre busser
Busser med sidevendte seter og ståplasser har lenge vært de mest populære russebussene. Dette har ført til at gamle og teknisk utdaterte busser fortsatt kjører rundt på norske veier.
Hvert år kontroller Statens vegvesen russebusser langs veien. I 2025 ble 39 russebusser/russebiler kontrollert, og av disse fikk 23 bruksforbud og 10 ble anmeldt til politiet. I tillegg skrev Statens vegvesen 26 skriftlige mangelrapporter.
– Dette er oppsiktsvekkende resultater, og det underbygger behovet for innstramminger. Vi kan ikke lenger sende ungdommen vår ut i trafikkfarlige busser, sier Nygård.
Ikke et smutthull med utenlandske busser
Mange russebusser blir bygget om utenfor Norge, blant annet i Sverige. Under årets utekontroller av russebusser, fikk alle de fire svenskregistrerte bussene som ble kontrollert bruksforbud og én ble politianmeldt.
– Det er viktig at alle vet at endringene som trer i kraft fra 1. januar 2026 også vil gjelde utenlandsregistrerte busser. Det er ikke et smutthull å kjøpe eller leie busser fra utlandet for å kunne bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring, sier samferdselsministeren.
Statens vegvesen har god dialog med svenske myndigheter om svenskregistrerte russebusser som bygges om og godkjennes i Sverige.
|
Endringene som trer i kraft 1. januar 2026:
I tillegg er bruk av sidevendte seter og ståplasser tillatt under kjøring med følgende typer buss:
|
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Samferdselsministeren vil fjerne flaskehals for å gi bedre togtilbud i Oslo31.10.2025 11:03:12 CET | Pressemelding
Jernbaneprosjektet i Brynsbakken i Oslo vil gi store gevinster som et bedre togtilbud og færre forsinkelser. Nå har regjeringen besluttet den videre prosessen for planlegging av prosjektet.
Skal leie fire lokomotiver til Nordlandsbanen: Samferdselsministeren er glad for at de reisende får togtilbudet tilbake28.10.2025 13:22:26 CET | Pressemelding
Norske tog AS har nå signert avtale med Grenland Rail om leie av fire diesellokomotiver som SJ Norge skal bruke på Nordlandsbanen. Det første av lokomotivene er allerede under ombygging i Oslo.
Samferdselsbudsjettet 2026: Held fram satsinga på drift, vedlikehald og fornying15.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å løyve i alt 102,1 milliardar kroner til samferdsel i 2026. Mellom anna foreslår regjeringa å løyve 50,4 milliardar kroner til vegformål, 35,7 milliardar kroner til jernbanen, 7,1 milliardar kroner til byområda og 4,9 milliardar kroner til luftfarten.
Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner8.10.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Et system er nå på plass som sikrer at langt færre utenlandske bilister slipper unna bompenger i Norge. I fjor gikk bompengeselskapene glipp av 117 millioner kroner i ubetalte bompenger.
Nordlandsbanen kan snart åpne nord for Levanger – midlertidig togverksted skal bygges i Bodø8.10.2025 12:31:51 CEST | Pressemelding
En løsning for bygging av midlertidig togverksted i Bodø har nå kommet på plass i rekordfart. Etter raset i Levanger 30. august i år, har det ikke vært mulig for SJ Norge å vedlikeholde togene som befinner seg nord for rasstedet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom