Snapchat og Meta trener KI på innholdet ditt – Hudd lover å aldri gjøre det
Etter NRKs sak i dag om at Snapchat trener kunstig intelligens på brukernes innhold uten samtykke, markerer Hudd tydelig avstand. – Vi vil aldri bruke innholdet ditt til KI-trening eller videresalg, sier gründer Eigil Arff Tarjem.

Hudd, Norges eget sosiale nettverk, bruker debatten til å understreke forskjellen på globale aktører og norske alternativer.
– Snap- og Meta-saken viser hvorfor vi startet Hudd. Folk er lei av å være råvaren. Vi bygger et nettverk som setter mennesker og felleskapet først, ikke data, sier Tarjem.
Hudd har gjennomført en vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA) som dokumenterer at:
-
kun nødvendig data samles inn,
-
ingen profilering eller skjult overvåking,
-
ingen kontinuerlig sporing,
-
ingen brukergenerert innhold brukes til KI-trening,
-
all lagring skjer innen EU/EØS,
-
og brukerne alltid har eksplisitt samtykke og full kontroll
Plattformen vokser raskt, med snart 150 000 brukere. Over 400 bedrifter, idrettslag og foreninger er allerede i gang – noe som gir Hudd mer inntekter enn budsjettert, til tross for at virksomhetsfunksjonene nylig ble lansert.
– Vi ser at dette treffer bredt. Neste steg er lansering i Danmark, deretter Sverige. Norden trenger et ekte og bedre alternativ til de globale plattformene, sier Tarjem.

Nøkkelord
Kontakter
Jonas Floberg ÅkreCCOHudd AS
Ansvarlig for PR og kommunikasjon
Bilder

Lenker
Følg pressemeldinger fra Hudd
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hudd
Hudd støtter Støres nordiske initiativ29.10.2025 09:53:32 CET | Pressemelding
Norske Hudd støtter Støres ønske om et nordisk løft for tryggere sosiale medier – og lanserer nå i Danmark, med Sverige som neste stopp i november. Med straks 160 000 brukere i Norge viser Hudd at sosiale medier kan bygges på nordiske verdier: mindre støy, mer fellesskap – uten en forretningsmodell hvor man overvåker og selger personlige data.
Hudd: Den virkelige risikoen er algoritmene20.10.2025 13:17:21 CEST | Pressemelding
Etter over 8000 høringssvar om 15-årsgrense på sosiale medier, ber Hudd om at debatten flyttes dit den hører hjemme: til algoritmene og forretningsmodellene bak plattformene.
Aldersgrense på sosiale medier: Et plaster på et mye større sår6.10.2025 14:48:16 CEST | Pressemelding
7. oktober går fristen ut for høringen om lov om aldersgrense for sosiale medier. Hudd, en norsk sosial plattform med over 150 000 brukere, støtter forslaget om 15-års aldersgrense – men advarer mot å tro at alderen alene løser problemet. – Det egentlige problemet er forretningsmodellen bak de store plattformene, sier Jonas Floberg Åkre, CCO i Hudd.
Norske kommuner flytter til Hudd29.9.2025 10:53:56 CEST | Pressemelding
Viktig informasjon og nyheter fra norske kommuner drukner i sosiale medier. På Hudd får de endelig plass – trygt, oversiktlig og uten algoritmer. Stadig flere kommuner tar nå i bruk den norske plattformen, og KLP er med som en av de første annonsørene.
Hudd runder 150 000 brukere – lanserer webversjon og utfordrer Facebook16.9.2025 10:09:31 CEST | Pressemelding
150 000 nordmenn har allerede valgt det norske sosiale mediet Hudd – bygget for ekte mennesker, uten manipulerende algoritmer og som tar personvern på alvor. Nå tar plattformen neste steg med webversjon og internasjonal lansering.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom