Statens vegvesen

E45 Kløfta klargjøres for utbygging

Del

Nå legges kraft- og fiberkabel til bygging av E45 Kløfta. Målet er å redusere utslippene fra milliardprosjektet i Finnmark.

Bildet er et dronebilde av E45 der vegen slynger seg langs Eibyelva igjennom  en canyon med stupbratte fjell på begge sider. Bildeteksten sier, Flaskehalsen: Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet har dårlig kvalitet og det går ofte snøskred, sørpeskred og steinras som gir stengt veg. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Flaskehalsen: Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt veg. Nå skal strekningen legges i tunnel. Erik Larssuen / Statens vegvesen

Mandag 18. august startet arbeidet med å føre strøm og fiberkabel til E45 Kløfta. Det markerte starten på forarbeidene til utbyggingen som skal fjerne det det ras og skredutsatte området på vegen opp til opp til Finnmarksvidda.

– Det er herlig å være i gang med det første fysiske arbeidet knyttet til dette etterlengtede prosjektet, sier prosjektleder Edgar Olsen.

Kortreist arbeidskraft

Det er Alut, tidligere Alta kraftlag, og deres utførende entreprenør, CSP AS, som løser oppdraget for Statens vegvesen. Fra nordsiden av prosjektet, som vender mot Alta, skal det legge ca. 5 km med ny høyspentkabel. Fra sørsiden av anleggsområdet skal det legges ca. 6 km høyspentkabel i retning Kautokeino.

– Målet er å få ned bruken av fossilt brennstoff, og reduserer direkteutslipp av Co2 fra vår utbygging. Vi legger derfor opp til at entreprenørene som ønsker å vinne våre tre kontrakter i størst mulig grad skal benytte strøm som kraftkilde til sine maskiner og utstyr, forklarer Olsen.

Kraft- og fiberkablene skal også brukes til sikker forsyning av strøm og styring av tunnelens sikkerhetssystemer, når det nye veganlegget står ferdig.

Se dronevideo av dagens veg. Den viser hvorfor vegen må legges i tunnel. 

Tre kontrakter

Dagens E45 i Kløfta går igjennom et topografisk vanskelig fjellterreng (canyon) med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider. Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid.

­­­For å styrke muligheten for lokale ringvirkninger, med også for holde kostnadene nede, har Statens vegvesen her valgt å lyse ut selve vegbyggingen ut i tre uavhengige kontrakter. Kontaktene er utførelsesentrepriser.

De tre entreprisene er

  • E1 - Forberedende arbeid: Bygging av 1,5 km vei på Altasiden av Kløfta, vei til messedepot og etablering av midlertidig bru over Eibyelva.
  • E2 - Tunnel: 4,2 km tunnel og 2,2 km vei i dagen.
  • E3 - Bru over Eibyelva 150 meter.

Utlysninger

– Vi lyser ut tilbudskonkurransen på E1 til høsten i år. E2. Den største entreprisen med tunnelen tar vi sikte på å få ut sommeren 2026, mens E3 lyses ut senere samme år, sier Olsen.

Det forventes at den nye veien forbi Kløfta kan tas i bruk i 2029.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bildet er et dronebilde av E45 der vegen slynger seg langs Eibyelva igjennom  en canyon med stupbratte fjell på begge sider. Bildeteksten sier, Flaskehalsen: Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet har dårlig kvalitet og det går ofte snøskred, sørpeskred og steinras som gir stengt veg. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Flaskehalsen: Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt veg. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Erik Larssuen / Statens vegvesen
Last ned bilde
Bildet viser arbeidsfolk som står ved en gravemaskin på siden av dagens E45. Bildeteksten sier, Forlenges: Fra eksiterende kraftnett videreføres kraften i kabel opp til anleggsområdet. Arbeidet startet ved Garajokka, på Altasiden av Kløfta.
Forlenges: Fra eksiterende kraftnett videreføres kraften i kabel opp til anleggsområdet. Arbeidet startet ved Garajokka, på Altasiden av Kløfta.
Edgar Olsen / Statens vegvesen
Last ned bilde
Bildet viser ansatte i verneklær foran en gravemaskin. Bildeteksten sier, Krafttak: Fra venstre; prosjektleder for CSP, Stian Heitmann, Statens vegvesens prosjektleder, Edgar Olsen og Alut prosjektleder, Torstein Søgår. Hermann Slinger Alut og Kevin Larsen CSP. I maskinen maskinfører, Odd Thomassen. CSP Foto: Tor Sverre Andersen
Krafttak: Fra venstre; prosjektleder for CSP, Stian Heitmann, Statens vegvesens prosjektleder, Edgar Olsen og Alut prosjektleder, Torstein Søgår. Hermann Slinger Alut og Kevin Larsen CSP. I maskinen maskinfører, Odd Thomassen. CSP Foto: Tor Sverre Andersen
Tor Sverre Andersen / Statens vegvesen
Last ned bilde
Bildet er et kart der Kløfte er markert i kartet sør for Alta. Bildeteksten sier, Kløfta : Markert i kartet sør for Alta. E45 fra Alta og sørover mot Kautokeino og Finland er en svært viktig ferdselsåre både for person og godstrafikk i Finnmark.
Kløfta : Markert i kartet sør for Alta. E45 fra Alta og sørover mot Kautokeino og Finland er en svært viktig ferdselsåre både for person og godstrafikk i Finnmark.
Norgeskart
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye