Selger rekordmye frukt og grønt etter suksesskampanje
Extra lanserte «Alltid 8» for ett år siden, samtidig med de nye kostrådene fra myndighetene. Målet var å gjøre det enklere – og billigere – å spise mer frukt og grønt. Siden da har tilbudskonseptet ført til en dobling i salget av varene som inngår.

– Dette er en av de mest vellykkede satsningene våre noensinne, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra, og legger til at kjeden blant annet har mottatt Helse- og omsorgsdepartementets pris for sunnere markedsføring.
Konseptet som innebærer at du alltid får tilbud på åtte utvalgte produkter, innen frukt, grønnsaker og bær, har gjort at kundene nå i snitt legger tre til fire flere frukter eller grønnsaker i handlekurven. Det totale salgsvolumet når det kommer til frukt, grønt og bær har økt med rundt 9 prosent sammenlignet med tiden før kampanjen.
– Vi skal være billigst – også på frukt og grønt. Det handler om mer enn pris, det handler om folkehelse og å gjøre det enklere for folk flest å ta bedre valg i hverdagen, sier Jensen.
Viktig insentiv
Da de nye kostrådene til helsedirektoratet ble lansert i august i fjor var det blant annet anbefalt å spise minst fem og helst åtte porsjoner frukt, grønnsaker eller bær hver dag.
– Vi er glade for å kunne gjøre det enklere for folk å følge kostrådene. Vi ser at særlig kvinner og familiene tiltrekkes av kampanjen - som er veldig viktig for kjeden, og bidrar i et større mål om å hjelpe familiene til å spise mer frukt og grønt, sier Jensen.
At tilbudskampanjer er viktige intensiv for å få folk til å velge sunnere er det ifølge kjededirektøren flere gode eksempler på.
– Extra startet 2025 med tilbud på fisk som ga gode resultater. Vi solgte 240 tonn mer fisk gjennom kampanjeperioden i januar sammenlignet med samme tid året før, forklarer Jensen.
Setter folkehelse og kosthold på agendaen under Arendalsuka
Helsepolitikk og hvem som skal styre kostholdet vårt er tema på ett av arrangementene til Coop Norge under Arendalsuka denne uka. Ingrid Amundsen, direktør for kunde og marked i Coop Norge, forklarer at kosthold er et viktig tema for selskapet.
– Vi vet at sunt kosthold gir bedre liv og lavere helsekostnader. I tillegg ser vi at matvalg påvirkes av alt fra pris, tilgjengelighet, tidspress – og av politikk, markedsføring og kunnskap. Skal vi lykkes med effektive tiltak må vi jobbe sammen med myndighetene, slik vi har fått til på «alltid 8», sier Amundsen.
Hun deltar i debatten tirsdag 12. august 10:30-11.30 sammen med blant annet Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, politikere, lærerkrefter og dagligvarebransjen.
Les mer om arrangementet her.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom