Ny milepæl for innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøy
– Det er viktig for finansieringen av våre veier og for tilliten til hele bompengeordningen at vi får krevd inn bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Det har imidlertid vært en utfordring å identifisere kjøretøy fra enkelte europeiske land. Fra 1. august vil regelverket være på plass for å kunne få dette til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Fra 1. august trer EETS-direktivet (European Electronic Toll Service) i kraft også i EØS-området. Direktivet legger til rette for at trafikantene skal kunne benytte én avtale, én bompengebrikke og én faktura på tvers av landegrensene.
Direktivet vil kunne sikre at kjøretøy fra hele EU- og EØS-området kan identifiseres ved hjelp av det felleseuropeiske systemet EUCARIS, som muliggjør utveksling av kjøretøy- og førerkortinformasjon mellom myndigheter i ulike europeiske land. Dette vil gjøre det enklere å identifisere utenlandske lette kjøretøy som ikke betaler bompenger.
Langvarig norsk engasjement
Dette markerer et viktig steg i arbeidet med å sikre effektiv innkreving av bompenger fra utenlandske lette kjøretøy i Norge. Dette er noe regjeringen har jobbet med lenge for å få på plass.
– Jeg har hatt et stort engasjement for å finne løsninger på disse utfordringene, og vi har tidligere funnet ulike løsninger med enkeltland. Nå er jeg glad for at vi får på plass en mulighet for å kunne kreve bompenger fra flere kjøretøy i Europa, sier Nygård.
EETS-direktivet ble innlemmet i EØS-avtalen 7. februar i år. Gjennomføringen har tatt tid, blant annet fordi Liechtenstein tok et forbehold om parlamentsbehandling. Dette forbeholdet er nå løftet, og direktivet kan tre i kraft i EØS fra 1. august. Samtidig trer nødvendige endringer i det norske regelverket i kraft.
Statens vegvesen arbeider nå med å koble seg til EUCARIS for informasjonsutveksling om manglende bompengebetaling. Denne tilkoblingen vil skje så raskt som mulig etter at direktivet trer i kraft. Bompenger regnes som ordinære pengekrav og foreldes først etter tre år. Det legges derfor til grunn at det vil være mulig å kreve inn ubetalte bompenger for tidligere passeringer, selv om tilkoblingen til EUCARIS først skjer etter 1. august.
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noOm oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
Samferdselsministeren klipte snor for ny E39 mellom Betna og Hestnes25.6.2025 13:42:11 CEST | Pressemelding
Onsdag 25. juni vart parsellen mellom Betna og Hestnes på E39 i Sør-Trøndelag opna av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Regjeringa vil starte arbeidet med riksvei 70 Fale bru25.6.2025 12:05:54 CEST | Pressemelding
Nå starter arbeidet med ny Fale bru på riksvei 70 i Møre og Romsdal. Prosjektet ble trukket fram som aktuelt for oppstart i 2025 i statsbudsjettet for 2025.
Norge får europeisk pris for trafikksikkerhet24.6.2025 15:18:51 CEST | Pressemelding
Den europeiske trafikksikkerhetsprisen for enestående fremgang innenfor veitrafikksikkerhet går i år til Norge. Norge er landet i Europa med færrest drepte i forhold til innbyggertallet, og tildeles prisen for vedvarende engasjement og imponerende resultater i arbeidet med å redde liv i trafikken. Det er den uavhengige europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen European Transport Safety Council (ETSC) som står bak prisen.
Ny finansieringsordning for Norske tog er på plass24.6.2025 09:01:08 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025, sluttet Stortinget seg til regjeringens plan om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom