Deler ut 300 000 kroner til lokale hjertesaker
Gjennom kampanjen Gi et grønt hjerte skal Kavlifondet dele ut 300 000 kroner til gode formål over hele landet. Nå inviterer Kavli og KIWI hele Norge til å nominere sine lokale hjertesaker.

Kavli eies av den allmennyttige stiftelsen Kavlifondet, som hvert år deler ut hele overskuddet fra Kavlikonsernet til gode formål. I samarbeid med KIWI gir de nå KIWI-kunder over hele landet muligheten til å gi et grønt hjerte til sin lokale hjertesak og være med på å bestemme hvem som skal motta støtte. Seks utvalgte formål fra ulike deler av landet vil motta 50 000 kroner hver i støtte.
Fokus på klima og unges psykiske helse
Årets kampanje skal gi støtte til lag og foreninger som gjør en innsats for miljø og klima eller barn og unges psykiske helse i sitt nærmiljø.
– Å ta vare på klimaet og barn og unges psykiske helse er kritisk for å bidra til en bedre framtid. Derfor er dette våre viktigste hjertesaker og fokus for denne kampanjen, sier daglig leder i Kavlifondet, Ingrid Paasche.
– Det er de lokale ildsjelene som ser hva barn, unge og miljøet trenger – og som handler. Det er dem vi ønsker å løfte frem, fortsetter hun.
Aktiviteter som bidrar til å ta vare på barn og unges psykiske helse eller klima og miljø kan være så mangt.
– Å være del av et fellesskap er i seg selv godt for psyken. Vi ser etter lag og foreninger som skaper tilhørighet og virkelig utgjør en forskjell i folks liv, forklarer Paasche.
"Det er de lokale ildsjelene som ser hva barn, unge og miljøet trenger. Det er dem vi ønsker å løfte frem."
- Ingrid Paasche, Kavlifondet
Alle kan nominere sine hjertesaker
Lag og organisasjoner kan nomineres på en kampanjeside, der man også kan støtte andre nominerte formål ved å gi dem et grønt hjerte. Kampanjen vil være synlig på Kavli sine sjokkselgere i alle KIWI-butikker over hele landet. Via disse kan man kan gå direkte inn på kampanjesiden ved å skanne en QR-kode og nominere sine hjertesaker. Man vil også kunne nominere via KIWI og Kavli sine hjemmesider.
– Vi er veldig glade for å være en del av denne kampanjen sammen med Kavli og Kavlifondet, sier Elisabeth Christine Moen, kategorisjef i KIWI.
– I likhet med Kavli er vi i KIWI også opptatt av å ta vare på mennesker, helse og miljø. Derfor er dette en viktig kampanje for oss, som vi håper vil hjelpe og inspirere mange, sier hun.
"Vi ønsker å gi velfortjent oppmerksomhet til de gode formålene som gjør en viktig jobb i nærmiljøene."
- Elisabeth Christine Moen, KIWI
KIWI og Kavli har flere ting til felles. KIWI har i likhet med Kavlifondet støttet flere samfunnsnyttige formål. Begge har i en årrekke blant annet vært samarbeidspartner og økonomisk bidragsyter for Guttas Campus. Helt siden 2021 har de bidratt med både økonomisk støtte og inspirasjon fra egne medarbeidere for å styrke unge gutters faglige og personlige utvikling og motivasjon.
Guttas Campus er et prosjekt som har til hensikt å hjelpe unge gutter med å mestre skolen, og rulles nå ut som Campus Ung for å nå både gutter og jenter som trenger litt ekstra støtte og verktøy for å lykkes. Med denne kampanjen ønsker KIWI og Kavli å finne enda flere gode initiativ og samfunnsnyttige prosjekter som fortjener støtte.
Gi et grønt hjerte
Tildeling av støtten fra Gi et grønt hjerte-kampanjen vil markeres i KIWI-butikker i nærmiljøene til de utvalgte formålene, sammen med de som har nominert vinnerne og representanter fra Kavli og KIWI.
– Vi ønsker å være med å gi velfortjent oppmerksomhet og gjøre stas på noen av de gode formålene som gjør en viktig jobb i nærmiljøene rundt om i Norge. Det har de virkelig fortjent, avslutter Moen.
Nominasjoner kan sendes inn fra uke 32 til 35.
Utdeling av støtte vil finne sted i oktober og november.
Slik nominerer og støtter du lokale hjertesaker:
• Gå inn på kampanjesiden via QR-kode i din KIWI-butikk eller på
kavli.no/gi-et-gront-hjerte
• Registrer deg og velg et lag eller en organisasjon som du ønsker å nominere
• Send inn nominasjonen
• På kampanjesiden kan du også gi grønne hjerter til andre nominerte formål
Kontakter
Kristine AasheimAdministrerende direktørKavli Norge
Tel:97717689kristine.aasheim@kavli.noBilder



Lenker
Om Kavli
Kavli er et næringsmiddelfirma med en lang og stolt historie! Kavlikonsernet er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet. Overskuddet vårt går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal.
Følg pressemeldinger fra Kavli Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kavli Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kavli Norge
Ekte cheddar i texmex-hyllen og brie på tube13.2.2025 12:43:30 CET | Pressemelding
Kavli er klar med årets første produktnyheter. De satser i en ny produktkategori og lanserer en ostedipp med masse ekte cheddar som skal utfordre texmex-utvalget. I tillegg kommer en ny tubeost med ekte fransk brie, som er valgt av forbrukerne.
Tomme tuber ble julegave til 250 000 kroner16.12.2024 11:00:00 CET | Pressemelding
Årets Aksjon Gjenvinning ble avsluttet med en direktesendt finalesending fra VilVite i Bergen, torsdag 12. desember. I tillegg til å avsløre hvilke skoleklasser som har resirkulert mest metallemballasje under årets aksjon, ble det auksjonert bort et helt spesielt juletre. Treet kom opp i en verdi av hele 250 000 kroner, som Kavlifondet kunne dele ut til Kirkens Bymisjon på direkten.
1,6 tonn og innsamlingsrekord for Aksjon Gjenvinning12.12.2024 14:56:00 CET | Pressemelding
Årets Aksjon Gjenvinning, der skoleelever over hele landet konkurrerer om å resirkulere mest metallemballasje, satte nok en gang innsamlingsrekord. Hele 1 654 kilo metallemballasje ble samlet inn av skoleelever over hele landet.
Bronseklang for Kavli Juleost18.10.2024 10:50:45 CEST | Pressemelding
Kavli reiste hjem med bronsemedalje etter deltakelsen i Nordens største matkonkurranse, «International Food Contest», i Herning, Danmark.
Stadig flere resirkulerer, men det går for tregt11.7.2024 13:18:42 CEST | Pressemelding
En undersøkelse gjennomført av O.Kavli AS, i samarbeid med Opinion viser at det har vært en betydelig bedring i nordmenns resirkuleringsvaner på glass- og metallemballasje fra 2018 til 2023.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom