Betal eller del mer data: Reaksjonene på Metas grep gir rakettfart til norsk alternativ
I løpet av de siste ukene har Meta tatt to kontroversielle grep: De har begynt å bruke private meldinger i Messenger til å trene kunstig intelligens – og de har igjen sendt pushvarsel og gitt muligheten for å betale for å slippe personifisert reklame.
Det har fått mange til å reagere. Nå melder den norske sosiale plattformen Hudd om en eksplosiv økning i nye brukere.
– Det er en femdobling i antall som blir med på Hudd hver eneste dag, sier kommunikasjonssjef Jonas Floberg Åkre. – Dette skjer over hele landet. Folk er ferdige med manipulasjon og misbruk av data. De vil ha kontroll og Hudd gir dem det.

Folk sier stopp – og velger et norsk alternativ
Datatilsynet kaller Metas praksis for en trussel mot personvernet, og Forbrukerrådet krever at Meta stopper med KI-treningen. Reaksjonene sprer seg raskt: Nordmenn logger av og logger på Hudd.
– Vi selger ikke persondata, og vi kommer aldri til å gjøre det, sier gründer Eigil Tarjem. – Hudd er bygget for folks hverdag og en fremtid der dine personlige opplysninger ikke er en vare til salgs.

133 000 ekte brukere – 10 000 grupper på rekordtid
På få måneder har Hudd etablert seg som en ny digital møteplass. Det har nå blitt opprettet over 10 000 grupper i appen, alt fra foreldregrupper og idrettslag til vennegjenger, interessegrupper og borettslag.
– Veksten er organisk, lokal og ekte. Det skjer fordi folk tar grep selv, og fordi Hudd er bygget for hverdagen deres, sier Åkre.
Fakta om Hudd (31. Juli 2025):
-
133 000+ ekte personer
Alle brukere er verifisert med Vipps eller BankID. Ingen anonyme kontoer.
-
10 000+ grupper
Brukt av familiegrupper, venner, foreldre, idrettslag, interessegrupper og nabolag.
-
Reklame med ansvar
Hudd har ikke støyete bannerannonser og deler ikke data med tredjeparter. Alt skjer på brukernes premisser.
-
Norsk plattform
Bygget i Norge, driftet i Norge, med norske personvernregler og lokal relevans.
-
Full kontroll og ekte fellesskap
Ingen manipulerende algoritmer, ingen botter. Bare ekte samtaler og mennesker.
Nøkkelord
Kontakter
Jonas Floberg ÅkreCCOHudd AS
Ansvarlig for PR og kommunikasjon
Bilder



Lenker
Følg pressemeldinger fra Hudd
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hudd
Hudd støtter Støres nordiske initiativ29.10.2025 09:53:32 CET | Pressemelding
Norske Hudd støtter Støres ønske om et nordisk løft for tryggere sosiale medier – og lanserer nå i Danmark, med Sverige som neste stopp i november. Med straks 160 000 brukere i Norge viser Hudd at sosiale medier kan bygges på nordiske verdier: mindre støy, mer fellesskap – uten en forretningsmodell hvor man overvåker og selger personlige data.
Hudd: Den virkelige risikoen er algoritmene20.10.2025 13:17:21 CEST | Pressemelding
Etter over 8000 høringssvar om 15-årsgrense på sosiale medier, ber Hudd om at debatten flyttes dit den hører hjemme: til algoritmene og forretningsmodellene bak plattformene.
Aldersgrense på sosiale medier: Et plaster på et mye større sår6.10.2025 14:48:16 CEST | Pressemelding
7. oktober går fristen ut for høringen om lov om aldersgrense for sosiale medier. Hudd, en norsk sosial plattform med over 150 000 brukere, støtter forslaget om 15-års aldersgrense – men advarer mot å tro at alderen alene løser problemet. – Det egentlige problemet er forretningsmodellen bak de store plattformene, sier Jonas Floberg Åkre, CCO i Hudd.
Norske kommuner flytter til Hudd29.9.2025 10:53:56 CEST | Pressemelding
Viktig informasjon og nyheter fra norske kommuner drukner i sosiale medier. På Hudd får de endelig plass – trygt, oversiktlig og uten algoritmer. Stadig flere kommuner tar nå i bruk den norske plattformen, og KLP er med som en av de første annonsørene.
Hudd runder 150 000 brukere – lanserer webversjon og utfordrer Facebook16.9.2025 10:09:31 CEST | Pressemelding
150 000 nordmenn har allerede valgt det norske sosiale mediet Hudd – bygget for ekte mennesker, uten manipulerende algoritmer og som tar personvern på alvor. Nå tar plattformen neste steg med webversjon og internasjonal lansering.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom