Avinor

Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart åpnet da første flyging med helelektrisk fly ble gjennomført i Stavanger

Del

Stavanger, 8. august 2025Bristow Norway AS, et datterselskap av Bristow Group, gjennomførte i dag den første flygingen med det helelektriske ALIA-flyet fra BETA Technologies ved Stavanger lufthavn. Flygningen markerer starten på testaktivitetene i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart, og er et viktig steg mot en utslippsfri fremtid for luftfarten.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i førersetet på elflyet
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i førersetet på elflyet Øystein Løwer/Avinor Avinor

Testarena er etablert av Avinor og Luftfartstilsynet, og skal gi norske myndigheter, operatører og teknologileverandører konkret erfaring med hvordan fossilfrie fly fungerer i praksis – både i lufta og på bakken.

En milepæl i klimapolitikken – og i norsk luftfart

Prosjektet omfatter en serie testflygninger over flere måneder. De første flygningene skal gå mellom Stavanger og Bergen, og programmet kan utvides til flere ruter senere i år. Flyene vil opereres av Bristow-piloter opplært av BETA.

Som en nasjon helt avhengig av luftfart – både i dag og i fremtiden – er overgangen til en mer bærekraftig luftfartsindustri en viktig prioritet for regjeringen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Denne første flygningen er et betydelig skritt på en lang og kompleks reise. Testarenaen viser hvordan samarbeid mellom myndigheter, lufthavner, produsenter, operatører – og ikke minst med politisk støtte – er avgjørende. Den systematiske tilnærmingen testarena muliggjør er unik – og jeg er stolt over at Norge går foran.

– Dagens testflyging er et viktig steg i å gjøre klimapolitikken til konkrete løsninger i praksis. Skal vi lykkes med det grønne skiftet, må vi teste, lære og bygge – ikke bare planlegge. Med denne testarenaen tar Norge en lederrolle i utviklingen av utslippsfri luftfart, samtidig som vi skaper nye muligheter for grønne jobber og innovasjon, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

En milepæl for kommersialisering av elektrisk luftfart

Dagens flygning varte i 13 minutter, og ble gjennomført av Bristow-pilot Jeremy Degagne og BETA-pilot Nate Dubie. I tillegg til å være den første flygningen i testarenaen, markerer dette også en viktig milepæl på veien mot kommersialisering av elektrisk luftfart. Et Bristow-mannskap med opplæring fra BETA vil stå for både drift og vedlikehold av flyet gjennom den seks måneder lange testperioden – et viktig bidrag til videre utrulling av teknologien i Norge og Europa.

– Vår deltakelse i testarenaen passer perfekt med vår gradvise tilnærming til utvikling av ny luftmobilitet – ‘crawl, walk, run’, sier Dave Stepanek, konserndirektør for transformasjon i Bristow.

– Erfaringene vi får her vil gi verdifull innsikt for både operatører, produsenter og myndigheter i veien videre mot kommersiell drift.

– Å få levere ALIA-flyet til vår partner Bristow og starte operasjonell testing her i Norge er et stort øyeblikk for BETA, sier Shawn Hall, kommersiell direktør i BETA Technologies.

– Bristow har vært med oss helt fra starten og deler vår drivkraft for utvikling. Norge, med sin innovasjonsvilje og ambisjoner, er det perfekte stedet for å ta teknologien videre.

Norge leder an i omstilling av luftfarten

Norge har allerede vist verden hvordan det grønne skiftet kan rulles ut i praksis – med elbiler som står for hele 89 prosent av nybilsalget i 2024. Nå tas elektrifiseringen til nye høyder. Med testarena skal vi finne ut hvordan utslippsfri luftfart kan bli en del av hverdagen – og hva som kreves for at både teknologi og infrastruktur skal fungere sømløst i praksis, over hele landet.

Med unikt design – tilpasset rekkevidde, nyttelast og IFR-kapasitet – er ALIA spesielt godt egnet for norsk geografi og værforhold.

– Dette er et viktig skritt for å støtte næringen, styrke norsk kompetanse og drive frem innovasjon innen fremtidens mobilitet, sier Lars Kobberstad, direktør i Luftfartstilsynet.

– Luftfarten er allerede en sikker og regulert sektor. Som myndighet skal vi bidra til trygg utprøving og fremtidig integrering av ny teknologi, og sørge for at regelverket følger med.

– Første flygning i testarenaen er en stor milepæl for norsk luftfart og for Avinor, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.

– Som et lite, åpent land med spredt bosetting, er vi helt avhengige av luftfart og et sterkt nettverk av lufthavner. Vi er fast bestemt på å lede an i omstillingen mot en mer bærekraftig luftfart – samtidig som vi sikrer god nasjonal og internasjonal mobilitet.

Elflyet ALIA – som skreddersydd for norske forhold

ALIA er utviklet for å håndtere krevende forhold – både når det gjelder rekkevidde, nyttelast og vær. Det gjør flyet godt egnet for norsk topografi og vinterklima. Flyet er utstyrt for instrumentflyging (IFR) og har god rekkevidde for regionale ruter.

ALIA-flyet som ble brukt i dagens test, har registreringsnummer N214BT, og ankom Norge etter en ukevis lang reise fra Shannon i Irland. Ruten gikk via Storbritannia, over Den engelske kanal og til Paris Air Show – hvor flyet fløy daglig – og videre til Tyskland, Luxembourg og Danmark før ankomst til Stavanger

Om Bristow Group

Bristow Group Inc. er en verdensledende leverandør av innovative og bærekraftige vertikale luftfartstjenester. Selskapet leverer transport for personell til offshoreanlegg, søk og redning, medisinske evakueringer, ubemannede systemer og faste vingeoperasjoner i en rekke land og markeder. Bristow er til stede blant annet i Norge, Storbritannia, USA, Brasil og Australia.

Om BETA Technologies

BETA Technologies er et luftfartsselskap med base i Vermont, USA. De utvikler neste generasjons elektriske luftfartøy, inkludert både konvensjonelle (CTOL) og vertikalstartende (VTOL) modeller, samt tilhørende teknologi som batteripakker og elektriske fremdriftssystemer. BETA bygger også et ladeinfrastrukturnettverk for å støtte fremtidens elektriske luftfart.

Om Luftfartstilsynet

Luftfartstilsynet er Norges sivile luftfartsmyndighet og har som mål å bidra til sikker, samfunnsnyttig og bærekraftig luftfart. Tilsynet samarbeider med EASA om regelverksutvikling og sertifisering, og skal legge til rette for trygg utprøving og innfasing av ny teknologi. Hovedkontoret ligger i Bodø.

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Bilder

Øystein Løwer/Avinor Avinor
Last ned bilde
Øystein Løwer/Avinor Avinor
Last ned bilde
Øystein Løwer/Avinor Avinor
Last ned bilde
Øystein Løwer/Avinor Avinor
Last ned bilde
Øystein Løwer/Avinor Avinor
Last ned bilde
Øystein Løwer/Avinor Avinor
Last ned bilde
Øystein Løwer, Avinor Avinor
Last ned bilde

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Lanserer testflygninger med elektriske fly – bli med på en historisk markering på Stavanger lufthavn1.8.2025 11:06:48 CEST | Presseinvitasjon

Fredag 8. august tar norsk luftfart et viktig skritt mot en fossilfri fremtid når det helelektriske flyet ALIA, produsert av amerikanske BETA Technologies, tar av fra Stavanger lufthavn. Dette markerer den offisielle åpningen av Norge som internasjonal testarena, et initiativ fra Avinor og Luftfartstilsynet for å sette fart på utviklingen av null- og lavutslipps luftfart.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye