«Not lovin’ it»: McDonald’s får landets største dyrevernkampanje mot seg
Dyrevernorganisasjonen Anima har over de neste to ukene sin hittil største annonsekampanje. Budskapet retter seg mot McDonald’s bruk av turbokyllingen Ross 308.

Plakatene med teksten «Not lovin’ it!» vises på 470 store annonseflater over hele landet i uke 29 og 30. For 1 million kroner forventes nær 19 millioner visninger, ifølge annonsøren JCDecaux.
– McDonald’s spenner ben på norske kyllinger, og det er en skam slik fastfood-kjeden holder på. Alle dagligvarekjedene har nå valgt å fase ut turbokylling, men McDonald’s nekter. Vi mener forbrukerne har rett til å vite hva de støtter når de kjøper mat der, sier Niklas Fjeldberg, administrerende direktør i Anima.
Turbokyllingen Ross 308 vokser fra 50 gram til over 2 kilo på 35 dager. Ifølge Anima medfører dette økt risiko for smerter, hjerte- og organsvikt, gangvansker og redusert livskvalitet for fuglene.
– Det er to ting McDonald’s må gjøre. Droppe turbokylling og gi fuglene mer plass. I stedet vil de skvise så mange kroner de kan ut av disse dyrene. Det tolererer ikke nordmenn flest. De forventer ansvar, og der svikter McDonald’s, sier Fjeldberg.
En YouGov-undersøkelse fra 2024 viser at 77 prosent av nordmenn ønsker å forby turbokylling.
Kampanjen er en del av Animas pågående arbeid for bedre kyllingvelferd. Så langt er det satt av over 7 millioner kroner til kampanjen rettet mot McDonald’s, og Anima sier de er klare til å spytte inn mer.
—
Bakgrunn
Anima jobber for å forbedre forholdene for konvensjonelle industrikyllinger ved å innføre den internasjonale standarden European Chicken Commitment (ECC). Standarden sikrer blant annet saktere voksende kyllinger, mer plass og naturlig lys. Flere av Norges største bedrifter har allerede forpliktet seg til å utfase turbokylling og implementere ECC-standarden. Blant dem er store kjeder som Rema 1000, Oda, 7-Eleven, Narvesen, Strawberry Hotels, Scandic Hotels, Circle K og Max Burgers.
En utfasing av turbokyllinger i hele dagligvarehandelen vil komme over 50 millioner kyllinger til gode årlig.
McDonald’s er stolt av å ha globale retningslinjer for kyllingvelferd. Det er retningslinjer med mange ord og svært lite handling. McDonald’s-kyllinger er fortsatt turbokyllinger, holdt under trange forhold.
Nøkkelord
Kontakter
Niklas FjeldbergAdministrerende direktørAnima
Tel:466 72 688niklas.fjeldberg@animanorge.noBilder






Om Anima
Anima - Stopp dyremishandling er en organisasjon som jobber for å stoppe dyremishandling på nasjonalt og internasjonalt nivå gjennom blant annet redningsaksjoner av dyr i nød, informasjonsvirksomhet, samarbeid med næringslivet, politisk arbeid og fredelige kampanjer. Anima er en del av den internasjonale dyrevernorganisasjonen “Anima International” som har avdelinger i Norge, Danmark, England, Polen, Bulgaria og Frankrike.
Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Dyrevenner henger konfronterende plakater i over 70 McDonald's-restauranter3.6.2025 08:27:18 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima konfronterer denne uken McDonald's med plakater i over 70 restauranter landet rundt. Anima anklager kjeden for å forsømme dyrevelferd ved å ukritisk bruke turbokylling, til tross for at et stort flertall av nordmenn er imot. Aksjonen krever at McDonald's dropper turbokylling.
Rekordsum: 7 millioner til kampanje mot McDonald’s3.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
I dag utgir Anima en ny rapport som viser at både produsenter og dagligvarekjedene er enige: Turbokylling skal fases ut. Imens dagligvareaktørene går stødig i den riktige retningen er det en bedrift i Norge som ikke har et problem med å selge den kontroversielle kyllingen: McDonald’s. En ny landsdekkende kampanje vil ta opp kampen mot fastfood-giganten.
Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker29.4.2024 06:17:00 CEST | Pressemelding
I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
Medlemsdemokratiet erklæres “dødt" under satirisk protest ved Sentrumsløpet24.4.2024 15:19:39 CEST | Presseinvitasjon
Mens tusenvis av løpere setter av gårde i Sentrumsløpet, vil dyrevelferdsorganisasjonen Anima avholde en satirisk pressekonferanse et steinkast unna. En demonstrant, utkledd som Coops administrerende direktør Philipp Engedal, vil dramatisk erklære medlemsdemokratiet for "dødt", som en del av en større protest mot Coops bruk av turbokylling.
– Coop selger turbokylling mot medlemmenes ønske22.4.2024 06:11:00 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima mener Coop-ledelsen må lytte til medlemmene og fjerne turbokylling fra butikkhyllene akkurat som Rema 1000 har gjort siden 2018.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom