Svakere utvikling i Sverige gav resultatnedgang for Polaris Media
Polaris Media leverte en EBITDA på 78 millioner kroner i andre kvartal 2025, justert for engangsinntekter på 7 millioner kroner fra eiendomssalg. Til tross for fortsatt god vekst i digitale inntekter, er resultatet 10 millioner kroner lavere enn i tilsvarende periode i fjor. Svakere resultatutvikling i Sverige, både i mediehusene og i distribusjonsvirksomheten, var hovedårsaken til resultatnedgangen i konsernet. Mediehusene i Norge leverte resultatvekst i kvartalet.

Resultatvekst i Norge
Resultatet for de norske mediehusene var 10 millioner bedre enn andre kvartal i fjor, drevet av 7 prosent vekst i brukerinntektene.
—Vi er godt fornøyde med resultatet i våre norske mediehus. Vi har over flere år lyktes godt med de digitale brukerinntektene, og denne positive utviklingen har fortsatt inn i 2025. 17 prosent vekst i de digitale brukerinntektene sammenlignet med andre kvartal i fjor er sterkt. I tillegg har vi vært dyktige med å holde kostnadene nede, sier konsernsjef Per Axel Koch.
Veksten i brukerinntektene sørget for at de samlede inntektene i de norske mediehusene økte i kvartalet, til tross for en nedgang på 5 prosent i annonseinntektene.
I tillegg til mediehusenes resultatvekst, leverte både trykkerivirksomheten og distribusjonsvirksomheten i Norge tilfredsstillende resultater, noe som bidro til et godt resultat totalt for den norske delen av konsernet.
—Polaris Trykk og Polaris Distribusjon har gjort en meget god jobb med å tilpasse driften til stadig fallende opplag for papiravisene. Vi er fornøyde med at disse to virksomhetsområdene i sum leverer resultater omtrent på nivå med fjoråret, sier Koch.
Iverksetter ytterligere effektiviseringstiltak i Sverige
Resultatutviklingen i konsernets svenske virksomhet var mer krevende i andre kvartal. EBITDA for Stampen Media endte 12 millioner kroner svakere enn samme periode i fjor, fordelt på 5 millioner i medievirksomheten og 7 millioner i distribusjonsvirksomheten. Samlet for første halvår er resultatet i Stampen Media redusert med 17 millioner kroner, hvilket tilsvarer en resultatnedgang på 34 prosent.
Polaris Media iverksetter nå ytterligere effektiviseringstiltak i de svenske mediehusene for å bedre resultatene. Dette innebærer en bemanningsreduksjon på omtrent 60 årsverk med gjennomføring i tredje kvartal.
Tiltakene vil gi en besparelse på omtrent 45 millioner svenske kroner på årsbasis, med effekt fra og med fjerde kvartal. Nedbemanningen i medievirksomheten kommer i tillegg til de strukturelle endringene som er gjennomført i den svenske distribusjonsvirksomheten i første halvår. Tiltakene i distribusjonen gir resultateffekt fra og med tredje kvartal, med forventet netto helårseffekt på omtrent 15 millioner svenske kroner.
—Dette er en nødvendig justering av kostnadene. Til tross for at vi fortsatt har god vekst i digitale brukerinntekter også i Stampen Media, har det vært en utfordring i flere år på inntektssiden, spesielt når det gjelder annonseinntektene i det svenske mediemarkedet. Det har vært en større tilbakegang i annonseinntekter enn i Norge, kommenterer Koch.
Polaris Media kjøpte seg opp fra 70 prosent til 100 prosent eierskap i Stampen Media gjennom kjøpene av VK Media og NWT Media sine eierandeler i mars og juli i år.
—Stampen Media har utviklet seg til å bli et ledende nyhetsmediekonsern i Skandinavia siden vi ble eiere sammen VK Media og NWT Media i 2019. Selv om vi nå tilpasser kostnadsbasen, har vi sterk tro på fremtidsutsiktene for selskapet. Stampen Media er en viktig del av vårt konsern, og oppkjøpet til 100 prosent styrker Polaris Medias posisjon i det skandinaviske mediemarkedet, sier Koch.
Milepæl for digitale inntekter
Polaris Medias samlede digitale inntekter vokste med 14 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor. For første gang utgjør nå inntekter fra rene digitale produkter mer enn halvparten av mediehusenes totale annonse- og brukerinntekter.
—Dette er en milepæl for oss i den digitale transformasjonen. Fremover vil vi styrke satsingen på teknologi og produkt ytterligere for å legge til rette for fortsatt sterk digital utvikling i mediehusene våre i Norge og Sverige, kommenterer Koch.
Verdiøkning på aksjene i Vend
Markedsverdien av Polaris Medias aksjer i Vend ASA (tidligere Schibsted Marketplaces) økte med 216 millioner kroner i andre kvartal. I juli og august har verdien økt ytterligere, og konsernets Vend-aksjer var ved børsslutt i går verdt 1,26 milliarder kroner.
Kvartalsrapport og -presentasjon, samt webcast av resultatfremleggelsen, er tilgjengelig her: https://www.polarismedia.no/investorinformasjon/investorweb/
Kontakter
Per Axel KochKonsernsjef
Tel:48120000per.axel.koch@polarismedia.noJørgen AuneCFO
Tel:95082656jorgen.aune@polarismedia.noFølg pressemeldinger fra Polaris Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Polaris Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Polaris Media
Invitasjon til resultatpresentasjon 2. kvartal 20259.8.2025 14:51:23 CEST | Pressemelding
Polaris Media ASA inviterer til presentasjon av konsernets resultater for andre kvartal 2025 fredag 15. august kl. 09:30 på Hotel Continental, Oslo.
Polaris Media kjøper resterende aksjer i Stampen Media fra NWT Gruppen18.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Polaris Media og NWT Gruppen har inngått avtale om at Polaris Media kjøper NWT Gruppens eierandel på 20 prosent i Stampen Media. Kjøpesummen er 195 millioner svenske kroner. Etter kjøpet av VK Medias andel på 10 prosent i mars 2025, blir Polaris Media med dette eneeier av Stampen Media gjennom eierselskapet PNV Media.
Resultatnedgang på 10 millioner kroner for Polaris Media14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Polaris Media rapporterer en EBITDA på 28 millioner kroner i første kvartal 2025, justert for engangskostnader på 2 millioner kroner. Til tross for fortsatt god vekst i digitale inntekter, er resultatet 10 millioner kroner lavere enn i tilsvarende periode i fjor. Fortsatt nedgang i annonseinntektene og et negativt resultatbidrag på 5 millioner kroner fra investeringen i Helthjem Netthandel, hvor Polaris Media eier 34 prosent, er hovedårsakene til resultatnedgangen.
Invitasjon til resultatpresentasjon 1. kvartal 20257.5.2025 09:20:12 CEST | Pressemelding
Polaris Media ASA inviterer til presentasjon av konsernets resultater for første kvartal 2025 onsdag 14. mai kl. 09:30 på Hotel Continental, Oslo.
Polaris Media øker sin eierandel i Stampen Media til 80 prosent27.3.2025 08:30:08 CET | Pressemelding
Polaris Media og VK Media har inngått en avtale om at Polaris Media kjøper VK Medias 10 prosent eierandel i PNV Media. Polaris Media vil med dette eie 80 prosent av Stampen Media gjennom eierselskapet PNV Media, hvor NWT Media fortsatt eier 20 prosent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom