Vi kan bygge tryggere tunneler med kunstig intelligens
Kunstig intelligens endrer hvordan vi bygger tunneler. Vi kan forutsi farlige forhold i berget før vi treffer dem. Det gir tryggere tunneler, lavere kostnader, mindre naturinngrep og bedre beslutninger under bakken.

Hver dag blir det bygget nye tunneler i berg over hele landet. De ferdige tunnelene er trygge, men selve byggefasen byr på utfordringer.
For de som arbeider med å sprenge og bore tunneler, er risikoen for ras, vanninntrengning eller uforutsigbare bergforhold en del av hverdagen. Hvordan kan vi gjøre denne fasen tryggere, mer presis og mindre kostbar?
Svaret mitt er: ved hjelp av kunstig intelligens.
Forskjellen mellom berg og fjell:
Berg beskriver selve materialet vi bygger, borer og sprenger i, mens fjell brukes om landformen vi ser i naturen. I denne artikkelen handler det om berg.
Alt for mange subjektive vurderinger
Gjennom mange år på ulike prosjekter med tunnelbygging og gruvedrift, har jeg erfart at mange avgjørelser i tunnelbygging fortsatt bygger på erfaringsbaserte og ofte subjektive vurderinger.
I planfasen bruker vi borekjerner fra overflaten og seismikk for å forutsi forholdene. I selve drivefasen vurderer man bergmassen visuelt og analyserer hvordan boremaskinen oppfører seg.
For eksempel kan rask inntrengning i berget tyde på svakere partier. Men uten mulighet til å se innover i berget, blir dette likevel vurderinger med en viss usikkerhet. Det er her risikoen ligger.
Ubrukte data
I dag finnes det mye mer data enn vi bruker. En moderne boremaskin samler inn tusenvis av målinger i minuttet mens den borer. Dette kalles MWD-data, som står for «Measure While Drilling».
MWD-data fungerer som en signatur for berget:
Vi får informasjon om hvor motstandsdyktig berget er, hvor mye vannspyling som kreves for boring, og hvor stort trykk som kreves for å bore fremover. Disse dataene blir ofte bare lagret og ikke brukt aktivt til å ta beslutninger.
Utviklet maskinlæringsmodeller for å forutsi hva vi har i vente
I doktorgradsarbeidet mitt har jeg utviklet maskinlæringsmodeller som kan bruke MWD-data til å si noe om hva som finnes foran tunnelveggen. Hvilken bergart kommer vi til å møte? Hvor svak er den? Bør vi sikre tunnelen ekstra akkurat her? Kan vi gjenbruke utsprengt tunnelstein eller må den på deponi?
Med hjelp av slike modeller kan vi forutsi hva vi har i vente, og ta grep i tide. I stedet for å vente til raset kommer, kan vi handle før det skjer.
Sammenligner med tusenvis av tidligere tilfeller
Dette fungerer slik: Vi samler inn data fra boremaskinen. Disse blir omgjort til et slags digitalt fingeravtrykk av berget. Maskinlæringsmodellen sammenligner dette med tusenvis av tidligere tilfeller, og gir et forslag til hvilken type berg vi står overfor. Det hele skjer på sekunder.
Og det er ikke bare bergarten vi kan forutsi. Modellene kan også si noe om hvilke tiltak som trengs: Hvor langt skal vi sprenge neste salve? Skal vi sikre berget med ekstra bolter og betong før vi fortsetter? Resultatet er sikrere tunneler, mindre overforbruk av ressurser og lavere kostnader.
Maskinlæring gir ingeniørene et nytt verktøy som reduserer kostnader og ulykker
Samfunnet har mye å vinne. Tunneler gir oss kortere reisevei, bedre kollektivtransport og lavere klimautslipp. Men de må bygges trygt. Rasulykker kan koste liv og store summer. Ved å bruke maskinlæring gir vi ingeniørene et nytt verktøy. Et verktøy som ikke erstatter dem, men som hjelper dem å ta bedre beslutninger.
I tillegg kan mer effektiv og trygg tunneldriving gjøre underjordisk gruvedrift mer attraktivt, som et alternativ til store dagbrudd i naturen. Det betyr mindre inngrep i landskap og økosystemer, og bedre sameksistens mellom ressursutvinning og naturvern.
Bruken av verktøyet forbedrer modellene ytterligere
Når dette verktøyet tas i bruk i stor skala, kan vi også samle erfaringer fra tunnelbygging over hele landet og bruke det til å forbedre modellene ytterligere. Dette gir en positiv spiral:
Jo mer vi bygger, jo bedre blir vi. Teknologien kan også tilpasses gruvedrift og internasjonale prosjekter, noe som kan gi norske miljøer et forsprang.
Digitial og datadrevet fremtid for tunnelbygging
Fremtiden for tunnelbygging er ikke bare forbedret sprengstoff, stål og maskiner. Den er digital, datadrevet og smartere. Og kanskje viktigst: tryggere.
Med kunstig intelligens kan vi «se gjennom berget» – før vi treffer det.
Kontakter
Tom Frode HansenSenior EngineerRock Engineering
Tel:+47 908 13 066tom.frode.hansen@ngi.noOm oss
På sikker grunn
NGI – Norges Geotekniske Institutt – er et uavhengig, internasjonalt senter for forskning og rådgivning innen ingeniørrelaterte geofag, der vi integrerer kunnskap mellom geoteknikk, geologi og geofysikk. Vår forskning gir kunnskap som styrker norsk næringsliv til å løse noen av de viktigste utfordringene vi står overfor innenfor klima, miljø, energi og naturfarer.
Gjennom årene har vi tiltrukket oss dedikerte fagfolk og internasjonale eksperter på bruk av geomaterialer som byggegrunn og byggemateriale, skredproblematikk og forurensning av grunnen. Utvikling og anvendelse av ny teknologi står helt sentralt i vår virksomhet for å finne bærekraftige løsninger og sikre at vi bygger et samfunn på sikker grunn. Vår ekspertise og løsninger er kjent og etterspurt i store deler av verden.
NGI har hovedkontor og laboratorier i Oslo, avdelingskontor i Trondheim, forskningsstasjon for snøskred på Strynefjellet, og utenlandskontorer med geoteknisk laboratorium i Houston, Texas, USA, og i Perth, Western Australia, i tillegg til samarbeidsavtaler med veletablerte selskap og institusjoner i store deler av verden.
NGI ble formelt opprettet 1. januar 1953, underlagt Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Forskningsråd (NTNF). I 1985 ble NGI omgjort til en selvstendig stiftelse. Driftsvirksomheten (forskning og rådgivning) ble 1. januar 2024 overført til Norges Geotekniske Institutt AS, et aksjeselskap som eies 100 % av stiftelsen NGI.
Som en av hovedpartnerne støtter NGI Ingeniører Uten Grenser (IUG) økonomisk og gjennom å bidra med ingeniørkompetanse til IUGs oppdrag for norske bistandsorganisasjoner.
Følg pressemeldinger fra NGI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NGI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NGI
Optimaliserte løsninger under bygging av ny cut-and-cover kulvert på Vestfoldbanen ga storgevinst for økonomi og klima1.7.2025 14:06:03 CEST | Pressemelding
Til tross for kvikkleire i grunnen og behov for kalksementstabilisering har Veidekke og geoteknisk rådgiver NGI – Norges Geotekniske Institutt redusert betydelig kostnader og klimagassutslipp for ny tunnel på Vestfoldbanen. Veidekke tar med seg erfaringene til andre prosjekter.
NGI tar i bruk ny helelektrisk borerigg19.3.2025 09:08:00 CET | Pressemelding
GMe100 er navnet og den er designet for å utføre alle geotekniske boremetoder, inkludert kjerneprøver av berggrunn.
NGI forlenger samarbeidet med Ingeniører uten grenser (IUG) med to år21.2.2025 10:01:36 CET | Pressemelding
– I en tid hvor det kuttes sterkt i bistandsmidler, vil næringslivets bidrag og støtte være ekstra viktig, sier Karina Wang, Direktør Mennesker, kommunikasjon og organisasjon, NGI.
NGI forlenger samarbeidet med Ingeniører uten grenser (IUG) med to år20.2.2025 12:03:07 CET | Pressemelding
– I en tid hvor det kuttes sterkt i bistandsmidler, vil næringslivets bidrag og støtte være ekstra viktig, sier NGI-direktør Karina Wang.
– Jeg håper alle som skal ut på tur denne vinteren følger disse rådene14.2.2025 13:01:56 CET | Pressemelding
Hittil denne vinteren har foreløpig ingen omkommet i snøskredulykker her til lands, men det er ikke mange uker siden fire norske liv gikk tapt i franske Val-Cenis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom