KI er i ferd med å få fotfeste i arbeidslivet – men mye gjenstår
Kunstig intelligens (KI) får stadig større gjennomslag i næringslivet, men mange organisasjoner klarer fortsatt ikke å hente ut den fulle gevinsten av teknologien. Det viser en ny global studie fra Boston Consulting Group (BCG) og MIT Sloan Management Review.

Rapporten, AI at Work: Momentum Builds but Gaps Remain bygger på en omfattende undersøkelse blant over 3 000 respondenter i 100 land og 24 ulike bransjer. Den viser at KI i økende grad brukes til å forbedre beslutningstaking, men at mange virksomheter fremdeles mangler strukturer og kompetanse for å skape reell forretningsverdi.
Fire hovedfunn fra rapporten:
-
KI påvirker beslutninger på alle nivåer
79 % av respondentene sier at KI brukes i beslutningsprosesser – både strategiske og operative. Teknologien anvendes ikke lenger kun i isolerte pilotprosjekter, men integreres i sentrale prosesser. -
Mangel på styring og kultur hemmer skalering
Kun 20 % av virksomhetene har fullverdige retningslinjer for KI. Fravær av klare roller, ansvar og insentiver svekker gjennomføringskraften og verdiskapingen. -
Kompetanse og læring er avgjørende for effekt
Virksomheter som investerer i kompetansebygging og intern læring innen KI, lykkes i langt større grad med å hente ut gevinstene. Likevel rapporterer under halvparten av de ansatte at de har fått opplæring i KI. -
Effekten er størst der teknologi og organisasjon møtes
Teknologisk modenhet alene gir ikke resultater. Det er samspillet mellom KI-verktøy, menneskelige prosesser og organisatoriske strukturer som avgjør om implementeringen lykkes.
Anbefalinger fra BCG
Rapporten konkluderer med at virksomheter som ønsker å realisere KI-teknologiens potensial, bør fokusere på følgende:
-
Bygg en sterk læringskultur der kunnskap om KI deles på tvers av organisasjonen
-
Etabler helhetlige styringsmodeller med tydelige prioriteringer og ansvarslinjer
-
Integrer KI i sentrale forretningsprosesser fremfor å isolere teknologien i enkeltprosjekter
-
Prioriter menneskelig innsikt og lederskap i implementeringen av AI-løsninger
- Virksomheter som endrer arbeidsprosesser og investerer i mennesker, oppnår bedre resultater, slår Vinciane Beauchene, Managing Director & Partner i BCG og medforfatter av rapporten, fast.
Les hele rapporten fra BCG og MIT her.
Nøkkelord
Kontakter
Harald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder

Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Halvparten av spillstudioer bruker nå AI: – Dette endrer hele industrien10.12.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Gamingindustrien er på vei ut av nedgangstiden, viser en ny rapport fra BCG.
To nye Managing Director og Partner hos BCG Oslo17.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Boston Consulting Group (BCG) forfremmer Thomas Vikenes og Morten Bjørnson til Managing Director og Partner. Begge er basert ved BCGs Oslo-kontor.
79 prosent av forbrukere planlegger å handle på Black Friday – bruken av kunstig intelligens skyter fart3.11.2025 08:20:54 CET | Pressemelding
Nesten halvparten av forbrukerne vil bruke generativ AI for å finne de beste tilbudene. Samtidig uttrykker 8 av 10 bekymring for økte priser på nødvendighetsvarer, viser en ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG).
Ny BCG-rapport: Sikkerhet trumfer klima i energiomstillingen11.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Energisikkerhet og kostnadsnivå er for mange nå viktigere drivere for energiomstillingen enn klimamål, viser en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG).
Nordmenn kutter snacks og alkohol – men er likevel Europas mest optimistiske forbrukere10.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mens kontinentet sliter med økonomisk uro og forbrukertillit på lavbluss, går nordmenn inn i andre halvdel av 2025 med godt mot – og klarere prioriteringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom