Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.

– Den gode veksten er positiv for norsk reiseliv og for mange lokalsamfunn. Norge står sterkt internasjonalt, samtidig som nordmenn fortsetter å utforske eget land, sier Aase Marthe J. Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge.
– Samtidig minner veksten oss om hvor viktig det er å fordele trafikken både geografisk og gjennom hele året. Vi må fortsette å jobbe for at flere reisemål får ta del i veksten, slik at vi unngår overbelastning på utsatte områder og sørger for bærekraftig verdiskaping, legger Horrigmo til.
Utenlandske turister står for veksten
Økningen i juni skyldes særlig en kraftig vekst i utenlandske overnattinger, som er opp 15 prosent fra i fjor. Dermed stod utenlandske besøkende for 39 prosent av overnattingene, sammenlignet med 35 prosent i juni 2024.
Antallet norske overnattinger gikk noe ned sammenlignet med juni i fjor (-2 %), men lå fortsatt åtte prosent over nivået fra juni 2019.
– Det er fint å se at mange nordmenn fortsatt velger å feriere i eget land. Det viser at nordmenn setter pris på alt det Norge har å by på – samtidig som det er et viktig bidrag til både lokale arbeidsplasser og mer bærekraftig turisme, sier Horrigmo.
Turistene sprer seg bedre
Tallene viser at veksten i kommersielle overnattinger sprer seg godt. Flere fylker opplever økning fra juni i fjor, og spesielt Vestfold skiller seg ut med en vekst på 31 prosent fra i fjor. Finnmark (+11 %), Akershus (+10 %), Buskerud og Telemark (+9 %) og Østfold (+7 %) viser også tydelig fremgang.
– Det er positivt å se at turismen nå i større grad sprer seg utover landet. Når flere regioner tar del i veksten, bidrar det til lokal verdiskaping og reduserer risikoen for overbelastning i de mest besøkte områdene i sommermånedene, sier Horrigmo.
Vestland på topp – Oslo med liten nedgang
Vestland var fortsatt det mest besøkte fylket, med nesten 801 000 kommersielle overnattinger i juni. Det er en vekst på to prosent, særlig drevet av Bergensregionen (+8 %). Oslo hadde 663 000 kommersielle overnattinger, en nedgang på to prosent. Det er den første nedgangen i hovedstaden på lang tid.
– At veksten fordeler seg bedre geografisk er viktig for å sikre bærekraftig utvikling i reiselivet. Målet er å skape gode opplevelser for både gjester og lokalsamfunn – året rundt og i hele landet, sier Horrigmo.
Nøkkelord
Kontakter
Siri-Ann RoskaAnsvarlig bransjeformidling reiseliv
Tel:97794511Tel:97794511siri-ann.roska@innovasjonnorge.noBilder

Lenker
Vårt mål er å bidra til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Blant våre oppdrag er profilering av Norge som reisemål gjennom Visit Norway og utvikling av en bærekraftig reiselivsnæring gjennom våre tjenester.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Innovasjon Norge får ansvar for næringslivsbesøk til Norge26.11.2025 11:13:58 CET | Pressemelding
Innovasjon Norge har fått ansvaret for innkommende næringslivsdelegasjoner til Norge, og lager et system der utenlandske miljøer kan søke om hjelp til besøk til Norge. Målet er å bidra til økt eksport, investeringer og verdiskapende samarbeid mellom norske og utenlandske aktører.
Innovasjon Norge fordeler 19 millioner til innovasjonsmiljøer25.11.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
I alt får 13 ulike miljøer opp mot tre millioner kroner i tilskudd fra Innovasjon Norge til å utvikle og levere innovasjonstjenester til oppstartsbedrifter. Målet er å styrke miljøene og aktørene som bidrar til å utvikle entreprenørskap og innovasjon i Norge.
Ingar Valvik ny regiondirektør Innovasjon Noreg Vestland21.11.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Av over 70 søkarar til stillinga, trakk Ingar Valvik det lengste strået.
Rekordhøy verdiskaping i norsk reiseliv i 202420.11.2025 10:24:22 CET | Pressemelding
Norske reiselivsbedrifter skapte verdier for 120,6 milliarder kroner i 2024. Det er en økning på 3,9 milliarder kroner, tilsvarende 3,3 prosent, sammenlignet med 2023, viser nye tall fra EY utarbeidet på oppdrag fra Innovasjon Norge.
Gålavolden Gård vinner landbrukspris19.11.2025 12:27:52 CET | Pressemelding
Matprodusenten fra Røros er årets vinner av bedriftsutviklingsprisen for Trøndelag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom