Prisvekst for mat og alkoholfri drikke i juli
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.

– Det har vært et historisk sesongmønster at prisene på mat og drikke øker fra juni til juli, sier bransjedirektør for dagligvare i Virke, Bendik Solum Whist.
Whist forklarer at leverandørene normalt justerer sine priser denne måneden. De foregående fem årene har prisveksten fra juni til juli i gjennomsnitt ligget på 3,9 prosent. I år var denne noe høyere, på 4,4 prosent. Det bidro til en årsprisvekst på 5,9, litt lavere enn i Danmark, som i juli hadde en matprisvekst på 6,5 prosent.
– Prisveksten skyldes kostnadsøkninger i verdikjeden for dagligvarer, som høye priser på flere råvarer og effektene av jordbruks- og lønnsoppgjøret, sier Whist.
Whist legger til at priskonkurransen mellom dagligvarekjedene er knallhard, og at lav og stabil pris- og kostnadsvekst er det beste for både forbrukerne og dagligvarekjedene.
Blant matvarene som har økt mest i pris det siste året, finner vi typiske importvarer som kakao og kaffe, som har steget med henholdsvis 25,4 og 23,9 prosent siden juli i fjor.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Nordmenn er tradisjonelle – men mange søker sol og varme i julen2.12.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
Flest nordmenn feirer jul hjemme, men de som reiser til utlandet har to klare favoritter.
Virke: Tidenes julehandel10.11.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Årets julehandel blir tidenes største, det viser Virkes prognose, som anslår at vi skal handle for 150 milliarder kroner i november og desember. Det tilsvarer en økning på 5,5 prosent fra i fjor.
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom