UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Hvordan oppleves verden for en som er autist?

Del

For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun. 

Når Liv (18) hører folk snakke om autisme, opplever hun ofte at de fleste ser på det som en dårlig ting, noe man skulle ønske å fjerne. — Det ville vært å fjerne meg selv og alt som gjør meg til meg, sier hun.
Når Liv (18) hører folk snakke om autisme, opplever hun ofte at de fleste ser på det som en dårlig ting, noe man skulle ønske å fjerne. — Det ville vært å fjerne meg selv og alt som gjør meg til meg, sier hun. Illustrasjon: Liv

Lyd, lys og lukt

— Å være autist er for meg både bra og dårlig. Jeg opplever verden annerledes enn mange andre, sier Liv.

Hun beskriver hverdagen sin med en særlig følsomhet for lys, lyd og lukt – sanseinntrykk som for henne kan være både plagsomme og smertefulle.

— Når det er veldig høy lyd, så gjør det fysisk vondt. Det blir vanskelig å høre noe annet eller tenke klart. Jeg kan ikke bare ignorere det, det tar over hele oppmerksomheten min, forklarer hun.

En annen art

Som mange andre autister synes også Liv at sosiale situasjoner kan være vanskelig. Hun forteller om en oppvekst der hun strevde med å forstå sosiale koder og kommunikasjon.

— Det er som om de andre snakker telepatisk med hverandre. De forstår hverandre med blikk og små ord, men jeg klarer ikke å henge med. Selv når jeg prøver å gjøre som dem, føles det som jeg bare imiterer uten å forstå hva det egentlig betyr, sier hun.

Det å være i en gruppe, følge med på samtaler, tolke kroppsspråk og vite når det er greit å si noe – alt dette krever stor innsats.

— Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Det er alltid noe med meg som er litt «off». Det er som om jeg er en annen art som prøver å passe inn med menneskene, flirer hun. 

Denne artikkelen er basert på en episode i podkasten Det virker!, produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering. Hør episoden her >>

Hvis du vil se dette innholdet fra open.spotify.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Mer enn en diagnose

Autisme er en medfødt nevroutviklingsforstyrrelse. Men for Liv er det ikke bare en diagnose, men en del av identiteten hennes.

— Mange snakker om autisme som noe negativt. Noe som burde fjernes. Men for meg er det ikke sånn. Hvis noen hadde laget en medisin som kunne fjerne autismen, ville jeg aldri tatt den, sier hun.

Hun er tydelig på hvorfor:

— Å ta bort autismen min ville vært å ta bort meg. Jeg ville blitt en annen person. Jeg kan ikke forestille meg hvem jeg ville vært uten den.

Fakta om autisme

Autisme er en utviklingsforstyrrelse som innebærer vansker ved sosialt samspill, kommunikasjon og gjentakende atferd og begrensede interesseområder. Rundt én prosent av befolkningen har autisme. Det er flere gutter enn jenter som får diagnosen.

Det er stor variasjon i symptomer og funksjonsevner blant de som har autisme. Derfor er det ofte mer riktig å kalle autisme for autismespekterforstyrrelser (ASF) eller autismespekterdiagnoser. Det kalles et spekter fordi det er stor variasjon innenfor disse områdene. Hver person har sine unike styrker og utfordringer.

Kilde: helsenorge.no

Nøkkelord

Kontakter

Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)

Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.no

Bilder

Når Liv (18) hører folk snakke om autisme, opplever hun ofte at de fleste ser på det som en dårlig ting, noe man skulle ønske å fjerne. — Det ville vært å fjerne meg selv og alt som gjør meg til meg, sier hun.
Når Liv (18) hører folk snakke om autisme, opplever hun ofte at de fleste ser på det som en dårlig ting, noe man skulle ønske å fjerne. — Det ville vært å fjerne meg selv og alt som gjør meg til meg, sier hun.
Illustrasjon: Liv
Last ned bilde
I podkasten "Det virker!" møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk. Podkasten er produsert av SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
I podkasten "Det virker!" møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk. Podkasten er produsert av SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Last ned bilde

Om SpedAims

SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.

Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål: 

  • HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
  • HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Les mer om SpedAims her >>

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye