Fyrte av første tunnelsalve fra Gjønnes
Den første salven for den nye Gjønnestunnelen er avfyrt fra Gjønnes. Det betyr at tunnelarbeidet nå er i gang fra begge sider.

Det var fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune, Håkon Snortheim, som hadde æren av å «trykke på knappen» for å fyre av den første salven.
– Dette er et prosjekt som både vil gi bedre trafikksikkerhet og et bedre lokalmiljø. Trafikken flyttes bort fra boligområder og småveier i østre Bærum, sa Snortheim under markeringen.
Gjønnestunnelen blir en 1950 meter lang tunnel som vil knytte Gjønnes- og Bekkestua-området til nye E18 ved Strand. Tunnelen vil gjøre at mye av trafikken som i dag går på lokalveiene flyttes under bakken. Tunnelen skal etter planen være klar rundt årsskiftet 2029/2030.
Ett år med anleggsarbeid
Det er nå ett år siden anleggsarbeidet startet opp på Gjønnes med OHLA Norge som entreprenør. Arbeidet til nå har handlet om å etablere byggegrop, og rydde og forsterke grunnen ned til der den nye tunnelen skal gå. Anleggsområdet er trangt, og det har vært nødvendig med flere trafikkomlegginger i området for å gjøre plass.
– E18 Vestkorridoren er et av landets største og mest kompliserte vegprosjekter, i et av de tettest befolkede og mest trafikkerte områdene. Første salve er en viktig merkedag for prosjektet, sier Tom Hedalen, prosjektsjef for E18 Vestkorridoren.
Nå som selve tunnelarbeidet er i gang går arbeidet over i en ny fase. 1500 meter av tunnelen utføres av OHLA Norge, mens de resterende 450 meterne fra E18 ved Strand mot Gjønnes utføres av Skanska Norge som del av delprosjektet Fornebukrysset – Strand.
Rystelser og transport av masser
Naboer vil kjenne rystelser fra sprengingen når disse skjer helt nær eller i fjellet under husene. Erfaringsmessig vil noen oppleve det som ubehagelig, men rystelsene er ikke farlige. Etter hvert som arbeidet flytter seg lengre inn i fjellet, vil også støy- og støvulempene som naboer til anlegget opplever bli mindre.
Massene fra tunnelen vil i hovedsak bli kjørt til Franzefoss på Steinsskogen, og fordeler seg på to ruter. Den ene er øst på Bærumsveien/ Fv160 og nord på Fv168. Den andre ruten er ut på Gjønnesjordet og nordover på Gamle Ringeriksvei, og deretter vest på Fv168. Prosjektet vil så langt det lar seg gjøre unngå å kjøre ut masser ved skolestart og skoleslutt.
Kontakter
Tom HedalenStatens vegvesen Utbygging, Prosjektsjef E18 Vestkorridoren
Tel:90959433tom.hedalen@vegvesen.noAnders BreistølProsjektleder Gjønnestunnelen (konstituert)Statens vegvesen, E18 Vestkorridoren
Tel:90012636anders.breistøl@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ungdomsulykkene er nesten utelukkende et mannsproblem8.12.2025 09:05:24 CET | Pressemelding
Ti ganger så mange unge menn som unge kvinner forårsaker dødsulykker i trafikken, viser ny rapport.
Tre finalister til etterlengtede riksveg 52-utbedringer8.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
To riksveg 52-streknnger ved Hemsedalsfjellet skal utbedres for å gi bedre framkommelighet. Tre entreprenører er nå i forhandlingene om å få kontrakten i hundremillionersklassen.
Nå skal det sprenges i Fløyfjelltunnelen5.12.2025 14:12:12 CET | Pressemelding
De neste ukene frem mot jul blir det ekstra stenging av begge løp på Fløyfjelltunnelen midt på natten, på grunn av sprenging.
App hjelper deg i kolonne over Saltfjellet5.12.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Denne vinteren tar Statens vegvesen i bruk en app som skal gjøre det enda tryggere å kjøre kolonne over Saltfjellet.
Nye Sotrabru er klar for kabelarbeid4.12.2025 14:45:20 CET | Pressemelding
Seint 3. desember vart den siste støypen fullført, og brutårna som ruvar over innseglinga til Bergen har offisielt nådd si fulle høgde på 145 meter. På nyåret blir det for første gong fysisk kontakt mellom tårna når arbeidet med hovudkablane startar.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom