Innovasjon Norge

Åtte av ti vil velge norske varer

Del

En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.

Flagg med teksten "Made in Norway" hengende fra lyktestolper mot blå himmel.
Made in Norway-merket brukt på flagg Innovasjon Norge

Made in Norway er et beskyttet varemerke for markedsføring av produkter og tjenester som oppfyller klare krav til norsk opphav, kvalitet og ansvarlighet.

- Opphavsmerket Made in Norway skal styrke posisjonen til norske produkter og løsninger i internasjonale markeder. Det er bra for norske bedrifter og er med på å trygge norske arbeidsplasser. Det er også bra for forbrukerne. Når du ser dette merket kan du være trygg på at dette produktet eller denne løsningen i hovedsak er utviklet eller produsert i Norge og følger norske krav til ansvarlighet og bærekraft, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Daværende næringsminister Jan Christian Vestre lanserte merket i januar 2024, og de første bedriftene tok merket i bruk i august 2024.

Innovasjon Norge administrerer merkeordningen og opplever stor interesse for opphavsmerking både blant bedrifter og i befolkningen. En undersøkelse Norstat har gjort på oppdrag fra Innovasjon Norge, viser at norske forbrukere er opptatt av varer og tjenesters opprinnelsesland.

- Vi kan lese ut av undersøkelsen at de fleste ønsker å velge norske varer og tjenester, men synes det er vanskelig å vite hvor et produkt kommer fra. Med opphavsmerket Made in Norway blir det lettere for forbrukerne å kunne foreta mer bevisste valg, sier Håkon Haugli.

Ifølge undersøkelsen mener tre av fem at produksjonsland er viktig når de vurderer å kjøpe varer eller tjenester. Folk opplever selv at de har økt bevissthet rundt dette, men mange er usikre på om varer eller tjenester har norsk opphav eller ikke. Bare to av ti synes det er lett å være sikker på om en vare eller tjeneste er norsk.

Undersøkelsen viser også at de fleste velger norsk når pris og kvalitet er lik. Det er betalingsvilje blant befolkningen for varer og tjenester med norsk opprinnelse, selv om de færreste sier at de er villig til å betale mye mer.

Funn i undersøkelsen oppsummert:

  • 3 av 5 mener produksjonsland er viktig når de vurderer kjøp av varer eller tjenester (se figur 1)
  • 2 av 3 sier de har blitt mer bevisste på hvor en vare eller tjeneste er produsert (figur 2)
  • Mer enn 8 av 10 vil velge produkt/tjeneste med norsk opprinnelse fremfor utenlandsk, gitt lik pris og kvalitet (figur 3)
  • Om lag halvparten er villig til å betale litt mer for en vare eller tjeneste som har dokumentert norsk opphav (figur 4)
  • 4 av 10 synes det er vanskelig å være sikker på om en vare eller tjeneste har norsk opphav eller ikke, 2 av 10 synes det er lett (figur 5)

Om merkeordningen Made in Norway og undersøkelsen

Befolkningsundersøkelsen er gjennomført av Perceptor/Norstat for Innovasjon Norge i perioden 17.-25. juni 2025 med 1048 respondenter. Undersøkelsen er en del av Innovasjon Norges arbeid med Made in Norway, som er et beskyttet varemerke for markedsføring av norske produkter og tjenester som oppfyller definerte krav til norsk opphav, kvalitet og ansvarlighet. Merkeordningen skal styrke norske produkter og løsningers posisjon i internasjonale markeder og administreres av Innovasjon Norge.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Alternativ tekst: Sektordiagram som viser hvor lett eller vanskelig folk synes det er å være sikker på om en vare eller tjeneste har norsk opprinnelse. 6 % svært lett, 34 % ganske lett, 39 % ganske vanskelig, 20 % svært vanskelig. 1 % vet ikke.
Trygghet for norsk opphav
Innovasjon Norge
Last ned bilde
Diagram som viser preferanser for valg av norske versus utenlandske produkter. 43 % foretrekker norsk, 14 % foretrekker utenlandsk, og resten er usikre. Kvinner over 60 år og personer i rurale områder foretrekker norske produkter.
Intensjon om valg
Innovasjon Norge
Last ned bilde
Kakediagram som viser vilje til å betale mer for varer/tjenester med norsk opprinnelse: 45% er villige, 46% er ikke, 3% vil betale mindre, 5% vet ikke.
Betalingsvilje
Innovasjon Norge
Last ned bilde
Graf som viser endringer i bevissthet om varers opprinnelse. Høyeste punkt: 28. Tekst på siden bemerker at kvinner og høyt utdannede i Oslo er mer bevisste enn for et par år siden.
Bevissthet rundt opprinnelse
Innovasjon Norge
Last ned bilde
Sektordiagram viser viktigheten av produksjonsland ved kjøp av varer: 15 % litt viktig, 46 % nøytral, 33 % ikke viktig, 6 % svært viktig. Forskjeller nevnt for Møre, personer over 40, enkeltpersonforetak, personer uten barn, og personer med høyere utdanning.
Viktighet av opprinnelse
Innovasjon Norge
Last ned bilde
Acrylic blokk med "Made in Norway" design står på et blått bord ved siden av en hvit kopp, en blyant, papirer og en svart enhet.
Merket brukt på glart materiale.
Innovasjon Norge
Last ned bilde
Grafisk emblem med teksten "Made in Norway" på en metallisk overflate.
Made in Norway-merket brukt på børstet metall.
Innovasjon Norge
Last ned bilde
Notatblokk, blyant, glass med vann og brosjyre med "Made in Norway"-logo på rundt bord.
Flyer med Made in Norway-logo.
Innovasjon Norge
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye