Medie-Norge tar samfunnsansvar i ny nasjonal kampanje etter kuttene i USAID
I en tid hvor verdens bistandssystem er under sterkt press, viser medie-Norge at det fortsatt finnes kraft i fellesskapet. Gjennom kampanjen Tomrom – det som gjenstår når hjelpen forsvinner, har norske mediehus samlet seg i et unikt løft for å støtte ideell sektor og sette søkelys på de alvorlige konsekvensene av kutt i internasjonal bistand.
Bakgrunnen for kampanjen er de omfattende kuttene i amerikansk bistand via USAID tidligere i år. Dette har ført til at 17 norske hjelpeorganisasjoner har gått sammen om en av de største felles kampanjene på mange år – med støtte fra hele mediebransjen.
Store aktører som Schibsted, Amedia, Dagens Næringsliv, P4, JCDecaux og Aller Media har donert annonseplasser i både digitale og trykte medier, på radio og utendørsflater. Dette er et tydelig signal om at medie-Norge tar sin rolle som samfunnsaktør på alvor.
– Det er en stor glede å oppleve så mye positiv respons fra dyktige fagfolk i bransjen. Mange har tatt imot initiativet med ekte engasjement og et ønske om å bidra, sier Nina Marie Hølke, rådgiver i kommunikasjonsbyrået Rosser, som står bak kampanjen. – Jeg vil gjerne rette en oppriktig takk til alle som har støttet og hjulpet til underveis.
Kampanjen, som er utviklet i samarbeid med Fundraising Norge, har et tydelig budskap: Når hjelpen forsvinner, oppstår det tomrom. Et tomrom som rammer de mest sårbare. Med et enkelt visuelt uttrykk og fokus på håp og menneskeverd, ønsker kampanjen å engasjere – ikke skape skyldfølelse.
– Denne våren har vært krevende for den ideelle sektoren, og nettopp derfor er det ekstra inspirerende å se hvordan både organisasjoner og aktører i mediebransjen har samlet seg og vist hvor sterkt vi står sammen. Jeg vil rette en stor takk til alle som har bidratt – med en særlig anerkjennelse til Rosser og til mediene som har løftet saken, sier Siri Nodland, generalsekretær i Fundraising Norge.
Disse mediene er med på dugnaden:
- Aller Media
- Amedia
- Dagens Næringsliv
- Finn
- Giraff Media
- JCDecaux
- P4
- Schibsted
Kampanjen er på vegne av disse 17 organisasjonene:
- ADRA
- Care
- Caritas Norge
- Dråpen i Havet
- Flyktninghjelpen
- Frelsesarmeen
- Ingeniører Uten Grenser
- Kirkens Nødhjelp
- Leger Uten Grenser
- Misjonsalliansen
- Norsk Folkehjelp
- Plan International Norge
- Redd Barna
- SOS barnebyer
- Strømmestiftelsen
- Utviklingsfondet
- Right to Play
Nøkkelord
Kontakter
Per Mejlænder BrynningKommunikasjonsrådgiverFundraising Norge
Tel:992 37 227per@fundraisingnorge.noSiri NodlandGeneralsekretærFundraising Norge
Tel:(+47) 908 78 718siri@fundraisingnorge.noNina Marie HølkeRådgiverRosser
Tel:41617300nina@rosser.noBilder







Lenker
Om Fundraising Norge
Fundraising Norge er en paraplyorganisasjon for frivillig og ideell sektor, som representerer 147 medlemsorganisasjoner. Disse bidrar til samfunnsbygging gjennom folkehelse, sosial inkludering, beredskap og bærekraftige løsninger. Fundraising Norge er partipolitisk nøytrale.
Følg pressemeldinger fra Fundraising Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fundraising Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fundraising Norge
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom