
Norge er verdens tryggeste land å kjøre MC i: – Men vi kan fortsatt bli bedre: Mindre farlig vei, MC-airbag og veimerking som i Østerrike er viktige tiltak, sier NMCU og MCF
22. juli 2025 – Norge har over 250.000 motorsyklister og ulykkestallene har vært i en jevn nedadgående kurve i over to tiår. Faktisk er risikoen for å bli drept eller hardt skadet på motorsykkel redusert med over 90 % siden 1980-tallet, målt per kjørt kilometer og i forhold til antall registrerte kjøretøy. Likevel er hver ulykke én for mye.

Veimiljøet kan bli mye mindre farlig
– Bedre veimerking, mc-sikre autovern og beskiltning i utsatte svinger er viktig. MC-sikkerhet handler om å gi førerne verktøy til å ta bedre valg – ikke å ta fra dem friheten. Teknologi som airbagbekledning og ABS, kombinert med etterutdanning og smartere infrastruktur, er veien videre, sier Olea Kvalsvik, leder i sentralstyret i NMCU som sammen med Bikelife Norge representerer 40.000 medlemmer og følgere. Hun er også president i FEMA – Federation of European Motorcyclists Association, som representerer 40 millioner motorsyklister i Europa.
– Vi ser også at vi kan lære mye av hvordan de har jobbet med MC-sikkerhet og veimerking med mer i Østerrike, sier Olea Kvalsvik.

Veimiljøet kan bli mye mindre farlig
– Bedre veimerking, mc-sikre autovern og beskiltning i utsatte svinger er viktig. MC-sikkerhet handler om å gi førerne verktøy til å ta bedre valg – ikke å ta fra dem friheten. Teknologi som airbagbekledning og ABS, kombinert med etterutdanning og smartere infrastruktur, er veien videre, sier Olea Kvalsvik, leder i sentralstyret i NMCU som sammen med Bikelife Norge representerer 40.000 medlemmer og følgere. Hun er også president i FEMA – Federation of European Motorcyclists Association, som representerer 40 millioner motorsyklister i Europa.
– Vi ser også at vi kan lære mye av hvordan de har jobbet med MC-sikkerhet og veimerking med mer i Østerrike, sier Olea Kvalsvik.
Enkle tiltak kan gi gode resultater
– Norge er allerede verdens tryggeste land å kjøre motorsykkel i, men potensialet for ytterligere forbedring er betydelig – og tiltakene er ofte både enkle og billige, sier Per-Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. MCF representerer de største merkene som selges i Norge.
Inviterer til idedugnad i Arendalsuka
MCF samler hele MC-bransjen, samt alle viktige etater inkludert Samferdselsdepartementet, Statens Vegvesen, Politiet, Statens vegvesen, Trygg Trafikk, NMCU og bransjeaktører til Motorsykkelpolitisk debatt og idedugnad i Arendalsuka mandag 11. august kl. 18.00 i Arendalsuka.
– Vi må fokusere på tiltak som faktisk virker for å ytterligere begrense ulykker: førerutvikling, tryggere veimiljø, bedre vegmerking som i Østerrike med ellipser og beskyttelsesutstyr som å oppfordre MC-førere til å bruke airbag, sier Arve Lønnum, sekretær i MCF og som kjenner utviklingen innenfor kjøreteknikk og ulykker på MC i detalj for de siste 30-40 år.

Dugnaden virker – men én ulykkestype dominerer: selvforskyldt utforkjøring
– Nedgangen i MC-ulykker de siste 20 årene skyldes målrettet samarbeid mellom myndigheter, politiet, Statens vegvesen, Trygg Trafikk, NMCU og bransjeaktører. Denne MC-dugnaden er unik i europeisk sammenheng og har gitt imponerende resultater, sier Arve Lønnum i MCF.
– Men vi må erkjenne én urovekkende trend: 70-80 % av dødsulykkene skyldes at føreren selv kjører ut av veien - ofte uten at det skjer noe teknisk galt eller at andre trafikanter er involvert. Disse ulykkene skjer fordi føreren overvurderer egne ferdigheter, velger feil spor eller reagerer feil i kritiske situasjoner. Slike feil blir unødvendig hardt straffet av et veimiljø som ikke tilgir, fortsetter Arve Lønnum og peker på særlig autovern og skiltstolper.
Billige tiltak med dokumentert effekt – elipser, veimiljø og airbag
– Et enkelt, men effektivt tiltak som vinner frem i Tyskland og Østerrike er bruk av såkalte ellipser – runde markeringer i kjørebanen som styrer føreren inn i et tryggere sporvalg gjennom svinger. Dette har der de er etablert, ført til en dokumentert ulykkesreduksjon på hele 80 %, ifølge Kuratorium für Verkehrssicherheit, som er Trygg Trafikk i Østerrike, understreker Arve Lønnum.
– Det er nesten utrolig at så enkle tiltak kan gi så store resultater. Disse ellipsene bør umiddelbart prøves ut på ulykkesbelastede strekninger i Norge, sier Arild Lind, daglig leder i Norsk Motorcykkel Union, NMCU. Nylig var det en delegasjon fra Norge under ledelse av MCF for å se på ulike tiltak i Østerrike.
Metallrekkverk er rene giljotiner
– Et annet viktig tiltak handler om veimiljøet rundt motorsykkelen. Metallrekkverk og stålskilt utgjør ofte den dødelige forskjellen ved en utforkjøring. I flere europeiske land erstattes slike med plastskilt, jordvoller og mc-vennlige rekkverk – tilgivende veimiljøer som redder liv.
- Her er vi spesielt opptatt av at Statens Vegvesen må slutte å montere nye dødsfeller langs veiene, sier Arve Lønnum i MCF.
Airbag for motorsyklister er en gamechanger
– Vi har i flere år fremmet budskapet om bruk av airbag som en naturlig del av bekledning for motorsyklister, sier Arve Lønnum i MCF. Foreløpige tall fra motorsporten og fra uavhengige tester viser muligheter til dramatisk reduksjon i skadeomfanget når feil blir gjort. Dette er det viktigste individuelle tiltaket føreren selv kan gjøre for egen sikkerhet.
Denne innsatsen støttes helhjertet av NMCU.
– Vi må ikke regulere oss bort fra gleden ved å kjøre MC. La oss heller investere i kunnskap, tryggere veier og moderne teknologi. Norge kan være et foregangsland for hele Europa også her, avslutter Olea Kvalsvik i NMCU.
Noen linker til interessante linker hos Østerrikes Trygg Trafikk, KFV:
https://www.kfv.at/massnahmen-zeigen-wirkung-80-weniger-unfaelle-weitere-motorradunfallstellen-werden-entschaerft/Motorrad-Risikokurven | Fahrschule Fürböck (fuerboeck.at)
Kort om:
Norsk Motorcykkel Union, NMCU, er interesseorganisasjonen til norske gatemotorsyklister. NMCU ble startet i 1972 og representerer stemmen til eiere og førerere av over 250.000 registrerte motorsykler i Norge. NMCU har sammen med Bikelife Norge ca. 40.000 motorsyklister som medlemmer og følgere i Norge. NMCU har representant i MC-Rådet og MC-dugnaden og er høringsinstans for departementene og direktoratene i saker som angår motorsykkel. Internasjonalt er NMCU aktivt medlem i Nordisk Motorsykkel Råd (NMR) og i Federation of European Motorcyclists' Associations (FEMA). Olea Anett Kvalsvik, leder for sentralstyret i NMCU og fra Ålesund, er også frontfigur for 40 millioner motorsyklister i Europa gjennom at hun ble valgt som president i februar i 2025 for Federation of European Motorcyclists’ Association, FEMA. FEMA består av 20 europeiske motorsykkelorganisasjoner.
Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC - En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Importører av disse merkene er medlem: BMW, Daelim, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no
Kontakter
Arild LindDaglig leder, Norsk Motorcykkel Union, NMCU
Tel:900 76 407arild@nmcu.orgArve LønnumSekretærMotorsykkelimportørenes Forening, MCF
Tel:901 18 900al@adlo.nowww.mcf.noBjørn Richard JohansenPressekontakt og politisk kommunikasjonsrådgiver / Geelmuyden KieseMotorsykkelimportørenes Forening, MCF
Tel:47 800 100brj@gknordic.comwww.mcf.noPer Anton VinjeStyrelederMotorsykkelimportørenes Forening, MCF
Tel:901 39 454per-anton.vinje@kellox.nowww.mcf.noBilder












Om Motorsykkelimportørenes Forening, MCF
MCF, Motorsykkelimportørenes Forenings arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC - En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no
Følg pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening
Anbefaler airbag for alle motorsyklister i Norge: Viktig oppfordring fra motorsykkelimportørene i Norge23.4.2024 12:40:05 CEST | Pressemelding
23. april 2024 - Kjører du motorsykkel bør du kjøre med airbag. Det er oppfordringen fra Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foreningen, som organiserer de store motorsykkelimportørene i Norge, går nå aktivt ut for å oppfordre alle motorsyklister til å bruke airbag om du kjører motorsykkel.
Full støtte fra MCF. – Dette går ikke FINN.no!24.1.2024 13:10:42 CET | Pressemelding
Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, går i dag ut med full støtte til Norsk MC-forhandlerforening (NMCF). I går ble det kjent at MC-forhandlerne klager FINN.no inn for Konkurransetilsynet. Bakgrunnen for at MCF nå går ut er for å markere klart støtte til Norges Bilbransjeforbund og Norsk MC-forhandlerforening, NMCF. – Her må vi kjempe forbrukernes sak, som er de som til slutt ender opp med regningen.
Pål Anders Ullevålseter med 4 råd for å unngå MC-ulykker: Holdning, kjøreteknikk og innstilling til MC-førerrollen i fokus19.7.2022 12:31:18 CEST | Pressemelding
Tirsdag 19. juli 2022 – Pål Anders Ullevålseter er frontfigur i en ny holdningsskapende Facebook-film og YouTube-video om å kjøre MC med klokskap og med gode kjøreteknikker. Filmen lanseres i dag for å bidra til økt fokus på MC-førerrollen. Det er Pål Anders Ullevålseter som sammen med Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, står bak ideen til filmen.
NMCU og MCF lanserer ny politisk undersøkelse: Motorsykkelbransjen med solid markering i Arendalsuka16.8.2021 15:16:32 CEST | Pressemelding
Mandag 16. august 2021 – 2021 tegner til å bli tidenes år for motorsykkelinteressen i Norge. Veksten i salget i år er på hele 13,4 prosent. Videre var veksten 8,3 prosent i fjor som også var et rekordår for MC-salget i Norge. Aldri er det solgt så mye motorsykler og vært så stor interesse for gode motorsykkel-opplevelser på Norges flotte svingete veier. Videre ser vi at det har vært færre ulykker i år enn tidligere år, til tross for kraftig vekst i motorsykkelbestanden. Motorsykkelturisme og Hubriding.no har blitt to nye viktige begreper innen reiselivet.
Stor MC interesse og forventer godt MC år i 2021: MC bransjen forventer vekst som følge av Norgesferie, COVID-19, mobilitetstrend og kvinner10.3.2021 09:08:15 CET | Pressemelding
MC bransjen forventer god vekst i 2021 som følge av Norgesfokus, Norgesferie, COVID-19 og økt interesse for motorsykkel i markedet. Motorsykler har også blitt billigere i år som følge av at avgiftene på motorsykkel ble redusert i forbindelse med vedtaket av årets statsbudsjett i Stortinget før nyttår. Når vi skriver første uken i mars er det registrert hele 928 nye tohjulinger i Norge, noe som er 3,1 prosent vekst fra samme periode i 2020. 566 av disse var tunge motorsykler, hvorav 1/5 av disse ble solgt i første uken av mars, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OVF). Et tydelig tegn på at våren er i gang i MC-Norge.