Statens vegvesen

Norges største tunnelprosjekt inviterer til leverandørdag og markedsdialog

Del

Fellesprosjektet Arna–Stanghelle inviterer leverandører, entreprenører og samarbeidspartnere til leverandørdag og markedsdialog 21.–22. oktober i Bergen.

Illustrasjon av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Illustrasjon av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle Statens vegvesen/Bane NOR

Prosjektet, som er et samarbeid mellom Statens vegvesen og Bane NOR, fikk finansiering i Stortinget i juni og starter byggingen i 2026. Nå lyses én stor og flere mindre forberedende entrepriser ut, samtidig som planleggingen av hovedentreprisene er i full gang.

– Vi ønsker å gå i dialog med markedet for å sikre kompetanse, innovasjon og godt samarbeid i gjennomføringen av prosjektet, sier prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad.

Over 80 km tunnel og omfattende infrastruktur

De kommende entreprisene  omfatter til sammen over 80 kilometer tunnel, samt bruer, stasjoner, spor, kjøreledning, elektro og styringssystemer. I løpet av de neste årene skal en rekke kontrakter ut i markedet, blant annet innen tunnelarbeid, grunnarbeid, jernbaneteknikk og elektro/tele.

– Vi trenger mange dyktige partnere og ønsker å gi leverandører og entreprenører mulighet til å bli kjent med prosjektets behov og fremdrift – og samtidig presentere egne løsninger, sier Sælensminde Erstad.

Arena for faglig dialog og samarbeid

Arrangementet legger til rette for faglig dialog, relasjonsbygging og samarbeid på tvers av bransjer. Dag én vil inneholde innledende informasjon om prosjektet, mens dag to gir rom for møter med prosjektledelsen og andre nøkkelaktører – samt god tid til nettverksbygging.

– Vi ønsker å skape en arena der markedet får god forståelse for prosjektet, samtidig som vi får verdifulle innspill som kan styrke gjennomføringen, sier Sælensminde Erstad.

Praktisk informasjon og påmelding

Arrangementet er gratis og åpent for aktører i bransjen som ønsker å bidra til gjennomføringen av fellesprosjektet Arna–Stanghelle.

Påmelding skjer via e-post til fas@vegvesen.no.

Mer informasjon og påmelding finnes på: eu-supply.com
________________________________________

Fakta om prosjektet

  • Kostnadsramme: 41 182 millioner kroner (2025-kroner)
  • Byggetid: 12–14 år
  • Planlagt åpning: E16 i 2038, dobbeltsporet jernbane i 2039
  • Løsninger: Felles rømningssystemer mellom veg og bane, bruk av anleggstunneler og sjakter for både anleggsarbeid og deponering av tunnelstein i Sørfjorden
  • Betydning: Ny veg og bane mellom Arna og Stanghelle vil gi tryggere og mer effektiv reisehverdag, og styrke konkurranseevnen til næringslivet

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bilde av prosjektsjef i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle Katrine Sælensminde Erstad.
Prosjektsjef i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle Katrine Sælensminde Erstad.
Karoline Rage Statens vegvesen
Last ned bilde
Illustrasjon av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Illustrasjon av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Statens vegvesen/Bane NOR
Last ned bilde
Illustrasjonen viser felles rømmingsløysing for veg og jernbane.
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle har utvikla felles rømmingsløysing for veg og jernbane.
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Last ned bilde
Kart som viser traseen som det skal bygges veg og bane på i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.
Kart som viser traseen som det skal bygges veg og bane på i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.
Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye