Hvordan oppleves verden for en som er autist?
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.

Lyd, lys og lukt
— Å være autist er for meg både bra og dårlig. Jeg opplever verden annerledes enn mange andre, sier Liv.
Hun beskriver hverdagen sin med en særlig følsomhet for lys, lyd og lukt – sanseinntrykk som for henne kan være både plagsomme og smertefulle.
— Når det er veldig høy lyd, så gjør det fysisk vondt. Det blir vanskelig å høre noe annet eller tenke klart. Jeg kan ikke bare ignorere det, det tar over hele oppmerksomheten min, forklarer hun.
En annen art
Som mange andre autister synes også Liv at sosiale situasjoner kan være vanskelig. Hun forteller om en oppvekst der hun strevde med å forstå sosiale koder og kommunikasjon.
— Det er som om de andre snakker telepatisk med hverandre. De forstår hverandre med blikk og små ord, men jeg klarer ikke å henge med. Selv når jeg prøver å gjøre som dem, føles det som jeg bare imiterer uten å forstå hva det egentlig betyr, sier hun.
Det å være i en gruppe, følge med på samtaler, tolke kroppsspråk og vite når det er greit å si noe – alt dette krever stor innsats.
— Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Det er alltid noe med meg som er litt «off». Det er som om jeg er en annen art som prøver å passe inn med menneskene, flirer hun.
Denne artikkelen er basert på en episode i podkasten Det virker!, produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering. Hør episoden her >>
Mer enn en diagnose
Autisme er en medfødt nevroutviklingsforstyrrelse. Men for Liv er det ikke bare en diagnose, men en del av identiteten hennes.
— Mange snakker om autisme som noe negativt. Noe som burde fjernes. Men for meg er det ikke sånn. Hvis noen hadde laget en medisin som kunne fjerne autismen, ville jeg aldri tatt den, sier hun.
Hun er tydelig på hvorfor:
— Å ta bort autismen min ville vært å ta bort meg. Jeg ville blitt en annen person. Jeg kan ikke forestille meg hvem jeg ville vært uten den.
Fakta om autisme
Autisme er en utviklingsforstyrrelse som innebærer vansker ved sosialt samspill, kommunikasjon og gjentakende atferd og begrensede interesseområder. Rundt én prosent av befolkningen har autisme. Det er flere gutter enn jenter som får diagnosen.
Det er stor variasjon i symptomer og funksjonsevner blant de som har autisme. Derfor er det ofte mer riktig å kalle autisme for autismespekterforstyrrelser (ASF) eller autismespekterdiagnoser. Det kalles et spekter fordi det er stor variasjon innenfor disse områdene. Hver person har sine unike styrker og utfordringer.
Kilde: helsenorge.no
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder


Om SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom