Aldersgrense på sosiale medier? Fine ord, men globalt luftslott
På partilederdebatten under Arendalsuka fikk vi et av kveldens tydeligste øyeblikk:
Spørsmålet var enkelt – Bør det bli aldersgrense på 15 år for TikTok, Snapchat og Instagram?
8 av 9 partier svarte ja. FrP sa nei, med begrunnelsen om at «barna finner omveier uansett».

Det er fristende å være enig med intensjonen – men det er naivt å tro at Facebook, Snapchat eller TikTok vil, eller kan, håndheve en slik grense. Hvorfor?
Fordi modellene deres er globale, algoritme- og annonsebaserte, samt avhengige av flest mulig brukere som bruker mest mulig tid i deres app. Aldersverifisering på tvers av land og lover er ikke bare teknisk krevende – det er rett og slett i konflikt med forretningsmodellen deres.
Så hva skjer?
Vi får en politisk seier på papiret, men i praksis fortsetter alt som før. Barna finner omveier og plattformene har null insentiv til å stoppe dem.
I Norge har vi faktisk et raskt voksende alternativ som fungerer: Hudd.
-
Norskutviklet, med 15-årsgrense som faktisk håndheves.
-
Alle brukere verifisert med Vipps eller BankID.
-
Ingen algoritmer som lokker deg videre eller presser deg inn i ekkokamre.
-
Ingen salg av persondata eller trening av dine innlegg, bilder eller meldinger til KI.
Likevel ser vi at partiene som i går sto på scenen og var bekymret for unges nettbruk, samtidig bruker millioner på å annonsere på de samme plattformene og legitimerer dem gjennom sin tilstedeværelse.
I valgkampen har vi utfordret partiene til å opprette profiler på Hudd.
Som Thomas Tangen, kommunikasjonssjef i Venstre, sier:
– Vi blir med på Hudd fordi vi vil møte velgerne på en trygg, åpen og norsk plattform. For oss handler det om å velge løsninger som ivaretar personvern, fremmer åpen debatt og bygger tillit – verdier som er grunnleggende for Venstre.
Så langt har Venstre og Rødt sagt ja. Resten holder seg på Facebook, Instagram og TikTok – plattformene de selv sier ikke er trygge for unge.
Om vi virkelig vil ha endring, må vi slutte å bare snakke om problemet og begynne å bygge opp alternativene.
Hudd finnes allerede. Vi er klare. Spørsmålet er om politikerne mener alvor.

Nøkkelord
Kontakter
Jonas Floberg ÅkreCCOHudd AS
Ansvarlig for PR og kommunikasjon
Bilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Hudd
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hudd
Hudd støtter Støres nordiske initiativ29.10.2025 09:53:32 CET | Pressemelding
Norske Hudd støtter Støres ønske om et nordisk løft for tryggere sosiale medier – og lanserer nå i Danmark, med Sverige som neste stopp i november. Med straks 160 000 brukere i Norge viser Hudd at sosiale medier kan bygges på nordiske verdier: mindre støy, mer fellesskap – uten en forretningsmodell hvor man overvåker og selger personlige data.
Hudd: Den virkelige risikoen er algoritmene20.10.2025 13:17:21 CEST | Pressemelding
Etter over 8000 høringssvar om 15-årsgrense på sosiale medier, ber Hudd om at debatten flyttes dit den hører hjemme: til algoritmene og forretningsmodellene bak plattformene.
Aldersgrense på sosiale medier: Et plaster på et mye større sår6.10.2025 14:48:16 CEST | Pressemelding
7. oktober går fristen ut for høringen om lov om aldersgrense for sosiale medier. Hudd, en norsk sosial plattform med over 150 000 brukere, støtter forslaget om 15-års aldersgrense – men advarer mot å tro at alderen alene løser problemet. – Det egentlige problemet er forretningsmodellen bak de store plattformene, sier Jonas Floberg Åkre, CCO i Hudd.
Norske kommuner flytter til Hudd29.9.2025 10:53:56 CEST | Pressemelding
Viktig informasjon og nyheter fra norske kommuner drukner i sosiale medier. På Hudd får de endelig plass – trygt, oversiktlig og uten algoritmer. Stadig flere kommuner tar nå i bruk den norske plattformen, og KLP er med som en av de første annonsørene.
Hudd runder 150 000 brukere – lanserer webversjon og utfordrer Facebook16.9.2025 10:09:31 CEST | Pressemelding
150 000 nordmenn har allerede valgt det norske sosiale mediet Hudd – bygget for ekte mennesker, uten manipulerende algoritmer og som tar personvern på alvor. Nå tar plattformen neste steg med webversjon og internasjonal lansering.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom



