Digital helse gir bedre behandling, men øker ikke produktiviteten
Høvik, 8. september: Digitaliseringen i helsesektoren har styrket pasientbehandlingen, men ikke frigjort tid eller redusert kostnader, ifølge en ny rapport fra BMJ Group og DNV.

Ifølge rapporten Building Trust for Digital Transformation in Healthcare, som bygger på en undersøkelse blant helsearbeidere og dybdeintervjuer med klinikere og administrativt ansatte i helsesektoren, også i Norge, opplever helsepersonell i liten grad at digital helseteknologi hjelper dem til å levere mer behandling med færre ressurser. Under halvparten (47 %) opplever at digital helseteknologi har lettet administrative oppgaver, kun 38 % sier at den har redusert klinisk arbeidsbelastning, og 44 % tror teknologien har bidratt til reduserte kostnader.
Det finnes likevel lyspunkter: 80 % mener at digitale verktøy har gjort pasientbehandlingen bedre, og tre av fire (76 %) er optimistiske til helsevesenets digitale fremtid.
Vaklende tillit stagger utviklingen
Mens 59 % av helsepersonell oppgir at de har tillit til digital helseteknologi, er 41 % fortsatt nølende eller tvilende.
– Tillit er selve valutaen i digital helse, og den opererer på to nivåer. Grunnleggende tillit oppnås gjennom strenge og transparente standarder og reguleringer, som setter et ufravikelig sikkerhetsnivå for alle plattformer. Like viktig er den operative tilliten som bygges på avdelingene, der helsepersonell bidrar til å utforme, velge og trene på sertifiserte verktøy, slik at teknologien faktisk passer inn i den daglige arbeidsflyten, sier Stephen McAdam, direktør for digital helse i DNV.
– Samlet er dette effektive drivere for digital transformasjon i helsetjenesten som bidrar til å bygge klinisk tillit og lukke gapet mellom forventning og realitet. Rapporten viser at altfor få helsearbeidere mener teknologien hjelper dem med å levere mer behandling med færre ressurser, fortsetter McAdam.
De som ofte bruker elektroniske pasientjournaler (EHR), den mest utbredte teknologien ifølge undersøkelsen, er mindre tilbøyelige til å tro at digitale løsninger reduserer administrativ byrde og klinisk arbeidsbelastning. Bekymringen er at disse negative erfaringene gjør at helsepersonell i liten grad motiveres til å stole på og støtte innføringen av andre former for helseteknologi.
Behov for mer opplæring
Behovet for økt tillit, kombinert med en rekke negative erfaringer, viser at det å bygge trygghet rundt teknologi, avhenger at helseorganisasjoner styrker prosessene som knytter sammen og implementerer disse verktøyene, samtidig som de aktivt leder endringsprosesser blant de ansatte som bruker dem. Manglende interoperabilitet, evnen til at datasystemer kan utveksle og bruke informasjon, fremstår i undersøkelsen som den nest største barrieren for innføring av helseteknologi, kun slått av finansieringsbegrensninger.
Helsepersonell fremhever at tidlig klinisk involvering og bedre opplæring kan være nøkkelfaktorer for å overvinne utfordringene med innføring av helseteknologi. Over halvparten (54 %) mener at digitale løsninger får større gjennomslag når de støttes av klinikere, mens nesten to tredjedeler (61 %) ser et potensial for å øke helsepersonells deltagelse i beslutninger om teknologiinvesteringer. Opplæring peker seg ut som den viktigste faktoren for vellykket implementering, og med økt fokus kan flere klinikere (45 %) og ikke-kliniske helsearbeidere (43 %) få støtte til å bygge selvtillit og kompetanse i bruk av digitale verktøy.
– Selv om helsepersonell er optimistiske til potensialet i digital helse, er mange fortsatt skeptiske til innvirkningen på effektivitet, arbeidsbelastning og kostnader. Å bygge tillit, forbedre interoperabilitet, styrke opplæring og involvere klinikere mer direkte, er avgjørende for å realisere fordelene, sier Dr. Helen Surana, Associate Editor, BMJ Events.
Om rapporten
Building Trust for Digital Transformation in Healthcare bygger på en undersøkelse blant over 300 helsearbeidere i Nord-Europa, samt dybdeintervjuer med klinikere og administrativt ansatte på tvers av ulike helsesektorer. Rapporten er gjennomført av The BMJ Future Health Commission, et samarbeid mellom BMJ Group og DNV.
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenSenior Communication Advisor DNV Group
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnv.comBilder

Dokumenter
DNV er en uavhengig leverandør innen risikostyring og kvalitetssikring med virksomhet i over 100 land. DNV bruker sin brede erfaring og spisskompetanse til å fremme sikkerhet og bærekraftig vekst, sette bransjestandarder og inspirere og utvikle nye løsninger.
Drevet av sitt formål – å verne liv, verdier og miljø – hjelper DNV sine kunder med å gripe muligheter og håndtere risikoer som oppstår i globale omstillinger. DNV er en betrodd stemme for mange av verdens mest suksessrike og fremtidsrettede selskaper.
I mer enn tre tiår har DNV gjort det mulig for aktører i helsesektoren å ta kritiske beslutninger med trygghet, blant annet gjennom sykehusakkreditering og sertifisering. Selskapets digitale helseløsninger gjør det mulig for helseaktører å møte økte kostnader, bemanningsutfordringer og økt etterspørsel etter helsetjenester, med løsninger som styrker pasientsikkerheten og sikrer en effektiv digital transformasjon.

Om BMJ Group
BMJ Group er en global kunnskapsleverandør innen helse, med en visjon om en friskere verden. Den verdibaserte organisasjonen deler kunnskap og ekspertise for å forbedre helseresultater gjennom tre hovedområder: publisering og arrangementer, karriere og læring, samt digital helse.
bmjgroup.com

Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Studenter kan gjøre sjøtransport tryggere og mer fremtidsrettet7.8.2025 12:54:44 CEST | Pressemelding
Høvik, 7. august: Kan teknologi erstatte det menneskelige øyet? Det var utfordringen åtte masterstudenter tok fatt på i årets sommerprosjekt hos DNV. Løsningen de kom frem til er ViSEAbility – et nytt testrammeverk for kamerasystemer på skip med begrenset sikt.
Ventyr inngår avtale med DNV om sertifisering av Norges første havvindpark10.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. juli 2025: DNV har inngått avtale med Ventyr om designsertifisering av vindturbinene og offshore transformatorplattformen i Sørlige Nordsjø II – Norges første bunnfaste havvindpark.
Forventer kraftig CCS-vekst: Norge kan bli Nord-Europas karbonlager12.6.2025 09:07:32 CEST | Pressemelding
Høvik, 12. juni: En ny rapport fra DNV om karbonfangst og lagring (CCS) peker på en kraftig vekst i karbonfangst i Europa, fra én million tonn i fjor til hele 340 millioner tonn i 2050. – Ideelle geologiske forhold, lang erfaring og ledende ekspertise gir Norge en unik mulighet til å bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Ditlev Engel, CEO, Energy Systems, DNV.
Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker3.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nor-Shipping, Oslo, 3. juni - Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.
Styrket samarbeid nødvendig for å håndtere energiomstilling og arealknapphet i Nordsjøen9.4.2025 09:00:09 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. april: Kombinasjonen av olje og gass, skipsfart, fiske, havbruk, og en forventet seksdobling av havvindkapasiteten frem mot 2050, gjør at forvaltningen av Europas travleste havområde er av stor betydning. Økt samarbeid på tvers av landegrenser og sektorer er nødvendig for å sikre Nordsjøens fremtid, ifølge en ny rapport fra DNV.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom