Miljødirektoratet

Rekordhøy klimasats-støtte til hurtigbåter

Del

Vestland og Trøndelag fylkeskommune får til sammen 388 millioner kroner i støtte for å redusere utslipp fra hurtigbåter i rutetrafikk.

En hurtigbåt
Illustrasjon av et av forslagene til energieffektivt design fra prosjektet Fremtidens Hurtigbåt, som kan bli realisert med støtte fra Klimasats. Illustrasjon: ESNA

Hurtigbåtprogrammet er en egen tilskuddsordning for hurtigbåter under Klimasats-ordningen. Den gir viktig drahjelp i arbeidet med å redusere utslipp fra hurtigbåter. Dette er båter som bruker tradisjonelt mye drivstoff og har svært høye utslipp per passasjerkilometer sammenlignet med andre transportformer.

Hurtigbåter er en del av innenriks sjøfart. Innenriks sjøfart sto for nesten 7 prosent av Norges utslipp i 2023, og andelen er forventet å øke. Innfasingen av nullutslippsløsninger i sjøfarten går sakte, og det er behov for betydelig innsats for å redusere utslippene fremover.

– Alle sektorer må bidra når vi skal nå Norges klimamål. Hurtigbåter er viktig del av kollektivtransporttilbudet langs kysten vår og må gjennom en klimaomstilling som resten av transportsektoren. Derfor er det viktig at staten støtter fylkeskommunene slik at norsk maritim næring kan utvikle og levere klimateknologi som gjør hurtigbåtene utslippsfrie, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Mottok søknader for over 2 milliarder kroner

I 2025 har Miljødirektoratet mulighet til å tildele totalt 388 millioner kroner gjennom Hurtigbåtprogrammet i Klimasats, hvor fylkeskommuner har mulighet til å søke om tilskudd. Tilskuddet skal fremme klimatiltak ved å støtte prosjekter som bidrar til reduksjon i utslipp av klimagasser fra hurtigbåter. Miljødirektoratet mottok i år seks gode søknader om tilskudd på til sammen over 2 milliarder kroner.

På grunn av høye kostnader knyttet til blant annet ladeinfrastruktur, energieffektive skrogdesign og batteripakker til maritim bruk, kreves det betydelige midler for å realisere nullutslippsløsninger på hurtigbåter, og det er dermed også et stort behov for tilskudd til fylkeskommuner som ønsker å gjennomføre slike prosjekter. Miljødirektoratet har valgt å tildele hele den tilgjengelige tilskuddssummen på 388 millioner til to prosjekter.

I evalueringsprosessen ble søknadene grundig vurdert etter fastsatte prioriteringskriterier, som bl.a. vektlegger kostnadseffektivitet, potensial for utslippsreduksjon, innovasjonsgrad og overføringsverdi.

Fylkeskommune

Vestland

Trøndelag

Søknad

Kutt i utslepp på båtruter Sunnhordaland

Uttesting av fremtidens hurtigbåt i Trøndelag

Ruter

Sunnhordlandsbassenget

Trondheimsfjorden

Søknadssum

535,0 MNOK

175,0 MNOK

Tilsagnssum

213,9 MNOK

175,0 MNOK

Dagens CO2-utslipp

15 000 tCO2/år

12 500 tCO2/år

Utslippsreduksjon

25-30%

>50%

Støtten utløser både utslippsreduksjoner og videre teknologiutvikling

Vestland fylkeskommune har fått tilskudd til et prosjekt som skal redusere utslipp på utvalgte hurtigbåtruter i Sunnhordland. Med støtten vil sambandet i neste kontraktsperiode kunne driftes med hybridelektriske hurtigbåter. De aktuelle båtene vil i hovedsak trafikkere kortere distanser i Sunnhordlandsbassenget, der høy elektrifiseringsgrad er mulig.

Trøndelag fylkeskommune har fått tilskudd til å gjennomføre et prosjekt som utgjør siste del av Fremtidens Hurtigbåt – et tiår langt samarbeidsprosjekt med fylkeskommunene Nordland, Vestland og tidligere Troms og Finnmark. Hovedmålet er å elektrifisere hurtigbåtene i Trondheimsfjorden, som er blant de mest trafikkerte og teknisk krevende sambandene i landet. Elektrifisering av lengre hurtigbåtruter har av natur tekniske utfordringer relatert til fart og rekkevidde, og det er derfor viktig å redusere energiforbruket for å effektivisere bruken av batteri. Prosjektet skal først teste ut ulike innovative energisparingsteknologier på eksisterende hybridelektriske hurtigbåter, før det igangsettes bygging og uttesting av energieffektive helelektriske hurtigbåter.

– Hurtigbåter krever store mengder energi, og for å kunne opprettholde dagens rutetilbud med batteridrift er det avgjørende å redusere energiforbruket. Derfor er utvikling og uttesting av nye energieffektive skrogformer og ulike energisparende systemer viktig. Slike løsninger vil ikke bare gjøre elektrifisering av lengre ruter mulig, men også ha høy overføringsverdi til fremtidens hurtigbåter, sier Hilde Singsaas, direktør for Miljødirektoratet.

Kontakter

PressevaktPressevakta svarer på førespurnader frå pressa

Bemanna mellom klokka 8 og 15.45 frå 15. september til 14. mai, mellom klokka 8 og 15 frå 15. mai til 14. september.

Tel:40 10 38 00presse@miljodir.no

Om oss

Miljødirektoratet jobber for et rent og rikt miljø
Våre hovedoppgaver er å redusere utslipp av klimagasser, forvalte norsk natur og hindre forurensning. Vi er et statlig forvaltningsorgan underlagt Klima- og miljødepartementet. Vi har i underkant av 700 ansatte ved våre to kontorer i Trondheim og Oslo, og ved Statens naturoppsyn (SNO) sine lokalkontor.

Andre språk

Følg pressemeldinger fra Miljødirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljødirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Miljødirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye