DNV: Flåten klar før drivstofforsyningen – grønn omstilling på kritisk punkt
Høvik, 11. september 2025 - DNVs nye rapport Maritime Forecast to 2050 viser at energiomstillingen i skipsfarten går inn i en fase preget av regulatorisk utvikling, strategiske investeringer og klargjøring for alternative drivstoff. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) sitt Net-Zero-rammeverk skal opp til avstemming i oktober, og antallet skip som er klare for alternative drivstoff forventet å dobles innen 2028. Dermed går rederne nå fra forberedelser til handling.

Innen 2030 vil flåten som benytter alternative drivstoff kunne bruke opptil 50 millioner tonn oljeekvivalenter (Mtoe) med lavutslippsdrivstoff årlig. Dette er dobbelt så mye som det anslåtte volumet som trengs for å nå IMOs mål for 2030. Likevel er faktisk forbruk av lavutslippsdrivstoff i dag kun 1 Mtoe. Gapet mellom kapasitet og bruk viser både omfanget av sektorens forpliktelser og det akutte behovet for at drivstoffprodusenter og infrastrukturselskaper akselererer forsyningen for å møte flåtens behov.
IMO sitt Net-Zero-rammeverk har fortsatt mangler, og det haster med klarhet i hvordan fondets midler skal brukes. Likevel påvirker rammeverket allerede investeringsbeslutninger, drift og drivstoffstrategier i skipsfarten. Vi ser et tydelig skifte fra ambisjon til handling, der rederne gjør strategiske grep som legger grunnlaget for betydelig fremgang i årene og tiårene som kommer
– Det er nå klart for neste fase av den maritime energiomstillingen. IMOs rammeverk for netto null har mangler, og det haster med å få større klarhet rundt hvordan de innsamlede midlene skal brukes. Rammeverket påvirker allerede investeringsbeslutninger, driftsvalg og drivstoffstrategier i hele næringen. Rederne vil justere sine strategiske prioriteringer i påvente av IMOs møte i oktober, som vil legge grunnlaget for årene og tiårene som kommer, sier Knut Ørbeck-Nilssen, CEO i DNV Maritime.
Den niende utgaven av DNVs Maritime Forecast to 2050 gir en omfattende analyse av drivstoff, teknologier og reguleringer som former skipsfartens fremtid, og støtter beslutningstakere i å navigere den neste fasen av energiomstillingen.
Rapporten fremhever flere løsninger for å møte flåtens utfordringer forsyning av alternative drivstoff:
- Ved å utnytte eksisterende drivstoffinfrastruktur for lavutslippsdrivstoff, som biodiesel og bio-LNG, kombinert med fleksible løsninger for sporbarhet, blir drivstoffene langt mer tilgjengelige. Dette kan stimulere og fremskynde både produksjon og bruk.
- Tiltak for energieffektivitet på nybygg tas i økende grad i bruk, noe som reduserer utslipp umiddelbart uten behov for ny infrastruktur eller utvikling av forsyningskjeder.
- Karbonfangst om bord vinner terreng, spesielt for store skip med tilgjengelig plass om bord. Rapporten viser at dersom 20 store havner utstyres med infrastruktur for lossing av CO₂, kan dette muliggjøre håndtering av over 75 millioner tonn fanget CO₂ årlig. Det kan redusere behovet for 25 Mtoe lavutslippsdrivstoff, samme mengde som kreves for å nå IMOs basismål for 2030.
- 2025 kan bli et gjennombruddsår for maritim vindenergi. Vindassisterte fremdriftssystemer tas i bruk i økende grad, med rapporterte besparelser på 5–20 prosent i drivstofforbruk for enkelte skip, ifølge rederier, operatører og teknologileverandører.
– De siste årene har bransjen oppnådd betydelig teknisk framgang, men løsningene er fortsatt isolert fra hverandre. For å gi reell effekt må de integreres i flåtestrategier, støttes av infrastruktur og forankres i rammeverk for etterlevelse. Neste fase må rette oppmerksomheten mot nettopp dette, sier Eirik Ovrum, hovedforfatter av rapporten.
Årets Maritime Forecast to 2050-rapport oppfordrer aktører til å forberede seg tidlig og vurdere alle kostnadseffektive omstillingsbaner, med erkjennelsen av at strategier for etterlevelse vil variere etter fartøytype, operasjonell profil og regulatorisk eksponering.
Kontakter
Margrethe AndersenHead of External CommunicationDNV Maritime
Tel:+4747682289Margrethe.Andersen@dnv.comBilder
Lenker
Om DNV Maritime
DNV er verdens ledende tilbyder av sertifisering og klassetjenester og en anerkjent rådgiver innen maritim sektor. Vi fremmer sikkerhet, kvalitet, energieffektivitet og miljøytelse i den internasjonale shippingindustrien – for alle skipstyper og offshore-strukturer. Vi investerer tungt i forskning og utvikling for å finne løsninger, sammen med bransjen, som tar for seg strategiske, operative eller regulatoriske utfordringer. For mer informasjon se: www.dnv.com/maritime
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Digital helse gir bedre behandling, men øker ikke produktiviteten8.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 8. september: Digitaliseringen i helsesektoren har styrket pasientbehandlingen, men ikke frigjort tid eller redusert kostnader, ifølge en ny rapport fra BMJ Group og DNV.
Studenter kan gjøre sjøtransport tryggere og mer fremtidsrettet7.8.2025 12:54:44 CEST | Pressemelding
Høvik, 7. august: Kan teknologi erstatte det menneskelige øyet? Det var utfordringen åtte masterstudenter tok fatt på i årets sommerprosjekt hos DNV. Løsningen de kom frem til er ViSEAbility – et nytt testrammeverk for kamerasystemer på skip med begrenset sikt.
Ventyr inngår avtale med DNV om sertifisering av Norges første havvindpark10.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. juli 2025: DNV har inngått avtale med Ventyr om designsertifisering av vindturbinene og offshore transformatorplattformen i Sørlige Nordsjø II – Norges første bunnfaste havvindpark.
Forventer kraftig CCS-vekst: Norge kan bli Nord-Europas karbonlager12.6.2025 09:07:32 CEST | Pressemelding
Høvik, 12. juni: En ny rapport fra DNV om karbonfangst og lagring (CCS) peker på en kraftig vekst i karbonfangst i Europa, fra én million tonn i fjor til hele 340 millioner tonn i 2050. – Ideelle geologiske forhold, lang erfaring og ledende ekspertise gir Norge en unik mulighet til å bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Ditlev Engel, CEO, Energy Systems, DNV.
Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker3.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nor-Shipping, Oslo, 3. juni - Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom