Redningsselskapet

Ny stordonasjon til totalombygging av redningsskøyte

Del

Redningsselskapet har mottatt en donasjon på titalls millioner kroner fra AKO Foundation. Donasjonen vil fullfinansiere en total rekonstruksjon av en 20 år gammel redningsskøyte i Simrad-klassen.

Den nye redningsskøyta vil være et viktig bidrag til den kystnære beredskapen, med en slepekraft på 2,5 tonn og en toppfart på over 38 knop.
Den nye redningsskøyta vil være et viktig bidrag til den kystnære beredskapen, med en slepekraft på 2,5 tonn og en toppfart på over 38 knop. Foto: Redningsselskapet

Den nye redningsskøyta vil være et viktig bidrag til den kystnære beredskapen, med en slepekraft på 2,5 tonn og en toppfart på over 38 knop.  

Ombyggingen vil skje ved verftet Brødrene Hukkelberg AS på Aukra, i Møre og Romsdal fylke, der redningsskøyta opprinnelig ble bygget for over 20 år siden.  

Dette er andre gang i løpet av kort tid at AKO Foundation velger å donere en stor sum til Redningsselskapets arbeid med å styrke sjøsikkerheten langs Norgeskysten. 

Våren 2025 ble redningsskøyta RS 127 «Anne Lise» døpt i Lillesand, etter en total ombygging, fullfinansiert av den London-baserte stiftelsen. I løpet av sin første sommer, som en del av den norsk kystberedskapen,  har redningsskøyta – som driftes av det frivillige sjøredningskorpset i Lillesand – rykket ut på redningsoppdrag og assistanser til tilsammen 78 fartøy og nærere 100 mennesker   i Sørlandsskjærgården. 

 - Redningsselskapet er helt avhengig av denne type donasjoner, fra samarbeidspartnere og samfunnsstøtter som ser verdien av en god og bærekraftig beredskap langs kysten vår. Og det er spesielt hyggelig at AKO Foundation for andre gang i løpet av kort tid ønsker å være en del av vårt lag, sier Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet. 

Philip Lawford, Chief Executive hos AKO Foundation uttaler at de med denne donasjon ønsker å bidra til Redningsselskapets arbeid med å styrke sjøsikkerheten i Norge, gjennom en bevisst strategi på bærekraft og sirkulærøkonomi. 

- Vi er glade for nok en gang å kunne bidra til å gi en redningsskøyta nytt liv og samtidig bidra til at liv og verdier berges langs Norges kystlinje, sier Lawford. 

Redningsselskapet jobber kontinuerlig for å nå målene om en mer bærekraftig maritim beredskap. Rekonstruksjon og levetidsforlengelse av eldre redningsskøyter er et av flere tiltak for å få til dette.     

- Istedenfor å ta et meget robust, men godt brukt fartøy, ut av tjeneste, blir det foretatt en total ombygging, med det resultat at fartøyet fremstår som nytt. Med et forlenget skrog, et nytt overbygg med nytt navigasjons- og kommunikasjonsutstyr, slik at dette blir en topp moderne redningsskøyte, som med dette vil være klar for nye 20 år i operativ beredskap for kystfolket, sier Herlofson. 

Ombyggingen av den mer enn 20 år gamle redningsskøyta til skje i løpet av 2027, operasjonsområde for det nye fartøyet er ennå ikke avklart.  

Navnet på fartøyet vil bli offentliggjort i forbindelse med dåpen, som etter planen vil skje i løpet av første halvår 2028. 

Våren 2025 ble redningsskøyta RS 127 «Anne Lise» døpt i Lillesand, etter en total ombygging, fullfinansiert av den London-baserte stiftelsen AKO Foundation. Foto: Redningsselskapet

English version:

New Major Donation for Full Reconstruction of Rescue Vessel 

The Norwegian Sea Rescue Society (RS) has received a new multi-million kroner donation from the AKO Foundation. The contribution will fully fund the complete reconstruction of a 20-year-old Simrad-class rescue vessel. 

The new rescue vessel will make a significant contribution to coastal preparedness, featuring a towing capacity of 2.5 tons and a top speed exceeding 38 knots. The reconstruction will take place at Brødrene Hukkelberg AS shipyard in Aukra, Møre og Romsdal County, where the vessel was originally built over 20 years ago. 

This is the second occasion within a short timeframe that the AKO Foundation has decided to donate a substantial sum to RS’s mission of enhancing maritime safety along Norway’s coast. 
In spring 2025, the rescue vessel RS 127 “Anne Lise” was christened in Lillesand following a full reconstruction, fully funded by the London-based foundation. During its first summer as part of Norway’s coastal preparedness, and operated by a volunteer sea rescue crew in Lillesand, the vessel responded to rescue missions and assisted a total of 78 vessels and nearly 100 people in the coastal archipelago of the southern part of Norway. 

“RS relies entirely on donations like this, from partners and supporters who recognize the value of robust and sustainable coastal preparedness. It is especially gratifying that the AKO Foundation, for the second time in a short period, wants to be part of our team,” says Grete Herlofson, Secretary General of RS. 

Philip Lawford, Chief Executive of the AKO Foundation, states that the donation is intended to support RS’s efforts to strengthen maritime safety in Norway, with a deliberate focus on sustainability and circular economy principles. 

“We are pleased once again to help give a rescue vessel a new lease of life, while contributing to the protection of lives and property along Norway’s coastline,” said Lawford. 

RS continuously works toward its objectives of a more sustainable maritime preparedness. The reconstruction and life-extension of older rescue vessels is one of several initiatives to achieve this goal. 

“Instead of retiring a robust but well-used vessel, we are undertaking a full reconstruction, resulting in a vessel that is essentially brand new. With an extended hull, a new superstructure, and upgraded navigation and communication equipment, the vessel becomes state-of-the-art—ready to serve coastal communities for another 20 years,” said Herlofson. 

The reconstruction of the more than 20-year-old vessel is scheduled for 2027. The operational area for the new vessel has not yet been determined. 

The vessel’s name will be announced at the naming ceremony, planned for the first half of 2028. 

The new rescue vessel will make a significant contribution to coastal preparedness, featuring a towing capacity of 2.5 tons and a top speed exceeding 38 knots. Photo: Norwegian Sea Rescue Society (RS)

Kontakter

Bilder

Den nye redningsskøyta vil være et viktig bidrag til den kystnære beredskapen, med en slepekraft på 2,5 tonn og en toppfart på over 38 knop.
Den nye redningsskøyta vil være et viktig bidrag til den kystnære beredskapen, med en slepekraft på 2,5 tonn og en toppfart på over 38 knop.
Foto: Redningsselskapet
Last ned bilde
Våren 2025 ble redningsskøyta RS 127 «Anne Lise» døpt i Lillesand, etter en total ombygging, fullfinansiert av den London-baserte stiftelsen AKO Foundation.
Våren 2025 ble redningsskøyta RS 127 «Anne Lise» døpt i Lillesand, etter en total ombygging, fullfinansiert av den London-baserte stiftelsen AKO Foundation.
Foto: Redningsselskapet
Last ned bilde
The new rescue vessel will make a significant contribution to coastal preparedness, featuring a towing capacity of 2.5 tons and a top speed exceeding 38 knots.
The new rescue vessel will make a significant contribution to coastal preparedness, featuring a towing capacity of 2.5 tons and a top speed exceeding 38 knots.
Photo: Norwegian Sea Rescue Society (RS)
Last ned bilde

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.

Følg pressemeldinger fra Redningsselskapet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Redningsselskapet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Redningsselskapet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye