- Loddefisket i Barentshavet må lukkes
- Det er et påtrengene behov for å lukke fisket etter lodde i Barentshavet. Fartøy og rederi trenger større forutsigbarhet og må kunne forsvare investeringer. I tillegg er det behov for et reguleringsopplegg som legger opp til et mer miljø -og klimavennlig driftsopplegg. Det sier Espen Jacobsen, avdelingsleder i Fiskebåt.

Fiskebåt har nå sendt et oppfølgingsbrev til Nærings- og fiskeridepartementet etter at de ba Fiskeridirektoratet om å gi en helhetlig vurdering av framtidig regulering av fangst av lodde for kystgruppen i Barentshavet.
Fiskeridirektoratet konkluderer med at det ikke er grunnlag for å anbefale lukking av fisket, at det er krevende å utforme hensiktsmessige lukkingskriterier uten å ende med for mange eller for få deltakere, og at en rulleringsordning bør utredes nærmere, eventuelt i kombinasjon med andre virkemidler og strengere påmeldingskriterier.
Direktoratet peker også på næringens kritikk av dagens regulering, der kjernen er manglende forutsigbarhet og svekkede vilkår for lønnsom og bærekraftig drift. I tillegg blir det pekt på at manglende lukking og mindre økonomisk forutsigbarhet for flåten kan ha som negative konsekvens at det fiskes med gamle og til dels dårlig nøter, noes om medfører større fare for notspregning og tap av fangst.
Fiskebåt er ikke enig i denne vurderingen.
- Dagens reguleringsopplegg med årlige loddtrekninger svarer ikke opp de behovene som næringen har. Ordningen er åpenbart også ressurskrevende for både salgslag og forvaltningen, sier Jacobsen.
Jacobsen understreker samtidig at Fiskebåt i likhet med Fiskeridirektoratet er bekymret for at manglende lukking for forutsigbarhet vil føre til økt brukt av uegna fartøy og nøter, og at det derfor er større fare for notsprenging og tap av fangst.
Fiskebåt vil fremme følgende punktvise forslag til hvordan en lukkingsprosess kan gjennomføres:
• Lukking – avgrensning av deltakerkrets: Fartøy som har vært påmeldt de siste årene omfattes av lukkingen.
• Unntak ved manglende realitet/egnethet: Fartøy som åpenbart ikke har hatt hensikt om å delta, eller som åpenbart ikke er egnet, bemannet og utrustet for loddefisket, holdes utenfor.
• Særskilte unntak: Det åpnes for unntak ved alvorlig sykdom og dokumentert havari.
• Rulleringsliste: Det etableres en rulleringsliste blant fartøyene som omfattes av lukkingen.
• Fartøykvote for lønnsomhet: Årlig fartøykvote fastsettes på et nivå som sikrer forsvarlig drift og ligger fast uavhengig av samlet gruppekvote.
• Fordeling av overskytende kvantum: Dersom gruppekvoten et år overstiger summen av fartøykvotene, fordeles overskytende mellom de fartøyene som deltar dette året.
• Aktivitetskrav ved utseiling: Når det er fartøyets tur etter rulleringslisten, gjelder plikt til utseiling.
• Sanksjon ved manglende utseiling: Manglende utseiling medfører strykning fra rulleringslisten, med klare og snevre unntak når årsaken er sykdom eller dokumentert havari.
• Utskiftning av fartøy: Utskiftning endrer ikke plasseringen på rulleringslisten; nytt fartøy overtar posisjonen til utgående fartøy.
- Et slikt opplegg vil etter Fiskebåt sin oppfatning gi nødvendig forutsigbarhet for fartøy og rederi, redusere unødvendige og klimabelastende investeringsløp uten økonomisk rasjonalitet, og samtidig forenkle både forvaltningens og salgslagenes håndtering av fisket, sier Jacobsen.
I brevet stiller Fiskebåt seg til disposisjon for å bidra konstruktivt for å finne gode løsninger. Her kan du lese brevet fra Fiskebåt.
Vedlagt finner du brevet som Fiskebåt har sendt til Nærings- og fiskeridepartementet.
Kontakter
Espen JacobsenAvdelingsleder
Tel:+47 906 66 768espen@fiskebat.noDokumenter
Om Fiskebåt - havfiskeflåtens organisasjon
Fiskebåt - havfiskeflåtens organisasjon, jobber for en miljøvennlig og lønnsom fiskeflåte, som leverer sunn mat fra bærekraftige bestander i verdens reneste havområder.
Følg pressemeldinger fra Fiskebåt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fiskebåt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fiskebåt
- Klok beslutning av regjeringen21.7.2025 10:22:33 CEST | Pressemelding
-Finansdepartementets utsettelse av endringer i avgiftsregelverket for CO2 er en klok beslutning. Den er til det beste for Norge og for miljøet, og vil føre til økt verdiskapning, økt beredskap og ikke minst reduserte CO2-utslipp, sier Audun Maråk i Fiskebåt.
Regjeringen i utakt med stortinget – Store negative konsekvenser for beredskapen, verdiskapningen og aktiviteten langs kysten27.6.2025 10:29:47 CEST | Pressemelding
Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) har bestemt at fritaket for CO2-avgift for fiskefartøy i utenriks fart opphører. Det betyr at det ikke lenger blir adgang til å bunkre avgiftsfritt i Norge for fart til utenlandsk havn.
- EU gir blafffen i internasjonalt vedtatte prinsipper og saborterer fremdrift i fiskeriforhandlingene11.6.2025 17:27:24 CEST | Pressemelding
Etter flere års forhandlinger la EU frem et forslag til fordeling av kolmulebestanden. Forslaget reduserer den tidligere avtalte norske andelen fra 26,2 prosent til 5,8 prosent, samtidig som EU øker sterkt sin egen andel og skjermer andre kyststater.
Streik blant maskinistene13.12.2024 12:00:33 CET | Pressemelding
Maskinister organisert i Det norske maskinistforbund (DNMF) er tatt ut i streik. Fiskebåt beklager at det ikke ble oppnådd enighet i årets tariffoppgjør.
PRESSEINVITASJON : Årsmøte i Fiskebåt Vest4.12.2024 07:00:00 CET | Presseinvitasjon
Fredag 6. desember samlast Fiskebåt Vest til årsmøte i Ålesund. På møtet er blant anna kvotenedgang og fiskerireguleringar på dagsorden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom