Havila Kystruten

Rekordlave utslipp og økt inntjening

Del

Havila Kystruten rapporterte torsdag morgen sine tall for andre kvartal i 2025. Selskapet leverte nok et kvartal med positivt driftsresultat, og CO2-utslippene er redusert med 38 %.

Havila Pollux i Trollfjorden.
Havila Pollux i Trollfjorden. /Foto: Havila Kystruten /Fri redaksjonell bruk

Kystruteskipene til selskapet er plug-in hybrider, som bruker en kombinasjon av batterier og flytende naturgass (LNG) for å generere kraft for fremdrift og hotelldriften om bord. Sammenlignet med referansetallene til Samferdselsdepartementet i 2017, var Havila Kystrutens CO2-utslippene 38 % lavere, i tillegg til at NOx-utslippene var redusert med 87 % og SOx-utslippene var fullstendig eliminert med 100 % reduksjon.

- Vi er stolte av å levere en såpass betydelig utslippsreduksjon, og det har vi fått til fordi vi hele tiden jobber med å energioptimalisere skipene våre, vi gjør bevisste valg og kan lade batteriene våre i flere havner, sier administrerende direktør Bent Martini.

- Slik vi drifter skipene i dag kunne CO2-reduksjonen vært over 40 %, om infrastrukturen langs kysten hadde tillatt hyppigere lading.

Til tross for at sittende regjering utsatte nullutslippskravet i verdensarvfjordene, fortsetter Havila Kystruten å besøke Geirangerfjorden og andre sårbare områder langs kysten utslippsfritt. Fremover er målet klimanøytral drift på kystruten innen utgangen av 2028, og utslippsfri skipsdrift ved starten av neste konsesjonsperiode i 2030.

- For oss er det viktig at vi gjør hva vi kan for å bidra til å redusere belastningen på Norges storslåtte og urørte natur. Vi gjør dette, uavhengig av krav og reguleringer, men håper myndighetene følger etter og stiller strenge miljøkrav i neste konsesjonsperiode, sier Martini.

- Vi ser på flere alternativer for å nå ambisjonene våre. I det korte bildet handler det om å gå fra LNG til flytende biogass (LBG) for klimanøytralitet, for så å se på nullutslippsløsninger som karbonfangst eller hydrogen, kombinert med energireduserende tiltak og hyppigere batterilading.

Positivt driftsresultat
Den positive finansielle utviklingen til Havila Kystruten fortsetter i andre kvartal, og selskapet leverte sterk operasjonell drift, med 100 % operasjonell oppetid, og et positivt driftsresultat, drevet hovedsakelig av topplinjevekst. De totale inntektene var på 416 millioner kroner, med operasjonelle inntekter 22 % høyere enn samme periode i 2024. Dette er drevet av en økning på 18 % i passasjergjestedøgn og en økning på 20 % i gjennomsnittlig lugarpris. Lugarfaktoren (gjennomsnittlig antall personer i solgte lugarer) økte fra 1,77 til 1,88.

- Større merkevarekjennskap og målrettede markedsaktiviteter i prioriterte markeder bidrar til at vi ser en positiv utvikling. Historisk har vi sette en ubalanse mellom nord- og sørgående rute, og her har vi gjort tiltak som også har gitt oss en spesielt en positiv utvikling, forklarer Martini.

Selskapets driftskostnader er forholdsvis stabile sammenlignet med første kvartal i 2025, men økte med 8 % sammenlignet med samme kvartal i 2024, hovedsakelig på grunn av høyere aktivitetsnivå. Den største kostnadsøkningen kommer som en konsekvens av økte varekostnader, direkte knyttet til passasjervekst.

I andre kvartal har Havila Kystruten et driftsresultat på 79 millioner kroner, en oppgang på 35 % sammenlignet med samme kvartal i fjor, og betydelig høyere enn første kvartal i år, som endte med 11 millioner i driftsresultat.

- Pilene peker i riktig retning, og det vil styrke oss i den pågående refinansieringsprosessen, som vi gjennomfører for å styrke selskapet ytterligere for fremtiden, avslutter Martini. 

For mer detaljer – last ned kvartalsrapporten til Havila Kystruten under.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Havila Pollux i Trollfjorden.
Havila Pollux i Trollfjorden.
/Foto: Havila Kystruten /Fri redaksjonell bruk
Last ned bilde

Dokumenter

Om oss:

Havila Kystruten er et norskeid rederi som drifter fire av skipene på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, med kystrutens mest miljøvennlige skip.

De fire nye skipene er lastet med en av verdens største batteripakker installert på et passasjerskip og kan seile opp til fire timer utslippsfritt og lydløst gjennom sårbare områder. Batteriene kan lades i havn med ren, norsk vannkraft, og i daglig drift kombineres bruken av batterier med flytende naturgass, som reduserer CO2-utslippene med over 35 %.

Skroget er designet for å være maksimalt energieffektive, og overskuddsvarme brukes for å varme opp skipene om bord. Maten om bord er lokalprodusert og levert av norske leverandører, og all unødvendig bruk av plast er unngått. Vi overgår allerede norske myndigheters krav for utslippsreduksjon på kystruten, og har som mål å være utslippsfrie i fremtiden.

Havila Kystruten er en del av Havila-konsernet som har en historie tilbake til 1950-tallet. Det startet når grunnlegger Per Sævik kjøpte sin første fiskebåt i tenårene. Fra fiskeri og sildefiske, er Havila nå et konsern innen skipsteknologi, offshore, transport og turisme. Sævik-familien er fortsatt majoritetseiere og involvert i den daglige driften av Havila Kystruten.

Følg pressemeldinger fra Havila Kystruten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Havila Kystruten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Havila Kystruten

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye