79 prosent av forbrukere planlegger å handle på Black Friday – bruken av kunstig intelligens skyter fart
Nesten halvparten av forbrukerne vil bruke generativ AI for å finne de beste tilbudene. Samtidig uttrykker 8 av 10 bekymring for økte priser på nødvendighetsvarer, viser en ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG).

En ny global undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) viser at 79 prosent av forbrukerne planlegger å handle i forbindelse med årets store salgssesong – en økning på fire prosentpoeng fra i fjor. Kjennskapen til salgsdager som Black Friday (96 %) og Cyber Monday (84 %) fortsetter å stige, mens Singles’ Day også blir stadig mer kjent (33 %).
Til tross for bekymringer for prisstigning – 81 prosent frykter økte priser på dagligvarer og nødvendighetsartikler, og 71 prosent forventer prisøkninger som følge av toll og avgifter – planlegger mange å bruke salgssesongen strategisk for å få mest mulig ut av budsjettet.
– Vi ser at forbrukerne i økende grad planlegger og forskyver kjøpene sine til de store salgsperiodene, sier Magnus Prøsch, Managing Director og Partner i BCG.
– Dette er en mer bevisst og prisdrevet forbrukeratferd, hvor folk bruker teknologi aktivt for å sikre seg de beste kjøpene.
Generativ AI i ferd med å bli en del av handleopplevelsen
Undersøkelsen viser at 48 prosent av forbrukerne allerede har brukt, eller planlegger å bruke, generativ kunstig intelligens (GenAI) i forbindelse med årssluttsalget – en økning på 9 prosentpoeng fra 2024.
AI brukes særlig til å sammenligne produkter (46 %), finne gode tilbud (44 %) og gjøre produktundersøkelser (42 %). Bruken øker også blant eldre målgrupper – 42 prosent av Generasjon X og 31 prosent av Baby Boomers oppgir at de benytter teknologien.
– GenAI skaper en ny type forbruker – informert, effektiv og forventningsfull, sier Sverre Martinsen, Managing Director og Partner i BCG.
– For detaljhandelen betyr det at konkurransen ikke bare står om pris, men også om synlighet og presisjon i AI-drevne økosystemer. Vi ser nå hvordan stadig større deler av – og til slutt hele – kjøpsprosessen gradvis overlates til AI-agenter: De søker, sammenligner og vurderer på tvers av plattformer, filtrerer alternativer etter individuelle preferanser, vurderer pris og kvalitet – og gjennomfører kjøpet på forbrukerens vegne.
Tidlig start og enkle tilbud vinner tillit
Omtrent 60 prosent av forbrukerne starter jakten på tilbud allerede i oktober eller tidlig november, og en tredjedel vet allerede nøyaktig hva de skal kjøpe. Samtidig sier 77 prosent at de bevisst utsetter kjøp tidligere på året for å dra nytte av rabatter under Black Friday og lignende kampanjer.
Undersøkelsen viser også at forbrukerne foretrekker klare og ærlige prisavslag. Den mest attraktive tilbudsformen er en tydelig nedsettelse på alle varer – og for at et tilbud skal oppleves som “bra”, forventer de minst 30 prosent rabatt.
– Vinnerne i årets salgsperiode blir de som kommuniserer tydelig, leverer på løftene sine – og møter forbrukerne tidlig i prosessen, avslutter Magnus Prøsch.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om undersøkelsen
Tallene er hentet fra BCGs femte årlige “Black Friday Survey”, basert på svar fra over 10 000 forbrukere i ti land. Årets Black Friday faller på fredag 28. november.
Kontakter
Magnus Steinsvoll PrøschManaging Director og PartnerBCG
Proesch.Magnus@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comSverre MartinsenManaging Director og PartnerBCG
Martinsen.Sverre@bcg.comBilder


Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Ny BCG-rapport: Sikkerhet trumfer klima i energiomstillingen11.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Energisikkerhet og kostnadsnivå er for mange nå viktigere drivere for energiomstillingen enn klimamål, viser en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG).
KI er i ferd med å få fotfeste i arbeidslivet – men mye gjenstår29.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Kunstig intelligens (KI) får stadig større gjennomslag i næringslivet, men mange organisasjoner klarer fortsatt ikke å hente ut den fulle gevinsten av teknologien. Det viser en ny global studie fra Boston Consulting Group (BCG) og MIT Sloan Management Review.
Nordmenn kutter snacks og alkohol – men er likevel Europas mest optimistiske forbrukere10.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mens kontinentet sliter med økonomisk uro og forbrukertillit på lavbluss, går nordmenn inn i andre halvdel av 2025 med godt mot – og klarere prioriteringer.
Sirkularitet i skala kan øke topplinjen med 20 prosent26.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Stadig flere selskaper investerer i sirkulære forretningsmodeller, men få lykkes med å kombinere sirkularitet med lønnsom vekst. En ny artikkelserie fra Boston Consulting Group (BCG) viser at med riktig strategi kan sirkularitet bidra til økt inntekt, reduserte kostnader og lavere miljøpåvirkning.
Boston Consulting Group (BCG) lanserer forskningsinstitutt for kunstig intelligens15.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Det nye instituttet fører forskere, næringsliv og teknologiutviklere sammen for å styrke kunnskapsutvikling og praktisk anvendelse av kunstig intelligens ytterligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom