Stryk: Nyåpnet McDonald’s møtt av surt smil
Protestskilt med sure smileys og budskapet «mega-trist kyllingvelferd» skapte oppsikt da McDonald's åpnet dørene til en ny restaurant i Oslo. Dyrevernorganisasjonen Anima kritiserer fastfoodgiganten for å ha løpt fra sitt løfte om å fjerne turbokyllinger fra menyen.

En gigantisk kyllingmaskot og et team med dyrevenner utkledd som matkontrollører i hvite laboratoriefrakker skapte oppmerksomhet utenfor den nye McDonald's-restauranten i Hegdehaugsveien torsdag morgen.
I 2020 lovet McDonald's på sikt å fase ut bruken av turbokylling, en kyllingtype som er avlet til å vokse ekstremt raskt og derfor lider av alvorlige velferdsproblemer. Siden da har fastfoodgiganten løpt fra sitt løfte mener Anima.
Tjener fett på dårlig dyrevelferd
Fastfoodgiganten har fått skarp kritikk av Anima for sitt lave lave ambisjonsnivå for dyrevelferd, samtidig som de har veldig grønne tall og en kontantstrøm på over 320 millioner kroner i 2024.
– Det er pinlig at en kjede som McDonald’s, som år etter år genererer millionoverskudd, ikke tar sitt ansvar alvorlig og fortsatt serverer skamavlede kyllinger. De ekspanderer med flere restauranter, samtidig som de løper fra et klokkeklart løfte og kutter dyrevelferden, sier Niklas Fjeldberg, administrerende direktør i Anima.
Ved årsskiftet til 2024 publiserte Anima rapporten kyllingguiden som vurderte titalls bedrifter basert på deres retningslinjer for dyrevelferd, der fikk McDonald's stryk karakter. Dagens protest er derfor en del av en større kampanje for å få McDonald's til å ta ansvar og fjerne de hurtigvoksende kyllingene fra menyen.
Bakgrunn:
Anima jobber for å forbedre forholdene for konvensjonelle industrikyllinger ved å innføre den internasjonale standarden European Chicken Commitment (ECC). Standarden sikrer blant annet saktere voksende kyllinger og mer plass. Flere av Norges største bedrifter har allerede forpliktet seg til å utfase turbokylling og implementere ECC-standarden. Blant dem er store kjeder som Rema 1000, Oda, 7-Eleven, Narvesen, Strawberry Hotels, Scandic Hotels, Circle K og Max Burgers.
McDonald’s er stolt av å ha globale retningslinjer for kyllingvelferd. Det er retningslinjer med mange ord og svært lite handling. McDonald’s-kyllinger er fortsatt turbokyllinger, holdt under trange forhold.
Turbokyllinger, mer teknisk kjent som Ross 308 i Norge, er fremavlet til å vokse fra ca. 50 gram til over 2 kilo på bare 35 dager. Den ekstreme veksten fører til alvorlige velferdsproblemer, som gangvansker, hjerte- og organsvikt, pustevansker og smertefulle sår på beina.
Nøkkelord
Kontakter
Niklas FjeldbergAdministrerende direktørAnima
Tel:466 72 688niklas.fjeldberg@animanorge.noBilder







Om Anima
Anima - Stopp dyremishandling er en organisasjon som jobber for å stoppe dyremishandling på nasjonalt og internasjonalt nivå gjennom blant annet redningsaksjoner av dyr i nød, informasjonsvirksomhet, samarbeid med næringslivet, politisk arbeid og fredelige kampanjer. Anima er en del av den internasjonale dyrevernorganisasjonen “Anima International” som har avdelinger i Norge, Danmark, England, Polen, Bulgaria og Frankrike.
Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
«Not lovin’ it»: McDonald’s får landets største dyrevernkampanje mot seg15.7.2025 05:02:00 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima har over de neste to ukene sin hittil største annonsekampanje. Budskapet retter seg mot McDonald’s bruk av turbokyllingen Ross 308.
Dyrevenner henger konfronterende plakater i over 70 McDonald's-restauranter3.6.2025 08:27:18 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima konfronterer denne uken McDonald's med plakater i over 70 restauranter landet rundt. Anima anklager kjeden for å forsømme dyrevelferd ved å ukritisk bruke turbokylling, til tross for at et stort flertall av nordmenn er imot. Aksjonen krever at McDonald's dropper turbokylling.
Rekordsum: 7 millioner til kampanje mot McDonald’s3.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
I dag utgir Anima en ny rapport som viser at både produsenter og dagligvarekjedene er enige: Turbokylling skal fases ut. Imens dagligvareaktørene går stødig i den riktige retningen er det en bedrift i Norge som ikke har et problem med å selge den kontroversielle kyllingen: McDonald’s. En ny landsdekkende kampanje vil ta opp kampen mot fastfood-giganten.
Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker29.4.2024 06:17:00 CEST | Pressemelding
I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
Medlemsdemokratiet erklæres “dødt" under satirisk protest ved Sentrumsløpet24.4.2024 15:19:39 CEST | Presseinvitasjon
Mens tusenvis av løpere setter av gårde i Sentrumsløpet, vil dyrevelferdsorganisasjonen Anima avholde en satirisk pressekonferanse et steinkast unna. En demonstrant, utkledd som Coops administrerende direktør Philipp Engedal, vil dramatisk erklære medlemsdemokratiet for "dødt", som en del av en større protest mot Coops bruk av turbokylling.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom