Betal eller del mer data: Reaksjonene på Metas grep gir rakettfart til norsk alternativ
I løpet av de siste ukene har Meta tatt to kontroversielle grep: De har begynt å bruke private meldinger i Messenger til å trene kunstig intelligens – og de har igjen sendt pushvarsel og gitt muligheten for å betale for å slippe personifisert reklame.
Det har fått mange til å reagere. Nå melder den norske sosiale plattformen Hudd om en eksplosiv økning i nye brukere.
– Det er en femdobling i antall som blir med på Hudd hver eneste dag, sier kommunikasjonssjef Jonas Floberg Åkre. – Dette skjer over hele landet. Folk er ferdige med manipulasjon og misbruk av data. De vil ha kontroll og Hudd gir dem det.

Folk sier stopp – og velger et norsk alternativ
Datatilsynet kaller Metas praksis for en trussel mot personvernet, og Forbrukerrådet krever at Meta stopper med KI-treningen. Reaksjonene sprer seg raskt: Nordmenn logger av og logger på Hudd.
– Vi selger ikke persondata, og vi kommer aldri til å gjøre det, sier gründer Eigil Tarjem. – Hudd er bygget for folks hverdag og en fremtid der dine personlige opplysninger ikke er en vare til salgs.

133 000 ekte brukere – 10 000 grupper på rekordtid
På få måneder har Hudd etablert seg som en ny digital møteplass. Det har nå blitt opprettet over 10 000 grupper i appen, alt fra foreldregrupper og idrettslag til vennegjenger, interessegrupper og borettslag.
– Veksten er organisk, lokal og ekte. Det skjer fordi folk tar grep selv, og fordi Hudd er bygget for hverdagen deres, sier Åkre.
Fakta om Hudd (31. Juli 2025):
-
133 000+ ekte personer
Alle brukere er verifisert med Vipps eller BankID. Ingen anonyme kontoer.
-
10 000+ grupper
Brukt av familiegrupper, venner, foreldre, idrettslag, interessegrupper og nabolag.
-
Reklame med ansvar
Hudd har ikke støyete bannerannonser og deler ikke data med tredjeparter. Alt skjer på brukernes premisser.
-
Norsk plattform
Bygget i Norge, driftet i Norge, med norske personvernregler og lokal relevans.
-
Full kontroll og ekte fellesskap
Ingen manipulerende algoritmer, ingen botter. Bare ekte samtaler og mennesker.
Nøkkelord
Kontakter
Jonas Floberg ÅkreCCOHudd AS
Ansvarlig for PR og kommunikasjon
Bilder



Lenker
Følg pressemeldinger fra Hudd
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hudd
Norske kommuner flytter til Hudd – KLP støtter opp29.9.2025 10:53:56 CEST | Pressemelding
Viktig informasjon og nyheter fra norske kommuner drukner i sosiale medier. På Hudd får de endelig plass – trygt, oversiktlig og uten algoritmer. Stadig flere kommuner tar nå i bruk den norske plattformen, og KLP støtter utviklingen videre.
Hudd runder 150 000 brukere – lanserer webversjon og utfordrer Facebook16.9.2025 10:09:31 CEST | Pressemelding
150 000 nordmenn har allerede valgt det norske sosiale mediet Hudd – bygget for ekte mennesker, uten manipulerende algoritmer og som tar personvern på alvor. Nå tar plattformen neste steg med webversjon og internasjonal lansering.
Snapchat og Meta trener KI på innholdet ditt – Hudd lover å aldri gjøre det29.8.2025 13:08:01 CEST | Pressemelding
Etter NRKs sak i dag om at Snapchat trener kunstig intelligens på brukernes innhold uten samtykke, markerer Hudd tydelig avstand. – Vi vil aldri bruke innholdet ditt til KI-trening eller videresalg, sier gründer Eigil Arff Tarjem.
Aldersgrense på sosiale medier? Fine ord, men globalt luftslott12.8.2025 10:31:11 CEST | Pressemelding
På partilederdebatten under Arendalsuka fikk vi et av kveldens tydeligste øyeblikk: Spørsmålet var enkelt – Bør det bli aldersgrense på 15 år for TikTok, Snapchat og Instagram? 8 av 9 partier svarte ja. FrP sa nei, med begrunnelsen om at «barna finner omveier uansett».
Etter Meta-kontrovers: Nordmenn flytter fellesskapet til Hudd21.7.2025 09:51:50 CEST | Pressemelding
Når Meta nå selv advarer mot å bruke Messenger for sensitiv informasjon, er det bare det siste i en lang rekke hendelser som har fått nordmenn til å se seg om etter et tryggere alternativ. I løpet av juli har Hudd sett veksten skyte fart, og plattformen nærmer seg nå 130 000 registrerte brukere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom