Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Nedgang i tradisjonell telefonsvindel

Del

Langt færre nordmenn oppgir at de mottar svindelanrop og falske SMS-er fra norske telefonnummer, viser ny undersøkelse. Det kan tyde på at et samarbeid mellom myndighetene og mobilselskapene virker.

– Over 76 millioner svindelforsøk med norske nummer har blitt blokkert de siste ni månedene. Det er positivt at vi ser tegn til endring, og at samarbeidet mellom myndigheter og mobilselskaper kan bidra til å gjøre det vanskeligere for kriminelle aktører, sier anti-svindelekspert i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Johannes Vallesverd. Han leder også den nasjonale ekspertgruppen mot digital svindel.

I en ny undersøkelse fra Respons Analyse, utført på oppdrag fra Nkom, oppgir langt færre nordmenn at de har blitt forsøkt svindlet over telefon eller SMS sammenlignet med i fjor.

Mens 6 av 10 sa de hadde blitt forsøkt svindlet over telefon i 2024, svarer nå 4 av 10 det samme. Svindelforsøk via SMS har gått ned, fra 7 av 10 i 2024 til 5 av 10 i år.

Bakgrunnen kan være tiltakene som ble satt i gang i fjor, da Nkom ba norske mobilselskaper om å samarbeide tettere for å bekjempe svindel. Resultatet ble et digitalt skjold som kom på plass i november 2024, og gjør det vanskeligere for kriminelle å “spoofe”, eller tjuvlåne, norske numre.

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung sier regjeringen prioriterer arbeidet mot digital svindel høyt.

– Vi skal være trygge når vi bruker mobilen vår. Derfor prioriterer regjeringen arbeidet mot digital svindel høyt, både gjennom lovgivningen og ekspertgruppen mot digital svindel. Svindel over telefon eller SMS finansierer kriminelle nettverk, rammer enkeltmennesker og svekker tilliten til teknologi og tilliten vi har til hverandre. Jeg er derfor glad for at færre sier at de opplever denne typen svindel, sier Tung. 

Svindelen endrer form

Selv om færre oppgir å ha blitt utsatt for telefonsvindel, viser undersøkelsen at svindel i digitale kanaler fortsatt er utbredt. Nesten 9 av 10 nordmenn har opplevd svindelforsøk det siste året - det er omtrent på samme nivå som i fjor.

– Selv om det er mindre svindelforsøk over telefon, betyr det ikke at svindelen i samfunnet har blitt mindre. Når en dør lukkes, finner svindlerne alltid en ny vei inn. Nå ser vi tydelige tegn på at mye av svindelen flytter seg fra tradisjonell telefonsvindel til svindel på sosiale medier.

Og nordmenn blir svindla.  Økokrim anslår at svindlere lurte oss for over 2 milliarder kroner i 2024. 

–Vi har høy tillit til hverandre i Norge, men økt digital svindel kan svekke den og i verste fall true demokratiet vårt. Derfor er det viktig at alle er oppmerksomme på mistenkelige henvendelser.

Vallesverd ber alle stoppe opp, tenke og sjekke når man ser eller får henvendelser som virker merkelige.

Les mer som svindelekspertens råd og forskjellige svindelmetoder du skal være obs på her

Fakta om undersøkelsen:

Gjennomført av: Respons Analyse på vegne av Nkom

Periode: Uke 25-26, 2025 (18.-27. Juni)

Utvalg: Landsrepresentativt, 18 år og eldre

Antall respondenter: 1165

Vekting: Kjønn, alder og region

Nøkkelord

Kontakter

Johannes VallesverdSeniorrådgiver i NkomNasjonal kommunikasjonsmyndighet

Tel:95094409jmv@nkom.no
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye