Coop Norge

Selger rekordmye frukt og grønt etter suksesskampanje

Del

Extra lanserte «Alltid 8» for ett år siden, samtidig med de nye kostrådene fra myndighetene. Målet var å gjøre det enklere – og billigere – å spise mer frukt og grønt. Siden da har tilbudskonseptet ført til en dobling i salget av varene som inngår.

Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
Håvard Jensen, kjededirektør i Extra. Foto: Espen Solli

– Dette er en av de mest vellykkede satsningene våre noensinne, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra, og legger til at kjeden blant annet har mottatt Helse- og omsorgsdepartementets pris for sunnere markedsføring.

Konseptet som innebærer at du alltid får tilbud på åtte utvalgte produkter, innen frukt, grønnsaker og bær, har gjort at kundene nå i snitt legger tre til fire flere frukter eller grønnsaker i handlekurven. Det totale salgsvolumet når det kommer til frukt, grønt og bær har økt med rundt 9 prosent sammenlignet med tiden før kampanjen.

– Vi skal være billigst – også på frukt og grønt. Det handler om mer enn pris, det handler om folkehelse og å gjøre det enklere for folk flest å ta bedre valg i hverdagen, sier Jensen.

Viktig insentiv
Da de nye kostrådene til helsedirektoratet ble lansert i august i fjor var det blant annet anbefalt å spise minst fem og helst åtte porsjoner frukt, grønnsaker eller bær hver dag.

– Vi er glade for å kunne gjøre det enklere for folk å følge kostrådene. Vi ser at særlig kvinner og familiene tiltrekkes av kampanjen - som er veldig viktig for kjeden, og bidrar i et større mål om å hjelpe familiene til å spise mer frukt og grønt, sier Jensen.

At tilbudskampanjer er viktige intensiv for å få folk til å velge sunnere er det ifølge kjededirektøren flere gode eksempler på.

– Extra startet 2025 med tilbud på fisk som ga gode resultater. Vi solgte 240 tonn mer fisk gjennom kampanjeperioden i januar sammenlignet med samme tid året før, forklarer Jensen.

Setter folkehelse og kosthold på agendaen under Arendalsuka
Helsepolitikk og hvem som skal styre kostholdet vårt er tema på ett av arrangementene til Coop Norge under Arendalsuka denne uka. Ingrid Amundsen, direktør for kunde og marked i Coop Norge, forklarer at kosthold er et viktig tema for selskapet.

– Vi vet at sunt kosthold gir bedre liv og lavere helsekostnader. I tillegg ser vi at matvalg påvirkes av alt fra pris, tilgjengelighet, tidspress – og av politikk, markedsføring og kunnskap. Skal vi lykkes med effektive tiltak må vi jobbe sammen med myndighetene, slik vi har fått til på «alltid 8», sier Amundsen.

Hun deltar i debatten tirsdag 12. august 10:30-11.30 sammen med blant annet Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, politikere, lærerkrefter og dagligvarebransjen.

Les mer om arrangementet her.

Kontakter

Bilder

Ingrid Amundsen, Direktør Kunde og Marked
Ingrid Amundsen, Direktør Kunde og Marked
Espen Solli
Last ned bilde

Om Coop

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye